کد خبر: 26166
تاریخ انتشار: شنبه, 13 آذر 1395 - 14:56

داخلی

»

اخبار کتاب

فرم مشارکت در سومین دوره‌جشنواره‌ پایتخت کتاب ایران منتشر شد

منبع : لیزنا
سومین پایتخت کتاب ایران پس از بررسی کارشناسی اسفندماه معرفی می‌شود.
فرم مشارکت در سومین دوره‌جشنواره‌ پایتخت کتاب ایران منتشر شد

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره‌های ترویج کتاب‌خوانی، علاقه‌مندان برای شرکت در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران با پر کردن فرم مذکور می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

فرم شرکت در این فراخوان در نشانی اینترنتی پایتخت کتاب ایران در دسترس است.

پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود.

در اولین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، اهواز با مشارکت نهادهای غیردولتی همچون کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت) موفق به اخذ این عنوان شد. در سال دوم، نیشابور توانست این عنوان را از آن خود کند.

در نخستین دوره از اجرای این برنامه، ۶۴ شهر با ۳۹۰ طرح و برنامه در این فراخوان شرکت کردند و پس از ارزیابی‌های کارشناسی ۱۰ شهر به مرحله نهایی راه یافتند.

هیئت داوران با در نظر گرفتن اهداف و شاخص‌های ارزیابی، در اولین مرحله از داوری، شهرهای یزد، بوشهر، گنبدکاووس، نیشابور و اهواز را به عنوان نامزدهای نهایی جشنواره معرفی کردند.

در نهایت بر اساس بیانیه هیئت داوران پایتخت کتاب ایران، شهر اهواز به دلیل ارائه برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه، مؤثر و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، تشکل‌های مردمی، صنایع و مراکز ورزشی و فرهنگی، لوح افتخار وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو را دریافت کرد.

همچنین در دومین دوره برگزاری این جشنواره ۹۹ شهر در این طرح شرکت کردند. در این دوره شهر نیشابور به عنوان دومین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد و شهرهای بوشهر، شیراز، یزد، شهرکرد و شهر ری به عنوان شهرهای نامزد پایتخت کتاب ایران معرفی شدند.

مهم‌ترین هدف اجرای این طرح، ایجاد هماهنگی و همکاری میان نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی فعال در شهرهای کوچک بر سر اجرای فعالیت‌های مرتبط با کتاب در جهت افزایش سرانه مطالعه در بین شهروندان است.

همچنین طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران به عنوان تجربه ملی برای نزدیک شدن به معیارهای جهانی انتخاب پایتخت کتاب محسوب می‌شود.

ملاک انتخاب پایتخت کتاب ایران بر اساس اهداف زیر‌بنایی به شرح زیر است:

- افزایش همکاری‌ها و مشارکت نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی در حوزه کتاب؛
- جذب سرمایه‌های موجود در بخش‌ خصوصی؛
- فرهنگی‌تر کردن فضای بخش‌های مختلف صنعتی، اقتصادی و… کشور؛
- ترویج غیرمستقیم آینده‌نگری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ؛
- حمایت از ایده‌های نو و ابتکاری در حوزه کتاب؛
- تمرکززدایی از برنامه‌های حوزه فرهنگ و تقویت عدالت فرهنگی؛
- ترویج کتاب‌خوانی؛
- طراحی برنامه‌های جذاب و مردم‌پسند در حوزه کتاب؛
- ارتقای جایگاه مدیران فرهنگی در شهرستان‌ها.

بخش‌هایی از این طرح از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده اما از نظر ساختار اجرایی با شرایط فرهنگی در ایران همخوانی‌ یافته است.

پایتخت کتاب جهان از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو هر ساله از سوی سازمان یونسکو به شهری داده می‌شود که در جهت تقویت جایگاه کتاب و خواندن آن کوشش شایانی کرده‌باشد.

هدف یونسکو  ایجاد شوق مطالعه در مردم، از طریق اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب در آن سال است.

 

 این انتخاب هیچ جایزهٔ مالی را برای برگزیدهٔ آن دربر ندارد؛ بلکه تصدیق بهترین برنامهٔ اختصاص داده‌شده به کتاب و کتاب‌خوانی است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: