کد خبر: 28232
تاریخ انتشار: شنبه, 02 ارديبهشت 1396 - 10:15

داخلی

»

اخبار کتاب

فرهودی، از کتاب «مدیریت بحران در کتابخانه‌ها» می‌گوید

منبع : لیزنا
کتاب «مدیریت بحران در کتابخانه‌ها»، تالیف فائزه فرهودی از سوی انتشارات دارالفکر  منتشر شده است.
فرهودی، از کتاب «مدیریت بحران در کتابخانه‌ها» می‌گوید

به گزارش لیزنا، فائزه فرهودی، مولف کتابِ « مدیریت بحران در کتابخانه‌ها »، آن را در یادداشتی معرفی کرده است.

یادداشت معرفی کتاب به شرح زیر است:

امروزه پرداختن به مساله بحران و مدیریت بحران در تمام حوزه های دانش مطرح شده  است و این باور در میان اندیشمندان و مدیران سازمان ها بیشتر شکل گرفته است که پیشگیری قبل از وقوع بحران بسیار به صرفه تر و آسان تر است. اما با وجود ایجاد باور و یقین محکم نسبت به این موضوع هنوز به صورت جدی، علمی و عملی، موضوع «مدیریت بحران» در سازمان ها مطرح و اجرا نشده است و صرفا در حد یک تئوری باقی مانده است. به همین خاطر هم هر روز اخبار ناگوار از بحران هایی می شنویم که در گوشه و کنار جهان، آسیب های جانی و مالی فراوانی را به جای گذاشته است. یک دلیل عمده این قضیه می تواند این باشد که مدیران سازمان ها هنوز باور نکرده‌اند که مدیریت بحران باید جزو لاینفک برنامه ریزی های استراتژیک آنها باشد نه یک امر تشریفاتی صرفا بر سر میز جلسات. از طرف دیگر الگوهای مدیریت بحرانی که در سازمان های ایران مورد استفاده قرار می گیرد بایستی منطبق با شرایط بومی کشور ایران باشد نه اینکه الگوهای کشورهای دیگر را به عنوان یک سند راهبردی به کار ببریم. حوادث مختلفی که این روزها از اقصی نقاط کشور می شنویم از جمله آتش سوزی ها، سیل، زلزله و ... باید مدیران را به این فکر وادارد که چرا از قبل چاره ای اندیشیده نشده است و هزینه های مالی جبران این خسارات تا چه اندازه می تواند به اقتصاد کشور ضربه وارد کند.

کتابخانه ها هم از این امر مستثنی نیستند و البته چون مخزن انبوهی از اطلاعات کم نظیر و گاه بی نظیر هستند می بایست در مقابل تمامی بحران ها محافظت شوند(بحران های درون سازمانی، بحران های برون سازمانی و بحران های محیط عملیات برون سازمانی).

به‌کارگیری اصول کلان ارائه شده در مبانی دانش مدیریت بحران، نیازمند توجه ویژه به شرایط بومی استقرار این نظام است و با توجه به اینکه در حال حاضر و تا کنون الگویی بومی جهت اجرای مدیریت بحران در کتابخانه‌های ایران بررسی، طراحی و اجرا نشده است، لذا  امکان ایجاد یکپارچگی در مواجهه با بحران‌های کتابخانه‌ای در ایران وجود ندارد و اساسا در این زمینه پژوهش، بررسی و اقدامی صورت نگرفته است.

بر این اساس درکتاب حاضر، با توجه به ویژگی‌ها و شرایط کتابخانه‌های ایران، برای اولین بار، مدلی بومی جهت پیاده سازی الگوهای مدیریت بحران ارائه شده است و با هدف بررسی چرایی و چگونگی فراهم آوردن زمینه استفاده از مدیریت بحران، به مدیران و کارمندان کتابخانه ها کمک می کند تا به پیشگیری، آمادگی و مقابله با بحران های احتمالی و پیش آمده بپردازند.

در کتاب حاضر با عنوان «مدیریت بحران در کتابخانه ها»از پژوهش ترکیبی(mixed method) تلفیقی از روش کیفی(نظریه زمینه ای یا همان Grounded Theory (و روش کمی(پیمایشی – تحلیلی یا همان Survey analytics ) استفاده شده است.

لازم است به این نکته اشاره کنم که در این کتاب صرفا بحران های طبیعی مثل سیل و زلزله و آتش سوزی مد نظر نبوده است؛ علاوه بر پرداختن به این بحران های طبیعی، بسیاری از مسائلی که در کتابخانه ها شاهد هستیم نیز مورد بررسی قرار گرفته است. چرا که این مسائل کم کم به شکل بحران در آینده بروز می کنند و چه بسا بسیاری از این مسائل در حال حاضر هم بحرانی شده اند مثل عدم توجه به تخصص، تجربه و ویژگی های شخصیتی مدیران و کارمندان کتابخانه ها، ارزشیابی های غیر اصولی که انجام می شود که در بسیاری از مواقع نتایج این ارزشیابی ها سره را از ناسره به درستی تعیین نمی کند لذا کارمندان شایسته به آنچه که استحقاق آن را دارند نمی رسند و بالعکس و همین امر زمینه ایجاد فرسودگی های شغلی، بی انگیزگی و... را فراهم می کند که به این مسائل روحی کارمندان می توان گفت بسیار کم توجه می شود و یا اصلا توجهی نمی شود. عدم توجه به ارتباطات سازمانی کتابخانه، مسائل مربوط به سازوکارهای فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و از بین رفتن دیتاها و عدم حفاظت از فایل های پشتیبان در فضایی خارج از کتابخانه و ...از جمله دیگر بحران هایی است که کتابخانه ها همچنان با آنها دست به گریبان هستند.

این کتاب در ۲۱۶ صفحه به پیش بینی، چگونگی جلوگیری و کنترل بحران های طبیعی و سازمانی در کتابخانه های ایران پرداخته و در نهایت الگویی بومی جهت استفاده در کتابخانه های ایران ارائه داده است.

این کتاب در محل انتشارات دارالفکر که ناشری است که بیش از ۶۰ سال سابقه انتشار درخشان در زمینه کتب دانشگاهی و حوزوی دارد، قابل تهیه است.

 همچنین در نمایشگاه کتاب امسال نیز توزیع خواهد شد. این کتاب همانند یک راهنما در برنامه ریزی های کتابخانه ها می تواند به مدیران و کارمندان کتابخانه ها کمک کند. انشالله که استفاده از این الگو بتواند در پیشگیری و کنترل بحران های کتابخانه ها به صورت کاربردی و عملی موثر واقع شود.

کتاب «مدیریت بحران در کتابخانه‌ها»، تالیف فائزه فرهودی از سوی انتشارات دارالفکر در منتشر شده است.

همچنین علاقه مندان می توانند  برای مکاتبه با نویسنده کتاب با این این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید تماس بگیرند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: