کد خبر: 32380
تاریخ انتشار: شنبه, 09 دی 1396 - 16:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب «راز کلبه چوبی » در بهارستان

منبع : لیزنا
هم‌ زمان با هفته پژوهش به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهارستان،  جلسه نقد و بررسی کتاب « راز کلبه چوبی » با حضور جمعی از دوستداران کتاب برگزار شد.
برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب «راز کلبه چوبی » در بهارستان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان به نقل از ظریفه قاسم پور کتابدار کتابخانه خاتم الانبیاء،  جلسه نقد و بررسی کتاب « راز کلبه چوبی»  اثر  بدری مشهدی  با حضور مژگان داداشی رئیس اداره کتابخانه های عمومی ، علیرضا حامی به‌عنوان منتقد ، بدری مشهدی  نویسنده کتاب  ،موسی مرحمتی عضو شورای شهر گلستان و مسئول فرهنگی آموزش و پرورش ناحیه 2 و مسئول امور بانوان آموزش و پرورش ناحیه 1، گلمحمدی محمدجواد محسن زاده نویسنده و پژوهشگر جوان شهرستان و جمعی دیگر از نویسندگان و کتابداران و دوستداران کتاب در کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرگلستان  برگزار شد.

بنابر این گزارش در ابتدای جلسه مژگان داداشی  رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهارستان ، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش ، اظهار کرد: هدف از برگزاری جلسات نقد بخصوص در حوزه نوجوانان و جوانان ،  شناخت بهتر این قشر  از موضوع نقد و افزایش آگاهی فنی نویسندگان شهرستان از مقوله نگارش کتاب و ارتقاء فرهنگ مطالعه می باشد.

سپس مشهدی نویسنده این کتاب بیان کرد: نوشتن برای کودکان و نوجوانان مفاهیم و موضوع های بکر و جدید را می طلبد و نویسنده با الهام از  تجارب دوران کودکی و نوجوانی خود می تواند برای این گروه خاص کتاب بنویسد. همچنین نویسنده درباره «راز کلبه چوبی» بیان کرد: بخشهایی از این کتاب از اتفاقات دوران کودکی و نوجوانی شخص نویسنده نشآت گرفته است.

در ادامه تعدادی از دانش آموزان نوجوان به نقد و بررسی این کتاب پرداختند . نوجوانان با مطالعه دقیق این کتاب توانستند به نکات مثبت و منفی درباره طرح جلد کتاب، عنوان، بیان جزئیات، شخصیت پردازی، مقدمه، محتوای کلی کتاب، علائم نگارشی، کشش داستان، نقش خانواده و پلیس در داستان، و ... بپردازند.

سپس علیرضا حامی منتقد کتاب و از فعالان ادبی شهرستان ضمن تبریک به نویسنده به جهت نگارش کتاب برای مخاطب نوجوان، از برگزاری چنین جلساتی ابراز خرسندی کرد و گفت: این کتاب را  از دو جهت نقد ادبی و نقد روایت شناسی می توان مورد نقد و بررسی قرار داد؛ اما به دلیل تخصصی بودن نقد روایت شناسی داستان، به نقد ادبی در این جلسه بسنده می کنیم.

سپس وی افزود:   فضا سازی ،شخصیت پردازی ،بیان دیالوگ ها، ارتباط موضوعی و پیرنگ، توان جذب مخاطب،  ارتباط بین فصول کتاب و زاویه دید  مناسب و فنی نوشته شده است.

وی در ادامه به بیان معایب  و کاستی های کتاب  از جمله تصویر سازی ضعیف طرح روی جلد، در موارد اندکی استفاده از کلمات غیر مصطلح و اشتباه هایی در استفاده از علائم نگارشی اشاره کرد.

بدری مشهدی  نویسنده کتاب در ادامه با تشکر از رئیس فرهنگ دوست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان جهت تشکیل این جلسه گفت: در این شهرستان دوستان خوبی پیدا کردم و خیلی خوشحالم که برای نوجوانانی نوشتم که روزی فرمانروایان خانواده ها خواهند بود و نسلی فرهنگی را تربیت خواهند نمود.

وی اظهار داشت : یکی از بزرگترین مشکلات نوشتن کتاب در کشور عدم هماهنکی لازم بین سرویراستار،ناشر و نویسنده می باشد که شاید دلیل وجود مشکلات فراوان در کتابها همین است.

نویسنده کتاب راز کلبه چوبی  افزود:مشکل ضعف تصویر سازی کتاب من هم از عدم هماهنگی همین سه راس بود که انشا الله در آثار بعدی اصلاح خواهد شد.

در ادامه نویسنده به سوالات حاضرین پاسخ داد و در خصوص چاپ  آثار بعدی خود بیان کرد : در آینده ای نزدیک مجموعه آثار داستان کوتاه ویژه نوجوانان و کتاب نقدی بر جداسازی مدارس در ایران را به چاپ خواهم رساند.

شایان ذکر است بدری مشهدی نویسنده کتاب «راز کلبه چوبی» 9 سال سابقه تدریس در مدارس ابتدایی را دارد و نوشتن را از سال 1390 آغاز کرده است. رشته تحصیلی وی مامایی بوده و از سال 1376 به سراغ نقاشی و مینیاتور رفته و بعد هم نوشتن را آغاز کرده است. «راز کلبه چوبی» اولین اثر وی است و «تاراز» ، «شهر بدون پلاستیک» ، «تسخیر شدگان جزیره بادیان»  و مجموعه چهار جلدی «قصه های پویان» از دیگر آثار این نویسنده می باشند.

همچنین گفتنی است علیرضا حامی کارشناس ارشد زبان و ادبیبات فارسی و مدرس دانشگاه، شاعر و نویسنده اهل قلم شهرستان بهارستان است و 2 جلد کتاب و چندین مقاله در حوزه موضوعی ادبیات فارسی در پرونده علمی پژوهشی وی به ثبت رسیده است.

 

در پایان رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان از حضور فعال دانش آموزان نوجوان ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش این شهرستان، کتابداران و مسئولان کتابخانه ها، اعضای کتابخانه ها، مهدی مرسلی مسئول کتابخانه عمومی شهید چمران به عنوان اجرا کننده این برنامه، محمد خالقی مسئول کتابخانه شهید بهشتی به عنوان پایگاه نقد کتاب، مسئول شورای جوان نوجوان شهرستان  و دیگر حاضران تشکر و قدردانی نموده و با اهدای هدایایی از نویسنده و منتقد تقدیر به عمل آورد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: