کد خبر: 29588
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 مرداد 1396 - 08:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

​کارگاه ساخت کاغذ ابری در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد

منبع : لیزنا
کارگاه ساخت کاغذ ابری، هم‌زمان با برگزاری نهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم در دهه کرامت در روز شنبه، 7 مردادماه، در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.
​کارگاه ساخت کاغذ ابری در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه ملک، در این کارگاه، مهدی سهرابی، خوش‌نویس و ابری‌ساز به دو شیوه نظری و عملی در زمینه ساخت کاغذ ابری به ارایه تکنیک‌های سنتی به هنرجویان پرداخت.

ابری‌سازی یکی از هنرهای کهن ایرانی در فن کتاب‌آرایی است. هنرمندان ابری‌ساز با ایجاد نقوش اتفاقی و ترکیبات رنگی چشم‌نواز و زیبا، طرح‌های خیال‌انگیز و جذابی روی کاغذ پدید می‌آوردند. «ابری» در اصطلاح، کاغذی‌ است که با درآمیختن رنگ‌های گوناگون روی آن، نقوشی درهم شبیه به ابر یا امواج آب بر آن، پدید می‌آید. از این‌گونه کاغذ برای آراستن حاشیه کتاب‌های نفیس خطی، مرقعات، متن قطعات خط و نقاشی، روی جلد، آستربدرقه کتاب، زمینه قلمدان و جعبه‌های روغنی استفاده می‌شده است. این کاغذ امروزه اما بیش‌تر برای قطعه‌نویسی به کار می‌رود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: