کد خبر: 38823
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 اسفند 1397 - 15:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب‌های طرح کتاب‌خوان اسفندماه ۱۳۹۷ معرفی شدند

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
کتاب‌های «۸ قصه از امام جواد علیه‌السلام برای بچه‌ها»، «با فرزندان نوجوان‌تان در ارتباط باشید»، «روایتی ساده از ماجرایی پیچیده» و «شیر کتابخانه» نوشته میشل نودسن و ترجمه محبوبه نجف‌خانی به عنوان آثار ارائه شده در طرح کتاب‌خوان اسفندماه معرفی شدند.
کتاب‌های طرح کتاب‌خوان اسفندماه ۱۳۹۷ معرفی شدند

به گزارش لیزنا، کتاب‌های «۸ قصه از امام جواد علیه‌السلام برای بچه‌ها» نوشته حسین فتاحی، «با فرزندان نوجوان‌تان در ارتباط باشید» نوشته مایکل رایرا و ترجمه لادن شریعت‌زاده و داود عرب قهستانی، «روایتی ساده از ماجرایی پیچیده» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی و «شیر کتابخانه» نوشته میشل نودسن و ترجمه محبوبه نجف‌خانی به عنوان عناوین طرح کتاب‌خوان اسفندماه معرفی شدند.

 

۸ قصه از امام جواد علیه السلام برای بچه‌ها

پدیدآور: حسین فتاحی

ناشر: قدیانی

تعداد صفحات: ۱۰۴

 

سفر به سرزمین قصه‌ها و گشت و گذار در دنیای بی‌انتهای آن، همواره لذت بخش و جذاب است. گاهی قصه‌ها از دل رویدادها و اتفاقات واقعی سر بر می‌آورند و به همین شکل داستان‌های گوناگونی آفریده می‌شود. در این میان قصه‌های زیادی از پیامبران و امامان علیهم السلام روایت شده است که در لابه‌لای کتاب‌های تاریخ جا خوش کرده‌اند. داستان‌هایی به شیرینی عسل. داستان‌هایی که برای کودکان بازنویسی می‌شود و با زبانی ساده و صمیمی، به همراه تصاویر جذاب و رنگارنگ، آن‌ها را به میهمانی پیامبران و امامان علیهم السلام  می‌برد.

زندگی امامان ما شیعیان، پُر از حادثه‌های پند آموز و جالب است. این حادثه‌ها ما را با زندگی آن بزرگواران آشنا می‌سازد. مجموعۀ «۸ قصه از امام جواد علیه‌السلام» همراه با تصویرهای زیبا، مخاطب را با گوشه‌هایی از زندگی امام جواد علیه السلام آشنا می‌کند. در این کتاب هشت قصه، با محوریت زندگی و سیره آن حضرت گردآوری و تدوین شده است.

«آرزو، آخرین سفر، عموی مهربان، خوش به حال قاسم، مهمان غریب، روزی که عید من شد، درخت خشکیده و روزی که مثل دیروز نبود؛ عناوین داستان‌های این مجموعه هشت جلدی است.» داستان‌های این مجموعه دربر دارندۀ اطلاعات خوبی از زندگی و زمانۀ آن امام بزرگوار برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال است. ضمن آنکه مخاطب را نیز با سبک‌زندگی ایشان‌ به عنوان یک الگوی کامل و متعالیِ رفتار، در شرایط گوناگون آشنا می‌سازد.

قصه‌هایی از دوران کودکی امام جواد علیه السلام، علم و مهربانی ایشان، شیوه درست کمک به نیازمندان و رفتار خوب و شایسته با مخالفان، نترسیدن از زورمندان و موضاعاتی دیگر. این‌ها همه در داستان‌های زیبای این مجموعه با تصاویر رنگارنگ و جذاب، کودکان را به دنیای قصه‌هایی واقعی از دل تاریخ می‌برد.

 

با فرزندان نوجوان‌تان در ارتباط باشید

پدیدآور: مایکل رایرا

مترجم: لادن شریعت‌زاده- داود عرب قهستانی

تعداد صفحات: ۳۰۴

 

یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هر انسانی، دوره نوجوانی او است. نوجوانی، فصل ناپایداری است که به دلیل حساسیت‌های خاص و تغییرات بسیار زیاد جسمی و روانی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل این دوره از زندگی یکی از دشوارترین، پیچیده‌ترین و بعضاً در مواردی ناامیدکننده‌ترینِ دوران‌ها در تربیت و پرورش فرزندان، برای والدین خواهد بود.

نوجوانی عبور از مرحله‌ای از رشد به مرحلۀ دیگر است، با این ملاحظه که آنچه قبلاً واقع شده، نشانۀ خود را روی حال و آینده باقی می‌گذارد. جنبه‌های کودکانه کنار گذاشته می‌شود و الگوهای جدید رفتاری و نگرشی جای‌گزین چیزهایی می‌شود که ترک شده‌اند. نوجوانی یک دورۀ حساس پُر از تغییر است. توسعۀ حیات، احساس بی‌ثباتی، تغییرات فیزیکی، تغییر در ارزش‌ها به گونه‌ای که اهمیت مسائل مهم گذشته جای خود را به مسائل جدید می‌دهد، تغییر به حالت دمدمی، تقاضای استقلال و تغییرات دیگر.

این کتاب سعی دارد تا با تعاریف دقیق و علمی از دورۀ نوجوانی، والدین را با خصوصیات این دورۀ حساس آشنا کند. ویژگی‌های جسمی و روحی نوجوانان، نیازهای آن‌ها، خواب و الگوهای زیستی، عزت نفس، شوخ‌طبعی، شیوه‌های درست برقراری ارتباط و تعامل با آن‌ها، بلوغ و حرف زدن دربارۀ مسائل جنسی، عاطفی، تحصیلی و آگاهی بخشی به آن‌ها در زمینه‌های گوناگون، از مهم‌ترین موضوعات کتاب به شمار می‌رود.

کتاب در ۱۰ فصل و به صورت کاربردی و با زبانی ساده، والدین را در رفتار و تربیت فرزندان نوجوان‌شان یاری می‌کند و به آن‌ها یادآور می‌شود که قبل از هر چیز باید برای نوجوان خود نقش پدر و مادر را ایفا کنند و سپس دوست آن‌ها باشند. این باعث می‌شود تا نوجوان احساس تنهایی نکند و هرگاه لازم شد از حمایت والدین برخوردار شود و همین‌طور در خود، حسی از استقلال و اعتماد به نفس داشته باشد.

این کتاب با ارائۀ راهکارهای مفید و توصیه‌های علمی و کاربردی مناسب  به والدین، راهنمای بسیار خوبی است در جهت ارتقای کیفیت روابطشان با نوجوانان.

 

روایتی ساده از ماجرایی پیچیده

پدیدآور: ابراهیم حسن‌بیگی

ناشر: سوره مهر

تعداد صفحات: ۱۹۶

 

تاریک روشنای تاریخ، پُر است از سوژه‌های ناب، روایت‌های جذاب و قصه‌های تلخ و شیرین. قصه‌هایی که خواننده را از پیچ‌های تُند و لحظه‌های نفس‌گیر عبور می‌دهد و با فراز و فرودهایی پی‌درپی، هیجان را برای او به ارمغان  می‌آورد.

کتاب «روایتی ساده از ماجرایی پیچیده»، شرح حوادث و اتفاقاتی است از دوران ارباب رعیتی، که در منطقۀ ترکمن صحرا می‌گذرد. ابراهیم حسن‌بیگی داستان پسر نوجوانی به نام الیاس را روایت می‌کند که درگیر عشق نافرجام «صفورا» دختر خان روستایشان می‌شود. او در ذهن خود، فکر ازدواج با دختر خان را می‌پروراند تا این‌که سرکرده‌های خان، برادرش یوسف را می‌کُشند و عروسی او را تبدیل به عزا می‌کنند. از آن پس، الیاس مدام در پی گرفتن انتقام خون برادرش لحظه‌ای آرام و قرار ندارد. کینه‌ای که او از خان و خانواده‌اش دارد کم‌کم موجب کم‌رنگ شدن عشق صفورا می‌شود. بی‌تابی‌های الیاس و زخمی که از نظام ارباب رعیتی خورده و تلخیِ ظلم و نابرابری حاکم بر جامعه، ماجرایی پیچیده‌ را می‌آفریند که به اتفاقات و مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پیوند می‌خورد.

زبان ساده و صمیمی داستان و هیجانی که از ماجراهای آن سر برمی‌آورد خواننده را تا پایان با خود همراه می‌کند.

ماجرای پیچیدۀ زندگی الیاس در این رمان، روایت ساده‌ای است که در قالب ۱۸ بخش تلاش دارد در خلال داستان، مفاهیم بزرگ‌ و عمیقی هم‌چون نابرابری، ظلم وستم و عدالت‌خواهی را برای نوجوانان نسل امروز بازگو کند.

 

شیر کتابخانه

پدیدآور: میشل نودسن

مترجم: محبوبه نجف‌خانی

ناشر: ققنوس

 

از این عجیب‌تر دیگر نمی‌شود! شما تا به حال شنیده بودید که یک شیر به کتابخانه بیآید، آن هم یک شیر بزرگ و قوی!

ماجرا از این‌جا آغاز می‌شود که روزی از روزها یک شیر به به یک کتابخانه می‌رود. او صاف از جلوی میز کتاب‌دار می‌گذرد، به طرف قفسه‌های کتاب می‌رود و به آن‌ها  نگاه می‌کند. برگه‌دان را بو می‌کشد، سرش را به مجموعه‌ی کتاب‌های نورسیده می‌مالد و با قدم‌های نرم و آرام به بخش کتاب‌های داستان می‌رود.

حضور یک شیر در کتابخانه خیلی خطرناک است مگر نه؟ کسی می‌داند با این شیر چه‌کار باید کرد؟ آخر درباره آمدن شیر به کتابخانه هیچ قانونی وجود ندارد! این شیر، عاشق کتاب‌ها و بچه‌هاست. او بودن با بچه‌ها و شنیدن قصه‌ها را خیلی دوست دارد و خیال هم ندارد که کتابخانه را ترک کند. او در کارها به کتابدار کمک می‌کند، اما پای بندی به قانون چه می‌شود؟ قانون کتابخانه!

کتاب «شیر کتابخانه» داستان زیبایی است که کودکان را با جذابیت‌های کتابخانه، قوانین و قسمت‌های مختلف آن آشنا می‌سازد.

مسئلۀ رعایت کردن قوانین و مقررات، آشنایی با کتابخانه و زود قضاوت نکردن از مهم‌ترین موضوعاتی است که به شیوۀ تمثیلی و با نگاهی تازه در این داستان به آن پرداخته شده است. داستان با حضور یک شیر در یک کتابخانه آغاز می‌شود و با همکاری و مشارکت او در کارهای کتابخانه ادامه می‌یابد. درون‌مایۀ تربیتی شناختیِ داستان و چاشنی طنز آن، موضوع علاقۀ کودکان به قصه‌گویی و کتاب‌خوانی و از همه مهم‌تر آشنایی با مقررات کتابخانه را به زیبایی بیان می‌کند. تصاویر رؤیایی و رنگارنگ این کتاب نیز، خواننده را به دنیای شگفت‌انگیز و پُر رمز و راز کتابخانه می‌برد.

این اثر تاکنون بسیاری از معتبرترین جوایز بین‌المللی را برای نویسنده خود به ارمغان آورده است! پیشنهاد می‌کنیم شما هم خواندن این کتاب جذاب را از دست ندهید!

کمالیان
|
Iran
|
1397/12/01 - 18:20
0
0
بخشنامه معاونت توسعه در خصوص شیفت کتابخانه های عمومی کشور بایستی تدریس شود....
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: