کد خبر: 36791
تاریخ انتشار: سه شنبه, 13 شهریور 1397 - 13:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خوزستان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خوزستان، با معرفی برگزیدگان در تالار کتابخانه مرکزی استان خوزستان برگزار شد.
معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خوزستان

به گزارش لیزنا، مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خوزستان با معرفی برگزیدگان در بخش استانی و با حضور امیر جهانگیری، مدیرکل امور اداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان؛ منصورکوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ عبدالله حسینی، مدیرکل امور روستایی و شورای های استانداری خوزستان؛ وحیدکیانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ سردار محمد علی پور، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان؛ حجت الاسلام سید شهاب الدین طباطبایی، مدیرکل حوزه هنری استان خوزستان؛ سعید رضوانی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان؛ حمزه بروجنی،مدیرکل زندان های استان خوزستان؛ مهران نصرپناه، معاونت های صدا و سیمای خوزستان؛ سید کورش حسینی زاده، مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی کلانشهر اهواز؛ سرهنگ علی قاسم پور، معاونت اجتماعی و فرهنگی نیروی انتظامی خوزستان و برگزیدگان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و مردم در تالار کتابخانه مرکز استان خوزستان برگزار شد.

مهمترین شاخص در ارزیابی مسائل فرهنگی جامعه، توجه به کتابخوانی است

در این مراسم، علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، مهمترین شاخص در ارزیابی مسائل فرهنگی جامعه را توجه به کتابخوانی و مطالعه دانست و گفت: امیدواریم با اقداماتی که در این حوزه صورت می گیرد شاهد گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان باشیم.

 وی با بیان اینکه خوزستان را معمولا از زاویه و منظر اقتصادی مورد تحلیل قرار می گیرد اما باید توجه داشت که این استان در حوزه فرهنگ هم دارای جایگاه رفیعی است، افزود: در فقه شیعی در دوران معاصر دو اتفاق مهم در حوزه مسائل فطری و معرفتی به همت علمای خوزستان رخ داده است.

 وی اضافه کرد: یک چالش مهم بحث اصولیون و اخباریون در فقه شیعه است که بحث های فراوانی در حوزه معرفتی داشته و علامه آیت الله وحید بهبهانی عالم خوزستانی در زمینه غلبه اصولیون بر اخباریون نقش اساسی ایفا کرده و دوم در حوزه مباحث فقهی و اجتهاد علامه شیح مرتضی انصاری دیگر عالم خوزستانی ملقب به خاتم المجتهدین تحول بزرگی در این زمینه ایجاد کرد.

 حسین زاده، تصریح کرد: ایران و به خصوص خوزستان جایگاهی رفیعی در حوزه فرهنگی دارد از این رو انتظار می رود که همه مردم و به ویژه ما مسئولان با توجه به چنین پیشینه و جایگاهی، تلاش کنیم شاخص کتابخوانی ارتقا یابد و بستری برای ارتقای این جایگاه در استان فراهم شود.

 وی اضافه کرد: در این راستا با حمایت استاندار خوزستان و همکاری نهاد کتابخانه های عمومی و اداره کل امور روستایی استانداری، برنامه ای تدوین شد که تا پایان سال 98 تمامی روستاهای بالای یک هزار نفر جمعیت استان دارای کتابخانه شوند؛ این کتابخانه ها متناسب با ظرفیت های موجود هر روستا و داشتن یک سری استانداردها ایجاد می شود.

 وی با بیان اینکه برگزاری اقداماتی می تواند به گسترش فرهنگ کتابخوانی در استان کمک کند، اذعان داشت: باید بتوانیم در کشور فضاهای فرهنگی ایجاد و در این راستا اقدامات قابل قبولی انجام شود اما باید توجه داشت که در کنار همه این امکانات و سوابق و ظرفیت های موجود مشکلاتی هم وجود دارد که این مشکلات تنها از طریق کار فرهنگی که مهمترین آن کتابخوانی است، مرتفع می شود.

میزان مشارکت خوزستانی ها در جشنواره کتابخوانی رضوی بسیار چشم گیر بود

منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، میزان مشارکت خوزستانی ها در جشنواره کتابخوانی رضوی را بسیار چشم گیر دانست و اظهار داشت: نزدیک به ۵0 هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: طی 2 ماه از آغاز این جشنواره با همکاری مجموعه کتابخانه های عمومی استان و فعالیت های فرهنگی در سطح کتابخانه های عمومی و با حضور در مناطق روستایی و عشایری توانستیم اتفاق خوبی را در برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه طبق گزارشات، امسال به لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد خوبی در میزان مشارکت عمومی نسبت به سال گذشته بودیم، افزود: در خوزستان بعد از ابلاغ آیین نامه، دبیرخانه هشتمین جشنواره در استان راه اندازی شد و پس از معرفی هفت کتاب در بخش کودک، نوجوان و بزرگسال، 50 هزار برگه مکتوب در سطح استان توزیع شد و تعداد بالایی از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در این رویداد شرکت کردند.

 وی با اشاره به اینکه این جشنواره برای همه سنین و در بخش های مکتوب، آنلاین، پویش مجازی و نقاشی برای کودکان برنامه ریزی شده بود، اضافه کرد: مجموع نزدیک به 50 هزار نفر دراین جشنواره شرکت کردند که از این تعداد28 هزار نفر در بخش مکتوب و 22 هزار نفر در بخش اینترنتی بودند.

 کوهی رستمی، حضور کودکان در این جشنواره را با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بسیار چشم گیر دانست و با بیان اینکه در بخش مکتوب در قالب نقاشی از کتاب، هفت هزار و 754 کودک شرکت کردند و ادامه داد: همچنین پنج هزار روستایی در این رویداد فرهنگی مشارکت داشتند.

 وی با اشاره به اینکه از همه 27 شهرستان خوزستان در این جشنواره شرکت کردند که بیشترین مشارکت مربوط به اهواز با بیش از 10 هزار نفر شرکت کننده، مسجد سلیمان با 9 هزار و 700 نفر و بهبهان با سه هزار و 500 نفر بود، اذعان داشت: میزان مشارکت در زندان ها بسیار بالا بود و بیش از سه هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند.

 وی با بیان اینکه برگزیدگان در سه سطح برنامه ریزی شدند، خاطر نشان کرد: در سطح کشور 6 برگزیده از استان خوزستان 17 شهریور در تهران تقدیر می شوند، همچنین  15 نفر در سطح استان برگزیده و در این مراسم تجلیل شدند و 86 نفر هم شایسته تقدیر هستند که برای آنها لوح یادبود ارسال خواهد شد.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، با اشاره به اینکه هدف ما این است که بتوانیم به ارتقای فرهنگ کتابخوانی و فرهنگ رضوی و سیره ائمه اطهار (ع) از طریق رسانه ای تاثیرگذار به نام کتاب کمک کنیم، یاد آور شد: یکی از رسالت های اصلی نهادهای فرهنگی اسلامی، ترویج و تبلیغ فرهنگ غنی تشیع است که وقتی این مهم در بدنه نهادی که متولی فرهنگ کتابخوانی است ریشه می دواند و از این راستا دو هدف اصلی که کتابخوانی و ترویج فرهنگ دینی است صورت می پذیرد.

وی اظهار کرد: در این راستا از سوی کانون پروش فکری استان 150 بسته فرهنگی شامل کتاب و لوازم تحریر در نظر گرفته شده که به برگزیدگان اهدا می شود، همچنین از طرف مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان به 117 نفر روستاییان هدایایی اهدا می کنیم و مدیرکل امور اجتماعی استانداری هم 150 جایزه برای برگزیدگان در نظر گرفته است.

شرکت بیش از ۸۵۰ هزار نفر در جشنواره کتابخانه رضوی/ فضاهای مجازی می تواند فرصتی برای ترویج دین و فرهنگ کتابخوانی باشد

 

امیر جهانگیری، مدیرکل امور اداری نهاد کتابخانه های عمومی کشورگفت: جشنواره رضوی امسال با مشارکت 858 هزار نفر در کل کشور برگزار شد که از این تعداد 530 هزار نفر در بخش مکتوب و 238 هزار نفر در بخش مجازی شرکت کردند.

وی با بیان اینکه این میزان مشارکت نسبت به سال گذشته 32 درصد افزایش داشت و نشان دهنده ترویح فرهنگ کتابخوانی در میان اقشار مختلف جامعه است، افزود: در این جشنواره به همه سطح های جامعه که در فرهنگ و ترویج دینی و اسلامی در ارتباط بودند اعم از کودکان، نوجوان و جوانان و بزرگسالان توجه خاصی شد.

مدیرکل امور اداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اضافه کرد: شرکت مجازی افراد در جشنواره نشان دهنده این است که ما می توانیم به فضاهای مجازی به عنوان فرصتی برای ترویج دین و فرهنگ کتابخوانی و توجه به دوست داشتن کتاب و مطالعه در بین هم میهنان، استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف از ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و این جشنواره، این است که ما می توانیم مسائل دینی و مذهبی را از طریق برگزاری چنین مسابقات و جشنواره هایی اشاعه و ترویج دهیم، تصریح کرد: در این جشنواره 491 کتابدار در شهرستان ها و روستاها خوزستان پذیرای شرکت کنندگان و هم وطنان بودند.

 وی عنوان کرد: از استان خوزستان 49 هزار و 964 نفر با ارائه اثر و ارسال نقاشی، قصه های گویا، پویش مجازی و مکتوب در جشنواره شرکت کردند که سهم بسزایی را در میان 31 استان کشور دارد و نشان دهنده توجه به فرهنگ کتابخوانی در این استان است.

جهانگیری، از نکات قابل توجه در این جشنواره را توجه به بحث نابینایان و شرکت نابینایان به عنوان یک هدف و فرصت جهت ترویج فرهنگ دینی و اسلامی و شناخت امام رضا (ع) بسیار پراثر و پرارزش دانست و خاطر نشان کرد: سهم خوزستان در این بخش بسیار بهینه و خوب بود. 

لازم به ذکر است، از استان خوزستان بالغ بر 51 هزار نفر در بخش های مختلف این جشنواره شرکت کردند که 6 نفر برگزیده ملی و 15 نفر برگزیده استانی معرفی و تقدیر شدند که به شرح زیر است.

برگزیدگان استانی بخش اینترنتی هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی:

1.     فاطمه سعده از کتابخانه فجر شوش در سطح بزرگسال اینترنتی

2.     سکینه زمانی از کتابخانه قیصر امین پور لالی در سطح بزرگسال اینترنتی

3.     عاطفه بربند از کتابخانه بشارت رامهرمز در سطح نوجوان اینترنتی

4.     احمد آلبوغبیش مطلق از کتابخانه امیرکبیر بندرماهشهر در سطح خانوادگی بزرگسال 2 نفره

5.     یاسمین امیری از کتابخانه قدس امیدیه در سطح خانودگی بزرگسال 3 نفره

6.     ستاره جعفری از کتابخانه علامه شیخ شوشتری در سطح پویش اینترنتی

برگزیدگان استانی بخش مکتوب هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی:

1.     امیرحسین مستوری از کتابخانه آیت الله وحید بهبهانی بهبهان در سطح نقاشی مکتوب

2.     حسین دشتی نژاد از کتابخانه ولیعصر (عج) آبادان در سطح نقاشی مکتوب

3.     فاطمه گردانی از کتابخانه شهید مطهری رامشیر در سطح نقاشی مکتوب

4.     حیدر قبیشاوی از کتابخانه شهید مطهری رامشیر در سطح نوجوان مکتوب

5.     فاطمه نیسی از کتابخانه شهدای ملاثانی در سطح بزرگسال مکتوب

6.     سید حسین امیدیان از کتابخانه شهید مسعود پیشبهار بهبهان در سطح بزرگسال مکتوب

7.     سید سعید موسوی خلف آبادی از کتابخانه شهید مطهری رامشیر در سطح خانوادگی بزرگسال 4 نفره

8.     کیمیا محمدی نیا از کتابخانه شهید باهنر اهواز در سطح نقاشی مکتوب

9.     فلک محمدی نیا از کتابخانه شهید شرافت شوشتر در سطح خانوادگی استانی بزرگسال 5 نفره

 گفتنی است، هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، از سری برنامه های بین المللی امام رضا (ع) است که سه دوره متوالی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: