کد خبر: 25984
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 آبان 1395 - 12:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری 24

صالحی امیری در مسیر کتابگردی گفت:

جامعه‌ای که کتابخوان نیست روح معنویت ندارد

سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی، صبح امروز کتابگردی خود را از انتشارات آگاه آغاز کرد و سپس به کتابفروشی دارالسلامیه، انتشارات خجسته و انتشارات ققنوس رفت.
جامعه‌ای که کتابخوان نیست روح معنویت ندارد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد خبری هفته کتاب، وی در این بازدیدها گفت: مهمترین هدفی که دنبال خواهم کرد سرمایه گذاری در کتاب و کتابخوانی است و گسترش سازمانی آن را اعلام کردم و سعی می کنم در تعامل با سایر دستگاهها این اصل را رعایت کنم. وی افزود این کار را تا زمانی که کتابخوانی در جامعه به فرهنگ تبدیل شود ادامه خواهم داد.


صالحی امیری همچنین عنوان کرد: ممیزی ها را رفع می‌کنیم و کتابخوان الکترونیک را همانطور که در کتابخانه ملی اجرا شد، در جاهای دیگر هم اجرایی می‌کنیم.


وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در ادامه مسیر کتابگردی به پاساژ ایران و کتابفروشی هنرمند رفت و در مورد مشکلات این کتابفروشی سوالاتی را پرسید تا از نزدیک با مشکلات و مسائل کتابفروشان آشنا شود.

صالحی امیری در ادامه مسیر کتابگردی بیان کرد: اولین اقدام در هفته آینده برگزاری جلسه‌ای در رابطه با نشر و حوزه کتاب و بررسی مسائل و مشکلات آن خواهد بود.


وی گفت: تاکنون قدم‌های مهمی برای مالیات و حوزه بیمه برداشته شده است و من به عنوان فردی که در حوزه کتاب و کتابخانه فعالیت کردم، هرکاری بتوانم برای حل مشکلات ناشران، فروشندگان کتاب، کتاب‌خوانان و کتابخانه‌ها انجام میدهم.


صالحی امیری افزود مشکل اساسی این است که همه نهادها با تمام قوایشان به میدان نیامدند. سرانه مطالعه پایین است و باید کاری کنیم که کتاب وارد سبد مصرفی جامعه شود و برای همین از مهدکودک‌ها، مدارس، نخبگان و فرهیختگان می خواهم که وارد این حوزه شوند.

وی تاکید کرد: جامعه‌ای که کتابخوان نیست روح معنویت ندارد، جامعه ای که کتابخوانی را به عنوان فرهنگ قبول کرد آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی‌اش پایین است. نیاز جامعه امروز بازگشت به فرهنگ کتابخوانی است و دولت باید نقشش ر ا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش اجرایی کند.

صالحی در ادامه صحبت هایش درباره قاچاق کتاب گفت: فربه کردن این مساله بیش از آن چیزی است که واقعیت دارد و این به اصل کتابخوانی ضرر می‌زند. اجازه نمیدهم عده‌ای سودجو به مسیری که کتابفروشی ها در این سال‌ها پیموده اند ضرر بزنند. با قوه قضاییه و نیروی انتظامی جلوی این روند را می‌گیریم.

وی در مورد ممیزی گفت: سیاست قطعی دولت، در حوزه کتاب، نشر، فیلم و غیره بر مبنای قانون است.

وی درباره کتاب الکترونیک نیز گفت: جامعه نیازمند استفاده از ابزار جدیدی برای افرادی است که کتاب می خوانند و این نیازمند برنامه‌ریزی‌های جامع است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: