کد خبر: 31911
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 آذر 1396 - 21:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مراسم تجلیل از کتابداران برتر استان گیلان برگزار شد

منبع : لیزنا
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در مراسم تجلیل از کتابداران و کتابخوانان برتر گیلان خاطرنشان کرد: توسعه و ارتقاء فرهنگ مطالعه یک همدلی و همکاری جمعی در جامعه را می‌طلبد.
مراسم تجلیل از کتابداران برتر استان گیلان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، مراسم تکریم کتابخوانان و کتابداران برتر گیلان، چهارشنبه ۲ آذر ۹۶ با حضور هادی نوری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان؛ استاد هوشنگ مرادی کرمانی، خالق قصه‌های مجید؛ اکبر اکسیر، شاعر؛ انوش نصر، از هنرمندان سینما و تئاتر کشور؛ ناصر وحدتی، پژوهشگر و جمعی از مسئولان، هنرمندان، کتابداران و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شرکت مخابرات استان گیلان برگزار شد.

در ابتدای مراسم زهرا خسروی، کتابدار کتابخانه خاتم‌الانبیاء رشت ضمن خیرمقدم و تبریک به مناسبت هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار اظهار کرد: تلاش من و همکارانم این است که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را ترویج دهیم.

کتابدار برتر ملی کشور در سال 96 با اشاره به سخنی از ویکتور هوگو، نویسنده و نمایشنامه‌نویس فرانسوی گفت: «خوشبخت واقعی کسی است که دو چیز دارا باشد که اولی کتاب و دومی دوستی که اهل کتاب باشد.»

هادی نوری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در همایش تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی استان گیلان با اشاره به اینکه «خانواده سهم عمده‌ای در ترویج مطالعه دارد» اظهار کرد: باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف باید در راستای توسعه کتاب و کتابخوانی تلاش کرد.

وی بابیان اینکه «باید زیرساخت‌های روانی جامعه در راستای توسعه فرهنگ کتاب ارتقاء یابد» بیان کرد: توسعه و ارتقاء فرهنگ مطالعه، همدلی و همکاری جمعی اعضای جامعه را می‌طلبد.

نوری با اشاره به فضای مجازی گفت: فضای مجازی را باید به‌عنوان یک واقعیت اثرگذار در زندگی امروز پذیرفت. با استفاده درست از فضای مجازی می‌توان نتایج مثبتی را در جامعه به‌دست آورد.

وی با اشاره به کاربرد مفید این فضا در اطلاع‌رسانی وقایعی مانند زلزله کرمانشاه و جذب کمک‌های عظیم مردمی به این مناطق تأکید کرد: فضای مجازی همانند شمشیری دو لبه تأثیرات مثبت و منفی گسترده‌ای در جامعه به دنبال دارد که باید با هوشیاری و مدیریت از نقاط مثبت این تکنولوژی بهره برد.

نوری با تأکید بر استقبال اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان از برنامه‌ها و ابزارها برای توسعه فرهنگ‌ کتاب‌ و کتابخوانی تصریح کرد: تصاحب خلوت درونی افراد از سوی فضای مجازی نتیجه عدم مدیریت صحیح در استفاده از این فضا است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به اینکه «این نهاد فرهنگی قشر جوان و کارآمد را در اولویت اقدامات خود قرار داده است» تأکید کرد: ملاک‌ گزینش افراد در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان تنها شایستگی و توانمندی است.

وی کتابخانه‌های استان گیلان را شامل بخش‌های مختلف سالن‌های مطالعه، بخش مخزن ویژه کتاب‌های خاص، بخش نشریات و بخش ویژه کودک عنوان کرد و افزود: کتابخانه‌های استان گیلان بخش‌های ویژه‌ای مختص کودکان ایجاد کردند و این امر بیانگر نگاه ویژه کتابخانه‌های عمومی استان به این قشر سنی است.

هوشنگ مرادی کرمانی، در این نشست با اشاره به فرهنگ بالای مردم گیلان گفت: گیلانی‌ها همواره از فرهنگی غنی برخوردار بوده‌اند و آمار کتابخوانی در استان، مبین این واقعیت است.

نویسنده سریال ماندگار قصه‌های مجید هنر را یک استعداد درونی عنوان کرد و گفت: هنر آموختنی نیست و یک نگاه درونی و موقعیت ذهنی است.

مرادی کرمانی با اشاره به اهمیت تصویر در انتقال مفاهیم بیان کرد: زندگی بشر با عکس درست‌شده است و اگر قصه‌های مجید با تصویر آمیخته نمی‌شد هیچ‌گاه خوانده نمی‌شد.

 وی افزودد: مطالعه کتاب منجر به خلاقیت ذهن شده و ماندگاری کتاب در ذهن‌ها از ماندگاری تصویر نیز بیشتر است.

اکبر اکسیر نیز با اشاره به ارتباط مستقیم ترویج گفتمان کتابخوانی با وضعیت اقتصادی گفت: افراد جامعه تا زمانی که غم نان داشته باشند، نمی‌توانند با فراغ خاطر به‌سوی مطالعه گام بردارند.

وی یادآور شد: کتاب‌ها، غذای روح هستند و تا مادامی‌که معیشت افراد جامعه تأمین نباشد، نمی‌توان انتظار داشت که این فرهنگ در جامعه فراگیر شود.

در ادامه مراسم انوش نصر با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در گسترش دامنه تفکر و گزینش کلمات گفت: در طول ۶۵ سال فعالیت هنری دریافته‌ام تا هنرمند متقاعد نشود نمی‌تواند مخاطب خود را متقاعد کند و این امر تنها بامطالعه حاصل می‌شود.

هنرمند تئاتر و تلویزیون گیلانی با اشاره به اینکه «امروزه قیمت یک غذای فست فود باکیفیت، معادل قیمت یک کتاب خوب است» گفت: ماده غذایی تنها برای یک مدت کوتاه به انسان لذت می‌دهد ولی یک کتاب خود یک‌عمر برای انسان لذت‌بخش است.

وی افزود: قصه‌ها را پایانی نیست و دانسته‌ها نشات گرفته از مطالعه است.

وی بابیان اینکه «ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از خانواده شکل می‌گیرد»، ضمن قدردانی از تلاش‌های همسرش در این زمینه گفت: رواج فرهنگ کتاب‌خوانی از موضوعاتی بود که همیشه در خانواده من و از طریق همسرم به فرزندان منتقل‌شده و همچنان ادامه دارد.

ناصر وحدتی خواننده و پژوهشگر فرهنگ فولکلور گیلان نیز در این نشست امروز را زمان استیلای کتاب عنوان و بیان کرد: پیش‌تر افراد به جرم خواندن کتاب گرفتار حبس می‌شدند اما بعد از انقلاب اسلامی کتاب نفس راحتی کشید و امروز می‌بایست کتاب‌های موردعلاقه خویش را انتخاب و مطالعه کرد.

وی با اشاره به تأثیر مطالعه در تکامل اندیشه تأکید کرد: نسل نو می‌بایست کتاب را قدر دانسته و تلاش بیشتری برای مطالعه کتاب‌ها متنوع، به کار گیرد.

تقدیر از کتابخوان، کتابداران و مسئول کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و برگزیدگان مسابقه استانی «من و کتاب» بخش پایانی این مراسم بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: