کد خبر: 30543
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 شهریور 1396 - 11:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مشکلات بودجه ای و عمرانی کتابخانه های عمومی سمنان، سرخه و مهدیشهر بررسی شد

منبع : لیزنا
نشست مشترک با حضور نماینده مردم شهرستانهای سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، با هدف بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی و به منظور کمک به رفع مشکلات کتابخانه‌ها و بررسی راهکارهایی برای ارتقاء خدمات‌رسانی به مردم به انجام رسید.
مشکلات بودجه ای و عمرانی کتابخانه های عمومی سمنان، سرخه و مهدیشهر بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی سمنان، این نشست ها با حضور دکتر محمد همتی، نماینده مردم شهرستانهای سمنان، سرخه و مهدیشهر؛ مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد ؛ نورعلی غلامحسین نیا سماکوش، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ سعید دهقانلو، معاون اداره کل و شورای اسلامی شهر و شهرداران برگزار شد.

محمد همتی، نماینده مردم شهرستانهای سمنان، مهدیشهر و سرخه و هیات همراه، ضمن بازدید از کتابخانه عمومی سلمان فارسی مهدیشهر و آیت الله فیض سرخه در نشست مشترک به منظور رفع مشکلات عمرانی و سخت افزاری کتابخانه عمومی این شهرستان ها شرکت کرد .

وی اظهار کرد: به منظور ارتقای کتابخوانی در استان نیاز به بودجه بیشتری است و لازمه این امر این است که نمایندگان استان با هماهنگی هم در جهت تخصیص بودجه‌ای مختص به تجهیز و نوسازی کتابخانه های عمومی استان گام بردارند.

همتی در راستای گزارش ارسالی اداره کل کتابخانه های عمومی استان در خصوص قدمت 40 ساله کتابخانه سلمان فارسی شهرستان مهدیشهر که در محدوده طرح تجاری مشترک شهرداری و پیمانکار مربوطه قرار گرفته گفت: انشالله به زودی با مشارکت و تعامل اداره کل کتابخانه ها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره اوقاف و شهرداری ها این مشکل رفع شود.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه فعلی مهدیشهر نیز به دلیل فرسودگی در شان مردم این شهر نبوده و سالهاست که جوابگوی نیاز مردم این شهر نمی باشد، افزود: تامین اعتبارات لازم برای ساخت کتابخانه نیمه ساز در شهر مهدیشهر الزامی است و برای حل این مشکل مساعدت می نمایم. 

همتی با تاکید بر پیگیری برای تحویل زمین اختصاص یافته به کتابخانه عمومی استاندارد در شهر سرخه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیگیری لازم برای ساخت این کتابخانه از منابع شهرستانی در بافت جدید شهری سرخه و اختصاص بودجه لازم با حمایت فرمانداری و شهرداری سرخه را خواستار شد.

نماینده مردم شهرستانهای سمنان، مهدیشهر و سرخه ادامه داد: اگر در توسعه شهری به مقوله فرهنگ مطالعه و گسترش زیرساخت ها در این حوزه توجه شود مسلماً ثمرات آن در جامعه خود را به ظهور می‌رساند.

همتی در پایان استفاده از ظرفیت حضور خیرین در حوزه احداث، تکمیل و حمایت مادی و معنوی از کتابخانه‌های عمومی را از ضروریات امروز برشمرد.

مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور استانها و مجلس نهاد کتابخانه های عمومی کشور  دیدار و گفتگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از دستاوردهای بازدیدهای دوره ای استانها دانست و گفت: این نشست ها، زمینه حمایت هرچه بیشتر مسئولان و شهرداری‌ها را نیز از کتابخانه‌های عمومی فراهم می‌کند.

وی افزود: این تعاملات نه‌تنها موجب ارتقاء سطح خدمات کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها شده، بلکه نقاط محروم  از کتابخانه را نیز مورد بررسی قرار می دهد .

محمدزاده، ضمن تقدیر از تلاش‌های مسئولین نهاد و کتابداران در خصوص ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اظهار داشت: در فصل بودجه باید نمایندگان توجه بیشتری به حوزه کتابخانه‌ها داشته باشند.

وی ضمن اشاره به وجود بیش از 230 پروژه نمیه تمام در سطح کشور افزود: متأسفانه بودجه فعلی نهاد قابل قبول و جوابگوی نیازهای این نهاد فرهنگی نیست و در عین حال با توجه به اینکه استقبال جوانان و دانش آموزان از کتابخانه عمومی بسیار چشمگیر و امیدوارکننده است، لذا قطعاً باید راهکارهایی جهت کمک به پیشرفت کتابخانه ها در امر تجهیز کتابخانه، خرید کتاب و هم در امر نوسازی کتابخانه ها به دست بیاوریم.

 محمدزاده ابراز امیدواری کرد که با نشست های دوره ای با نمایندگان و مسئولین امکان ارائه خدمات مفید فرهنگی و راه‌اندازی کتابخانه در نقاط مختلف شهری و روستایی بهتر فراهم شود.

نورعلی غلامحسین نیا، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز ضمن ابراز خرسندی از این اقدام، اظهار داشت: پیگیری مسائل و کمبودهای کتابخانه‌های عمومی توسط مدیران و مسئولین در استان و نهاد کتابخانه‌ها، موانع توسعه کتابخوانی منطقه را هموار می کند.

وی با تقدیر از همراهی نمایندگان مجلس، اعضای شورا، مسئولان، بخشداران و فرمانداران استان، بیان کرد: امیدواریم با افزایش همکاری و پشتیبانی مسئولان، گام‌های بلندتری در مسیر ارتقاء فرهنگی و توسعه کتابخوانی برداریم.

سماکوش ضمن ارائه گزارشی در خصوص وضعیت کتابخانه‌های عمومی سمنان، نکاتی را در مورد مشکلات مالی کتابخانه‌ها و عدم همکاری شهرداری شهرهای تابعه در واریز سهم نیم‌درصد، مشکلات فضای موجود کتابخانه‌ها و کمبود فضا و همچنین اقدامات عمرانی در خصوص تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها مطرح کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان از حضور نماینده سمنان و مدیرکل امور استانهای نهاد برای پیگیری وضعیت کتابخانه‌های این استان قدردانی کرد و بیان داشت: کتابخانه‌های مهدیشهر و سرخه پس از انجام بازدیدهای کارشناسی و  کمبودهای تجهیزاتی و عمرانی، هم‌اکنون در وضعیت خوبی از لحاظ کیفی و خدماتی قرار ندارند و متاسفانه تنها کتابخانه شهری این شهرستانها با مشکل اساسی مواجه است .

وی رسیدگی به وضعیت پروژه کتابخانه های عمومی مهدیشهر و سرخه را از مهمترین خواسته‌های مردم این مناطق عنوان کرد و گفت: در صورت رفع موانع و تجهیز کتابخانه های عمومی، ارتقای قابل توجهی در رشد شاخص‌های مطالعه استان خواهد داشت.

 

سماکوش اظهار داشت: خیران پشتوانه مادی و معنوی نهادهای و سازمان‌های مختلف هستند و ارتباط خوب و سازنده با خیران کتابخانه‌ساز می‌تواند زمینه خدمت‌رسانی و حمایت هرچه بیشتر آنان شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: