کد خبر: 32428
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 دی 1396 - 16:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از مناطق زلزله‌زده 

کتابخانه‌های عمومی مناطق زلزله‌زده تا پایان سال ۹۷ بازسازی خواهند شد

منبع : لیزنا
سیدعباس صالحی در بازدید از کتابخانه عمومی دهخدا قصرشیرین، از بازسازی و مقاوم‌سازی کتابخانه‌های مناطق زلزله‌زده خبر داد.
کتابخانه‌های عمومی مناطق زلزله‌زده تا پایان سال ۹۷ بازسازی خواهند شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه هشتم دی‌ماه در دومین روز از سفر خود به کرمانشاه، ضمن حضور در شهرستان‌های زلزله‌زده این استان، از مجتمع‌های فرهنگی هنری، کتابخانه‌های عمومی و مراکز مذهبی آسیب‌دیده بازدید کرد.

 

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدیدها با حضور در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین و سرپل ذهاب؛ از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتمع‌های فرهنگی هنری، کتابخانه‌های عمومی و مراکز مذهبی این شهرستان بازدید کرد.

 صالحی در جریان این بازدیدها با همراهی فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، معاونین این اداره کل، فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان قصرشیرین با حضور در کتابخانه عمومی دهخدا، میزان خسارت وارده به ساختمان این کتابخانه را از نزدیک مورد ارزیابی قرار داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این بازدید بر سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های فرهنگی و از سرگیری برنامه‌های فرهنگی و هنری در این مناطق تأکید کرد و گفت: امیدوارم اکثر کتابخانه‌های عمومی و اماکن مذهبی و فرهنگی مناطق زلزله‌زده تا پایان سال ۹۷ بازسازی شوند.

صالحی در ادامه با اشاره به آسیب وارد شده به کتابخانه‌های عمومیِ این مناطق، عنوان کرد: در زلزله اخیر ۷ کتابخانه‌ عمومی دایر در مناطق زلزله‌زده دچار آسیب‌های جدی شده‌اند، که از ۷ کتابخانه آسیب‌دیده، دو باب نیاز به تخریب و بازسازی مجدد و ۵ کتابخانه دیگر نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

وی همچنین با اشاره به ارزیابیِ بازدید از زیرساخت‌های فرهنگی هنری در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خاطرنشان کرد: پروژه‌های مرتبط با زیرساخت‌های فرهنگی و هنری مناطق زلزله‌زده را در فاصله زمانی کوتاه، حداکثر تا پایان نیمه اول سال ۹۷ و برخی دیگر را تا پایان همین سال به نتیجه می‌رسانیم.

معصومه حسنی‌خونسار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه در این بازدید با اشاره به ارائه گزارشی از میزان خسارت وارده به ۷ کتابخانه عمومی مناطق زلزله‌زده گفت: در زلزله اخیر آسیب‌های فراوانی به هفت باب از کتابخانه‌های عمومی واقع در شهرستان‌های زلزله زده کرمانشاه وارد شده است که بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان عمرانی نهاد و این اداره کل، میزان خسارت وارده به این کتابخانه‌ها چیزی بالغ بر ۴ میلیارد تومان است.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه با بیان اینکه ساختمان‌های مذکور باید تخریب شده و مجدداً بازسازی شوند، اظهار کرد: با مساعدت و همراهی استاندار کرمانشاه، لیست کتابخانه‌های عمومی خسارت دیده با رعایت اولویت، برای بهره‌مندی از محل کمک ۶۰ میلیارد تومانی بانک‌ها به مناطق زلزله‌زده قرار گرفته است.

 وی همچنین گفت: کتابخانه عمومی دهخدا با ۷۷۰ متر مربع زیربنا، یک هزار و ۳۵۰ نفر عضو فعال و ۲۲ هزار جلد کتاب در حال حاضر با توجه به خسارت‌های وارده تعطیل است.

 حسنی‌خونسار با اشاره به اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی پس از وقوع زلزله در شهرستان‌های زلزله‌زده ثلاث باباجانی، قصرشیرین، سرپل ذهاب، دالاهو و گیلانغرب، خاطرنشان کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه علاوه بر ورود به مباحث امدادرسانی و فعالیت‌های مرتبطِ فرهنگی و کتابخانه‌ای در این مناطق، با مساعدت دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نسبت به خریداری و نصب کانکس برای همکاران آسیب دیده در این مناطق اقدام کرده است.

 وی با اشاره به اختصاص دو میلیون تومان وام بلاعوض به این افراد، گفت: با بررسی‌های به‌عمل آمده در خصوص وضعیت همکاران آسیب دیده و نیازسنجی جهت اسکان آنها، ۱۰ کانکس جهت اسکان موقت این عزیزان خریداری، جانمایی و استقرار یافته است.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه در پایان؛ ارسال چندین محموله کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان شامل مواد غذایی و مایحتاج ضروری، ارسال محموله لوازم‌التحریر و کتاب، اهدای عروسک و اسباب بازی برای کودکان و نوجوانان ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب، توزیع لباس گرم، ارسال کمک‌های ارسالی از ادارات کل کتابخانه‌های عمومی دیگر استان‌ها و اجرای ویژه برنامه‌هایی برای همدردی با زلزله‌زدگان را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر همچنین با هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه و حضرت آیت‌الله عُلما نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمانشاه به‌صورت جداگانه دیدار و در مورد وضعیت و شرایط استان و مناطق زلزله‌زده گفتگو کرد.

 هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت زلزله‌زدگان استان کرمانشاه و نحوه امدادرسانی به آنها و با اشاره به نیاز مبرم زلزله‌زدگان به برنامه‌های فرهنگی مرتبط برای تسکین آلام و رنج‌هایی که بر اثر زلزله متحمل شده‌اند، اظهار کرد: روند امداد رسانی در زلزله کرمانشاه با حضور مؤثر نیروهای مسلح در همان ساعات نخست به خوبی پیش رفت.

 استاندار کرمانشاه، توجه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در مناطق زلزله زده را بسیار مهم دانست و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری توسط متولیان فرهنگ و هنرمندان در این مناطق را موجب تسکین آلام زلزله زدگان عنوان کرد.

 وی همچنین با تقدیر از اقدامات دولت در امدادرسانی به زلزله زدگان کرمانشاه، گفت:  در حال حاضر بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ کانکس در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه نصب شده است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: