کد خبر: 26448
تاریخ انتشار: جمعه, 03 دی 1395 - 18:14

داخلی

»

اخبار کتاب

شمارۀ 129 نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

منبع : لیزنا
شمارۀ 129 نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «دین و سلامت روانی» شامل بخش‌های دفتر ماه، ادب و هنر، اندیشه و نظر، کتاب‌شناسی و مقاله‌شناسی و گزارشی از وقایع ماه گذشته منتشر شد.
شمارۀ 129 نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

به گزارش لیزنا، شماره جدید نشریه اطلاعات حکمت و معرفت به مدیر مسئولی و سردبیری دکتر انشاءالله رحمتی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

موضوع دین و سلامت روانی به تاثیر باورها، ارزش‌ها، نگرش‌ها و احساسات مذهبی بر سلامت (اعم از روانی و جسمی) می‌پردازد.

برخی بر این نظرند که دین‌ورزی و به طور خاص ایمان و باور شخصی به معنویت می‌تواند حتی عامل پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها (خاصه افسردگی، استرس واختلالات عصبی) شود.

موضوع تاثیر دین‌ورزی بر سلامت یا رابطه دین و طبابت سابقه‌ای طولانی در فرهنگ‌ها و اقوام مختلف داشته و هنوز هم این رابطه در برخی نقاط دنیا قابل توجه است.

 علیرضا رضایت، دبیر دفتر ماه این شماره از نشریه چنین نوشته است: در اینکه چه شکلی از دین می‌تواند به ارتقاء سطح سلامت روانی در جامعه کمک کند میان دانشمندان مختلف (اعم از الهی‌دانان، روانشناسان، محققان علوم تجربی، پزشکان) اختلاف نظر وجود دارد.

اما نکته حائز اهمیت آن است که هر شکلی از دین را که در نظر بگیریم، باید بتواند فاکتورهای کاربردی در تامین سلامت (اعم از روانی و جسمی) را تامین کند.

از جمله این فاکتورها می‌توان به امید، رضایت‌مندی از زندگی، بهجت و شادی، تحمل، خوش بینی، احساس مثبت و مهم‌تر از همه، معنا و معناداری اشاره کرد. شخصی که سلامت روانی‌اش دچار آسیب شده، قدر مسلم یکی از موارد فوق را از دست داده یا بدان توجه ندارد.» دفتر ماه این نشریه مشتمل بر شش مقاله است.

مقالات این مجموعه به بیان نظریات و تحقیقات مربوط به تاثیر دین بر سلامت روانی پرداخته‌اند. نخستین نوشتار گفت‌وگوی مفصلی با محمود گلزاری، دانشیار روان‌شناسی دانشگاه علامه و متخصص حوزه سلامت روان است.

در این نوشتار با دکتر گلزاری دربارۀ معنای سلامت، سلامت روان، مهم‌ترین مؤلفه‌های سلامت روان، بهداشت روان، رابطۀ سلامت روان و معنویت، روان درمانی، تجربۀ معنوی، وظایف روان درمان‌گر و دیگر موضوعات این حوزه گفت‌وگو شده است.

دومین نوشتار با عنوان «شفای از درون: تاثیر معنویت بر روند سلامت روانی» مقاله‌ای به قلم لری کالیفورد است که علیرضا رضایت ترجمه کرده است.

لری کالیفورد معنویت را کلی‌تر و بالطبع موثر‌تر از شکل رسمی دین تلقی کرده و ضمن تعیین اشکال و معانی مختلف این مفهوم، به توان تسهیل روند بهبود بیماری پرداخته است.

مولف سپس تاثیر معنویت بر بیماری‌های غالب از جمله افسردگی، اضطراب، رنج، و شیزوفرنی را بررسی کرده است.

«معنا در خدمت سلامت» سومین نوشتار دفتر ماه به قلم علی اخلاقی است. نويسنده در این مقاله علاوه بر تعريفی از معنا و سلامت روانی، به تاثير، جايگاه و پيامدهای معنادرمانی در حوزه سلامت می‌پردازد.

جف لوین در مقالۀ «مدلی برای ایمان، شفا و سلامت» با ترجمه الهام صادقی می‌کوشد الگویی برای شفابخشی ایمان ارائه دهد و از پنج مکانیسم سخن می‌گوید که فرایند شفا را تسهیل می‌کنند.

«تحلیل انتقادی دین و سلامت روانی» پنجمین نوشتار این مجموعه به قلم بروس لی اندرو بی نیوبرگ و با ترجمه میترا سرحدی است. تحليل انتقادی دين و سلامت روانی به بررسی دانش موجود در حوزه تاثير دين ورزی بر سلامت می‌پردازد و نيز مسائل مربوط به روش‌شناسی در اين زمينه را بررسی می‌كند.

آخرین مقاله دفتر ماه «دین و سلامت روانی، از چشم انداز فرآیند استرس» به قلم کریستفر الیسون و با ترجمه اصغر افتخاری است. کریستوفر الیسون دین و سلامت روانی را از دریچه عوامل استرس‌زا بررسی می‌کند و علاوه بر تعریف فرایند استرس، به منابعی می‌پردازد که دین برای مواجهه و فائق آمدن بر استرس در اختیار دارد.

بخش دوم نشریه با عنوان «ادب و هنر» مشتمل بر دو نوشتار است. ابتدا گفت‌وگویی است با بهاءالدین خرمشاهی دربارۀ عباس کیارستمی. سپس علی اکبر افراسیاب‌پور در مقاله‌ای به نقش شیعیان ایرانی در پیدایش حکومت‌های شیعی هند پرداخته است.

سومین بخش نشریه «اندیشه و نظر» نام دارد و در برگیرندۀ سه مقالۀ دیگر است. ابتدا مقالۀ «ابن‌رشد، ابوالولید محمد» به قلم اولیور لیمن و با ترجمۀ روح‌الله کریمی آمده است.

بخش پایانی مقالۀ «قرآن شناخت» به قلم سید‌حسین نصر با ترجمه انشاءالله رحمتی دومین مقاله است.

«نیچه کیست؟» به قلم آلن بدیو و ترجمه حمزه موسوی مقالۀ پایانی بخش اندیشه و نظر است. در بخش پایانی، ابتدا مقاله‌ای با عنوان «حکمت حکایت» به قلم سید مسعود رضوی آمده است. سپس منیره پنج‌تنی به موضوع روش تحقیق در علوم انسانی به ویژه در فلسفه پرداخته است.

در ابتدای این بخش نوشتاری با عنوان «حقیقت به روش احتیاج دارد: مثل فیلسوف نوشتن» به قلم دبیر بخش کتاب آمده است. در ادامه برای بررسی جایگاه پژوهش و روش‌های پژوهش گفت‌وگویی با یزدان منصوریان، دانشیار دانشگاه خوارزمی با عنوان «در جستجوی نظام آموزشی پرسش مدار و پژوهش بنیاد» آمده است.

آخرین برگ این بخش، کتاب‌شناسی و مقاله‌شناسی آثار حوزۀ روش تحقیق و فلسفۀ روش است.

در انتها هم گزارش برخی از وقایع یک ماه اخیر در حوزۀ اندیشه منعکس شده است. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: