کد خبر: 38575
تاریخ انتشار: شنبه, 13 بهمن 1397 - 10:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«کاروان دانایی» در یزد به ایستگاه هفتم رسید

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
 هفتمین نشست «کاروان دانایی» با همکاری دبیرخانه کانون‌های مساجد استان و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در کتابخانه علامه جعفری برگزار شد.
«کاروان دانایی» در یزد به ایستگاه هفتم رسید

به گزارش لیزنا، هفتمین نشست «کاروان دانایی» با همکاری دبیرخانه کانون‌های مساجد استان و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد و با حضور جمعی از کودکان و نوجوانان عضو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد منطقه حسن‌آباد یزد در کتابخانه علامه جعفری برگزار شد.

در ابتدای این نشست محسن رفیعی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد با تشکر از همکاری کانون‌های مساجد برای اجرای برنامه «کاروان دانایی» گفت: هدف اصلی این برنامه آشنایی مردم مناطق مختلف شهر و استان با امکانات و فعالیت‌های کتابخانه های عمومی است.

وی با بیان این‌که اعضای کانون‌های مساجد می‌تواند با عضویت در کتابخانه، پیوند بین مسجد و کتابخانه را تعمیق بخشند، گفت: امیدواریم اعضای کانون‌های مساجد و مردم منطقه حسن‌آباد با عضویت در کتابخانه‌های عمومی، رونق بیشتری به امر کتاب و کتابخوانی در این منطقه بدهند.

در ادامه حجت‌الاسلام مصطفی گرجی، مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان یزد با اشاره به اهمیت کتاب، مطالعه و علم‌آموزی در دین مبین اسلام گفت: پیامبر(ص) روزی به مسجد وارد شدند و دو گروه را مشاهده کردند؛ یک گروه در حال عبادت و گروهی دیگر مشغول مطالعه و مباحثه بودند و پیامبر به گروه دوم پیوستند که این امر، بیانگر اهمیت کتاب و مطالعه نزد اولیای دین است.

وی با ابراز خرسندی از پیوند کانون‌های مساجد و کتابخانه‌های عمومی، تصریح کرد: هدف ما از این برنامه این است که افرادی که به مسجد رفت و آمد می کنند، علاوه بر فعالیت‌های معنوی و قرآنی که در پایگاه اسلام انجام می‌دهند، بتوانند با مطالعه و ارتباط با کتابخانه، به علم خود نیز اضافه و با سلاح ایمان و آگاهی در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمن ایستادگی کنند.

حجت‌الاسلام مظفر سالاری، از نویسندگان مطرح کشور و استان نیز که در این نشست حضور داشت با معرفی چند کتاب به بیان گوشه‌ای از زندگی پربار و آثار ارزشمند علامه محمدتقی جعفری پرداخت.

وی با ذکر سخنی از امام خمینی(ره) درباره علامه جعفری مبنی بر اینکه ایشان ابن سینای عصر حاضر است، گفت: همین سخن کافی است تا مرتبه بالای علمی و معنوی علامه را دریابیم. این امر بدون ایمان و آگاهی که در سایه تلاش و کوشش و مداومت در مطالعه و علم‌آموزی بوده، به دست نیامده است.

اصغر بمانی، از فرهنگیان و هنرمندان پیشکسوت یزدی دیگر سخنران این نشست بود. وی با ذکر خاطراتی از دوران کودکی و تحصیل خود بیان داشت: اگر با مطالعه و کتاب انس پیدا کردید، دیگر هیچ لذتی را بالاتر از آن نخواهید یافت.

وی  اهتمام در خواندن و نوشتن را از مهم‌ترین عوامل موفقیت انسان عنوان کرد که ثمره آن آگاهی و علم است و راه رستگاری نیز در همین است.

بمانی به نوجوانان حاضر توصیه کرد که خاطرات روزانه خود را با زبانی ساده ثبت کنند و مطالعه چند صفحه کتاب را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانند.

بمانی استفاده از فضای مجازی را نیز در جای خود مفید دانست و تأکید کرد: احساس و درک عمیقی که مطالعه کتاب به ما می‌دهد، هیچگاه در ارتباط با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حاصل نمی‌شود.

در ادامه هفتمین نشست کاروان دانایی، اعضای کانون مساجد منطقه حسن آباد از بخش‌های مختلف کتابخانه دیدن کرده و از نزدیک با خدمات و فعالیت‌های آن آشنا شدند.

گفتنی است، طرح «کاروان دانایی» به پیشنهاد دبیرخانه کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد استان، با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد و به منظور آشنایی بیشتر شهروندان با مراکز فرهنگی، از ابتدای سال جاری اجرا شد و تاکنون ۶ نشست در کتابخانه‌های عمومی «دکتر جوادی»، «قرآن و عترت»، «غدیر»، «رئیس فرهمند»، «دهقان دهنوی» و«حضرت زهرا(س)» یزد برگزار شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: