کد خبر: 36705
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 شهریور 1397 - 15:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان مرکزی

منبع : لیزنا
اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان مرکزی با تقدیر از نفرات برگزیده برگزار شد.
برگزاری اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان مرکزی

به گزارش لیزنا بر اساس اعام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان مرکزی با حضور آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی؛ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک، محسن شریفی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، قاسم انصاری؛ معاون آموزش و پژوهش استانداری مرکزی، مسئولین دستگاه‌های مشارکت‌کننده در برگزاری جشنواره و جمعی از علاقه‌مندان در سالن اجتماعات مرکز فنی و حرفه ای اراک برگزار شد.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در این مراسم ضمن تبریک اعیاد سعید قربان و غدیر اظهار داشت: برگزاری جشنواره کتابخوانی مقدس رضوی در استان مرکزی و شرکت بسیاری از مردم استان در این مسابقه، بسیار ارزشمند است.

وی افزود: دوران زندگی امام رضا(ع) به سه فصل عمده تقسیم می‌شود، یک فصل مربوط به پدر بزرگوار امام رضا(ع) است که این دوره حدود ۳۲ یا ۳۳ سال بود، دوره دوم، ولادت امام رضا(ع) است. ایشان ۱۱ ذی القعده ۱۴۸ هجری قمری در شهر مدینه جهان را به نور وجود خویش روشن ساخت، دوره سوم، دوران شهادت امام رضا(ع) در صفر ۲۰۳ هجری قمری است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: عمر شریف و شرافتمندانه امام رضا(ع) تقریبا ۵۵ سال بوده است و حدود ۳۵ سال امام رضا(ع) در مدینه مسئولیت داشتند.

وی افزود: در روایاتی از امام رضا(ع) نقل شده است که خداوند ۹۹ اسم مبارک دارد و هرکس این اسما را بخواند و مطالعه کند، وارد بهشت می شود.

امام جمعه اراک تصریح کرد: امام رضا(ع) سخنان و خطبه‌های محکم و کوبنده‌ای در زمینه توحید، معرفت و شناخت خدا، در شرایط سخت و دشوار حکومت مأمون عباسی برای جامعه اسلامی ایراد فرمودند. همه باید شاگرد دانشگاه رضوی باشیم و خطبه‌های سراسر علم و معرفت امام رضا(ع) را به درستی شناخته و درک کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری، امام رضا(ع) را چراغ راه بشریت دانست و گفت: ایشان در نیشابور معدن و گنجینه علم و دانش و معرفت بودند.

دری نجف آبادی در پایان با اشاره به میزان مشارکت بالای شهروندان در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، از زحمات دست اندرکاران این اقدام عظیم فرهنگی، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

شرکت ۸۵۸ هزار نفر در مسابقات کتابخوانی رضوی

اسماعیل جانعلی‌پور، دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی کشور نیز در مراسم پایانی هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان مرکزی گفت: بیش از ۸۵۸ هزار نفر در این دوره از مسابقات شرکت داشتند که از هر استان کشور، ۱۵ نفر شایسته تقدیر شدند. در این جشنواره ۶۰۰ هزار نفر در بخش بزرگسال، ۱۵۰ هزار نفر در بخش کودک، ۷۰ هزار نفر در بخش نوجوان و ۱۵ هزار نفر در قالب خانوادگی در این مسابقه شرکت کردند.

وی اظهار داشت: آستان قدس رضوی(ع) نقاشی کودکان شرکت کننده در جشنواره کتابخوانی رضوی را به عنوان اسناد این رخداد بزرگ‌ فرهنگی نگهداری می کند. کودکان شرکت کننده در این جشنواره ۱۰ هزار فیلم و تصویر، در بخش نقاشی و پویش، به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی عشق به اهل‌بیت(ع)، علاقه به آموختن و فراگیری و توجه به فرهنگ مطالعه را از دلایل استقبال شرکت‌کنندگان از جشنواره کتابخوانی رضوی دانست.

وی اظهارداشت: جشنواره کتابخوانی رضوی فرآیندی یک ساله دارد که از مهرماه سال ۹۶ کلید خورد و تا شهریور امسال ادامه خواهد داشت. منابع این جشنواره از میان ۷۰۰ عنوان کتاب انتخاب و ۵۰۰ سوال در بخش مکتوب طراحی شد.

جانعلی‌پور افزود: ۱۰۰ هزار نسخه از منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی برای استفاده شرکت‌کنندگان در ۳ هزار و۴۰۰ کتابخانه عمومی در سطح کشور توزیع شد. جشنواره کتابخوانی رضوی تاکنون در سه دوره برگزار شده است که در دوره اول ۲۳۸ هزار نفر، در دوره دوم ۶۴۰ هزار نفر و در دوره سوم ۸۵۸ هزار نفر شرکت کردند.

جمهوری اسلامی دستاوردی از غدیر و امامت و ولایت است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۴ هزار نفر از مردم استان مرکزی شرکت کردند، گفت: ۲ هزار و ۵۹۶ کودک، یک هزار و ۹۴۰ نوجوان و ۵۳۷ خانواده در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند، در مجموع ۱۰ هزار نفر در بخش مکتوب و ۴ هزار نفر در بخش الکترونیک مسابقه شرکت داشتند و از این تعداد ۲۴ نفر به عنوان برگزیده معرفی شدند.

حجت‌الاسلام عباس دانشی با تأکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی محدود و منحصر به حزب سیاسی خاصی نیست، بلکه به دنبال تحقق آرمان‌های امام راحل است، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی نیست، بلکه دستاوردی از غدیر و امامت و ولایت است.

وی با تبریک فرارسیدن دهه امامت و ولایت و هفته دولت افزود: یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی انتشار معارف اهل بیت(ع) در عرصه های ملی و جهانی است. ما امروز از امام عظیم الشأنی سخن می گوییم که دربار عباسی اجازه ایراد یک خطبه به حضرت نمی داد اما اینک هزاران منبر، تریبون و عرصه فرهنگی، هنری و ادبی برای نشر معارف رضوی وجود دارد که در فضای عطرآگین جمهوری اسلامی ایجاد شده است.

وی گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی از یک سو در پی انتشار معارف رضوی است و از سویی گامی بلند در ترویج کتاب و کتابخوانی به شمار می آید. اینکه صدها هزار نفر در سراسر کشور مطالعه موضوعی ارزنده را دنبال کنند، کاری بزرگ و ستودنی است.

گفتنی است، در این آیین ۱۵ نفر به عنوان منتخب ‏و ۲۴ نفر شایسته تقدیر معرفی شدند که با اهدای لوح و تندیس، از برگزیدگان جشنواره تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: