کد خبر: 34213
تاریخ انتشار: شنبه, 08 ارديبهشت 1397 - 11:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب «ساختار دستوری واژگان در گویش اشتهاردی» در البرز رونمایی و نقد شد

منبع : لیزنا
 نشست رونمایی و نقد کتاب «ساختار دستوری واژگان در گویش اشتهاردی» نوشته محمدحسین شاه بیگ در کانون ادبی اشتهارد برگزار شد.
کتاب «ساختار دستوری واژگان در گویش اشتهاردی» در البرز رونمایی و نقد شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی البرز، به‌منظور ارج نهادن به مقام نویسندگان بومی و همچنین آشنایی نسل جوان با آثار برجسته نشست رونمایی و نقد کتاب «ساختار دستوری واژگان در گویش اشتهاردی» با حضور اهالی فرهنگ و ادب، سوم اردیبهشت ما در سالن شهدای مطهری کانون ادبی اشتهارد برگزار شد.

این کتاب از آثار شاخص محمدحسین شاه بیگ (از نویسندگان اشتهاردی) است که در ۱۳۲ صفحه توسط انتشارات پژوهشگر برتر به چاپ رسیده است. بنا به نظر رودیگر اشمیت، زبان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی، گویش اشتهاردی از گویش‌های تاتی جنوبی ایران محسوب می‌شود. تاتی اشتهاردی ویژگی‌های کهن زبانی را در خود به‌خوبی حفظ کرده است. از ویژگی‌های این گویش، ساخت ارگتیو است که در افعال متعدی در زمان گذشته و حال به‌صورت نظام کُنایی مطلق و ناقص ظاهر می‌شود. در این گویش واژه‌ها از حیث تذکیر و تأنیث از هم متمـایزند؛ این تمایز را می‌توان در اسم‌ها، فعل‌ها، صفت‌ها، ضمایر و حتـی اسم‌های اشیا و پدیده‌ها نیز دید. در این گویش علاوه بر انطباق فعل با نهـاد، انطباق فعل با مفعول هم از لحاظ شخص، شمار و جنسیت دیده می‌شود.

گویش تات، گویش بازمانده از نیاکان اشتهاردی‌ها است؛ بااین‌وجود این زبان در حال فراموشی است تا حدی که نسل جدید اشتهاردی از بسیاری از واژگان زبان تاتی بی‌اطلاع هستند؛ لذا در این راستا محمدحسین شاه بیگ یکی از نویسندگان شهرستان اشتهارد با نگارش کتابی با عنوان «ساختار دستوری واژگان در گویش اشتهاردی» سعی در زنده نگه‌داشتن این زبان داشته است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: