کد خبر: 38540
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 بهمن 1397 - 16:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

محمدرضا بایرامی در اردبیل تجلیل شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل
 در آستانه چهلمین فجر انقلاب اسلامی، به همت اداره کل کتابخانه های عمومی و در قالب طرح «چهل قلم» از محمد رضا بایرامی در زادگاهش تجلیل شد.
محمدرضا بایرامی در اردبیل تجلیل شد

به گزارش لیزنا، در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای پاسداشت خدمات فرهنگی و ادبی نویسندگان متعهد و انقلابی،  طی مراسمی از محمد رضا بایرامی در تالار بیضا کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل تجلیل شد.

در این مراسم مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل با تبریک فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ما به وجود اهالی فرهنگ و هنر که در این ۴۰ سال با قوت و قدرت تلاش کردند تا بهترین آثار را در بستر انقلاب اسلامی برای مخاطبان مهیا و فراهم کنند، افتخار می کنیم.

رباب عزیزخانی با اشاره به اهمیت قلم و سوگند یاد شده در قرآن، خاطرنشان کرد: ارزش و جایگاه قلم به قدری روشن است که در طول تاریخ آنهایی که با تکیه بر قلم و کلام نافذ خود توانسته اند آثاری را پدید آورند، همواره ماندگار شده اند.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات خوبی در راستای اهمیت دادن به قلم نویسندگان و همچنین توسعه علم انجام شده است، افزود: امروز خوشحال هستیم که کتابخوانی از کارهای روزانه مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان تلقی می شود. آموزش و پرورش باید در راستای ترویج مطالعه به نوشتن و زنگ های انشا بهای بیشتری بدهد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ارزش کتاب را در آگاهی بخشی به افراد جامعه یادآور شد و افزود: همه چیز در سایه نوشتن، معنا و مفهوم می یابد. در سایه نوشتن است که هنر سینما، تئاتر و سایر حوزه ها به رشد و بالندگی رسیده اند.

وی در ادامه به رشد کمی و کیفی کتابخانه های عمومی استان اردبیل در سال های اخیر اشاره و تصریح کرد: در حالی که قبل از انقلاب ۸ باب کتابخانه عمومی در سطح استان داشتیم، این تعداد هم اکنون با ۱۰ برابر رشد به ۷۷ باب رسیده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل به افزایش عضویت علاقمندان در کتابخانه های عمومی و همچنین میزان اهدا و امانت کتاب به مخاطبان اشاره کرد و گفت: در این ۴۰ سال تمام تلاش ها و برنامه ریزی ها بر این بوده است تا علاقمندان به کتاب بتوانند آثار ارزشمند را به راحتی تهیه کرده و نسبت به مطالعه آن اقدام کنند.

 

در این مراسم میرزا رسول زاده، استاد و محقق دانشگاه و محقق اردبیلی بیان کرد: نوشتن کتاب در حوزه کودک و نوجوان با توجه به محدودیت کلمات و فضای خیال انگیز بسیار سخت تر از تولید آثار برای بزرگسالان است.

میرزارسول زاده گفت: ویژگی هایی که در آثار استاد بایرامی به راحتی می توان مشاهده کرد، تبلور زندگی روستایی و همچنین بهره گیری از تجربیات شخصی، توصیف عالی طبیعت و توجه به بوم گرایی و تصویرهای خیال انگیزی است که بایرامی در ذهن خود از زادگاهش اردبیل داشته است.

وی افزود: نتیجه گرایی در داستان های بایرامی به خوبی مشاهده می شود. بایرامی در قالب ایدئولوژی رفتار گرایانه در آثارش سعی می کند حقایق را به زیبایی تصویر کند.

محمود مهدوی، نویسنده اردبیلی نیز بیان کرد: بنده از سال ۸۰ افتخار دوستی با بایرامی را دارم و در این مدت بایرامی با خلق رمان ها، به ویژه آثار ادبی برای کودکان و نوجوانان تاثیر گذار بوده است.

وی یکی از کتاب های مشهور او را رمان «مردگان باغ سبز» معرفی کرد و گفت: این کتاب ارزشمند در حقیقت رمانی خواندنی است که علاقمندان به راحتی می توانند زوایای مختلفی از تفکر و اندیشه نویسنده را در آن به عینه مشاهده کنند.

مهدوی اضافه کرد: بیشتر آثار بایرامی به سبلان و اردبیل ارتباط دارد. از او به عنوان ذخیره ارزشی خطه سبلان نام می برم که همواره در آثارش از سه عنصر نوجوان، روستا و جنگ بهره برده و در عین حال غیبت عشق را در آثار او می توان مشاهده کرد.

 

در ادامه محمدرضا بایرامی اظهار داشت: بنده علاقه ای به تعریف و یا تمجید از خود ندارم اما اقدام نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تجلیل از نویسندگان به شکل استانی، اقدام خوبی است که قطعا می تواند انگیزه ای برای توسعه کار نویسندگی به ویژه در میان نسل جوان و نوجوان باشد.

بایرامی گفت: متاسفانه قدر داشته های خود را نمی دانیم. باید بهترین آثار نویسندگان ما در مناطق مختلف در اختیار مخاطبان و علاقمندان قرار گیرد. انتظار می رود این ضعف را نهاد های فرهنگی در استان های مختلف، با معرفی نیروهای انسانی ارزشمند و اثرگذار اعم از هنرمندان و اهالی فرهنگ فراهم کنند.

در حاشیه مراسم تجلیل از محمدرضا بایرامی در قالب طرح «چهل قلم» آثاری از این نویسنده برجسته کشورمان به صورت نمایشگاهی در محوطه کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل در معرض دید علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: