کد خبر: 36575
تاریخ انتشار: جمعه, 02 شهریور 1397 - 12:34

داخلی

»

اخبار کتاب

معروف ترین سارقان و جاعلان کتاب

منبع : لیزنا
کتاب ها نه تنها منبع دانش بلکه منبع ثروت نیز هستند. به همین دلیل سرقت و جعل کتاب، حرفه ای  قدیمی است که تا به امروز تداوم دارد.
معروف ترین سارقان و جاعلان کتاب

به گزارش لیزنا، سایت Book۲۴ در گزارشی نمونه هایی جالب از ماجراهای سرقت و جعل کتاب های پرفروش را روایت کرده است.

ماجراهایی از سرقت کتاب:

حتی در قرون وسطی نیز برای سارقان کتاب لعن و نفرین نوشته شده بود. اما لعن و نفرین هرگز خلافکاران را از بین نبرد و اتفاقا تاسیس کتابخانه ها کار سارقان را راحت تر کرد.

«استیون بلومبرگ»

عجیب ترین سارق کتاب «استیون بلومبرگ» یا همان «راهزن کتاب» است. در طول ۲۰ سال او حدود ۲۰هزار کتاب نادر و ۱۱هزار نسخه خطی را از ۲۶۸ مؤسسه سرقت کرد. او فقط کتاب ها را نمی دزدید بلکه اسناد را جعل می کرد. به عنوان نظافتچی در کتابخانه ها کار می کرد و از طریق کانال تهویه هوا جا به جا می شد. او می توانست تبدیل به یک سارق بانک شود اما به پول علاقمند نبود بلکه کتاب ها را  در حد دیوانه کننده ای دوست داشت. تا جایی که پزشکان بیماری اسکیزوفرنی را در او تایید کردند.

«بلومبرگ» تمام کتاب های سرقت شده را در خانه نگه می داشت و هنگامی که با لو رفتن دزدی هایش یک بلیط برای کتابخانه زندان را دریافت کرد، FBI با یک پازل رو به رو شد! آنها مجبور بودند توده ای از کتاب هایی را شناسایی کنند که فکر نمی شد به سرقت رفته باشند.

صاحبان همه کتاب های «مجموعه بلومبرگ» یافته شدند. کتابخانه ها در کنار کتاب ها یک فیلم مستند در مورد سرقت نیز دریافت کردند.

اما سوال اینجاست که آیا «بلومبرگ» همه آن کتاب ها را خوانده بود؟

«مارینو ماسیمو د کارو»

بی پرواترین کتاب‌دزد «مارینو ماسیمو د کارو» است. او ۱ هزار و ۵۰۰ کتاب ارزشمند را از کتابخانه «جیرولامین» در ناپل بیرون برد. وی رئیس این کتابخانه نیز بود.  او کتاب ها را برای کسب ده ها میلیون یورو تکثیر کرد. پس از انتصاب جدید «د کارو» به سرعت کتابخانه را برای بازسازی بست و در عرض چند ماه تعداد صفر در حساب های بانکی خود را افزایش داد.

پلیس توانست ۸۰ درصد کتاب های از دست رفته را بازگرداند. «د کارو»  پس از گذراندن دو ماه در زندان، با خواندن کتاب داستایفسکی به جرم خود اعتراف کرد. او بسیار علاقمند به خانه و کتاب هایش بود. پس از اعتراف برای مجازات به خانه اش منتقل شد تا دوران زندان خود را در حصر خانگی بگذراند. البته کتابخانه ناپل تنها جایی نبود که او از آنجا دزدی کرده بود.

«دانیل اسپیگلمن»

«دانیل اسپیگلمن» غیر قابل کشف ترین سارق کتاب است. او در شفت  آسانسور کتابخانه که استفاده نمی شد پناه گرفت، شب آن را فعال نمود و به طبقه ششم رفت و دیوار مخزن کتابخانه را خراب کرد. اما او ارزش اقلام دزدی خود را نمی دانست.

«اسپیگلمن» زمانی که سعی می کرد شعری دزدیده شده را در اروپا به فروش برساند دستگیر شد. او سعی کرد خودکشی کند اما به ایالات متحده فرستاده و به ۱۶ ماه حبس محکوم شد.

«ادوارد فوربس اسمایلی»

«ادوارد فوربس اسمایلی» بدشانس ترین دزد کتاب است. او متخصص سرقت نقشه بود. کار یک دلال حرفه ای، مجموعه دار و متخصص همه را شکه کرد.

اشتباه «اسمایلی» نابودش کرد. او خونسردی خود را از دست داد و متوجه نشد که چگونه دستمالش را بیرون کشید و چاقو افتاد. یک کتابدار او را دید و کمک صدا کرد.

در نهایت او نه زخمی شده از ضربه های کتاب نقشه انگلستان جدید توسط کتابدار، بلکه با دستبند و همراه با ماموران FBI از کتابخانه بیرون آمد!

ماجراهایی از جعل کتاب:

جعل کتاب در قرن شانزدهم، همزمان با توسعه کسب و کار چاپ، گسترده شد. دست نوشته ها و نسخه های خطی حتی زودتر از آن جعل می شدند.  در دنیای مدرن نیز خلافکارانی وجود دارند که می خواهند از کتاب ها پول بدست آورند.

هری پاتر چینی و لئوپارد به جهان اژدها می روند

موفقیت «جوآن رولینگ» آرامش را از بازرگانان عجیب و غریب چینی گرفت! با هدف بهره برداری از نام هری پاتر، خلافکاران شروع به نوشتن داستان های خود کردند. کتاب «هری پاتر و لئوپارد به جهان اژدها می روند» در واقع دنیای «تالکینِ» نویسنده است که هری پاتر در آن واقع شده. در نسخه آسیایی هری پاتر هیچکدام از قهرمانان شناخته شده ما وجود ندارند و هری زیر بارانی عجیب، تبدیل به یک کوتوله مودار شده است.

محبوبیت پاتر نویسندگان روسی را نیز جذب کرد. اما روس ها متقلب نیستند بلکه مقلدینی هستند که نوشته های خود را با الهام از سوابق قبلی می نویسند. شما در قفسه ها می توانید کتاب های «تانیا گروتر» نوشته «دمیتری یمتز» (نسخه‌ روسی‌ هری‌ پاتر) و «پاری هاتر» نوشته «آندری ژیوالوسکی» و «ایگور میتکو» را بیابید.

نوه دروغین فاندورین و متقلبان اوکراینی

متقلبان اوکراینی کارآگاه معروف را مصادره کردند. در کتابفروشی های شهر کیف کتاب «بوریس آکونین» (نویسنده روسی) به فروش می رسید. طرحی آشنا و انتزاعی که در آن روایت ماجراهای نوه بزرگ «فاندورین» (قهرمان داستان های «بوریس آکونین» و مأمور مخفی ویژه) وعده داده شده بود، توسط خوانندگان خریداری می شد. اما در حقیقت از «آکونین» فقط اسم او در کتاب وجود داشت! خوانندگانِ بی توجه زیادی وجود دارند چرا که اینترنت پر بود از پیام هایی در مورد اینکه نویسنده تقلب کرده است.

«آکونین» اولین قربانی دزدان نبود. تاجران اوکراینی کار خود را با کتاب «رمز داوینچی» نوشته «داون براون» شروع کردند. کتاب غیرواقعی او «اولین خلوت» نخستین اثر از مجموعه آثار جعلی بود.

کتاب ها نه تنها دوستداران مطالعه، بلکه عاشقان پول را نیز جذب می کنند. پس مراقب باشید ولی از خواندن لذت ببرید!

ترجمه: زهرا شریفی

ایمان نریمانی
|
Iran
|
1397/06/03 - 08:40
0
1
جالب بود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: