کد خبر: 47618
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 مرداد 1402 - 08:41

داخلی

»

کارگاه

کارگاه آموزش تخصصی «خط شناسی در متون و اسناد قدیمی» برگزار می شود

منبع : لیزنا
دوره آموزشِ تخصصی خط شناسی و آشنایی با خطوط به کار رفته در متون و اسناد قدیمی با تدریس محسن روستایی سندپژوه و سند شناس در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.
کارگاه آموزش تخصصی «خط شناسی در متون و اسناد قدیمی» برگزار می شود

به گزارش لیزنا، محسن روستایی سندپژوه و سند شناس در توضیح جزئیات این خبر گفت: دوره آموزشی خط شناسی و آشنایی با خطوط به کار رفته در متون و اسناد قدیمی با هدف کمک رسانی به پژوهشگران و سند پژوهان برای تشخیص انواع خطوط و تسلط در بازخوانی اسناد تاریخی، نسخ خطّی و کتیبه خوانی برگزار می شود. 

لازم به توضیح است، براساس نیاز و شناخت مخاطب از نسخ خطّی این کارگاه در هشت محور با عناوینی چون «پیدایش خط و سیر تطور و تحول آن»، «خط به عنوان ابزار انتقال معارف و فرهنگ بشری»، «خط به عنوان یک هنر»، «آشنایی با گونه های مختلف نگارش خط فارسی و عربی»، «کاربرد گونه های خطوط در ثبت اطلاعات اسناد تاریخی»، «خط هنری و خط بازاری (تجاری)»، «شیوه شناخت درست خط بزرگان عرصه سیاست و علم و دیانت»،«بازخوانی واژه های غیر منقوط (بدون نقطه) به کار رفته در متون و اسناد» و «معرفی خطوط نسخ، ثلث، ریحان، رقاع، تعلیق، محقق، نسخ نستعلیق و شکسته نستعلیق» برگزار خواهد شد. 

مدت زمان برگزاری این کارگاه تخصصی 20 جلسه روزهای یکشنبه از ساعت 14 تا 16 است و علاقمندان به حضور تا  28 مرداد مهلت دارند که با مراجعه به آدرس: http://Ims.nlai.ir اقدام به ثبت نام کنند.

محسن روستایی سندپژوه، معلم و پژوهشگر خط سیاق و فهرست‌نویس اسناد تاریخی، مهرخوان، خط‌شناسی باستانی از عهد ایلخانیان تا زمان حال است. کتاب «تاریخ طب و طبابت در ایران» از جمله تالیفات وی به شمار می‌رود که برگزیده بیست و دومین کتاب سال جمهوری ایران شد.

lo5555555555555555555go.jpg