کد خبر: 39874
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 تیر 1398 - 11:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابداران بخش کودک و نوجوان باید قصه‌گویان ماهری باشند

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران
علیرضا مختارپور در اختتامیه نخستین جشنواره قصه گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه قصه‌گویی یکی از راه‌های انتقال مفاهیم به مخاطب است، گفت: کتابداران بخش کودک و نوجوان باید قصه‌گویان ماهری باشند.
کتابداران بخش کودک و نوجوان باید قصه‌گویان ماهری باشند

 به گزارش لیزنا، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، عصر پنجشنبه ۳۰ خردادماه در آئین اختتامیه اولین جشنواره قصه‌گویی نهاد اظهار کرد: از زمانی که توجه به فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها گسترش پیدا کرد و همچنین با توجه به اقتضائات روز، طرح تبدیل کتابخانه‌ها از مراکز صرفا امانت به پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی قوت گرفت.

وی افزود: با توجه به استقبال کودکان و نوجوانان از کتابخانه‌ها، کتابداران باید مهارت ارتباط با مخاطب را تقویت کنند و یکی از این مهارت‌ها قصه‌گویی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابداران در بخش کودک و نوجوان باید قصه‌گویان ماهری باشند، تصریح کرد: برای ارتباط کتابدار با کودک و نوجوان در طول یک سال و نیم پیش یک دوره آموزشی ابتدایی قصه‌گویی برای همه کتابداران برگزار شد.

مختارپور خاطرنشان کرد: برای جشنواره قصه‌گویی، کشور به ۸ منطقه تقسیم شد و در هر منطقه ۴ استان به رقابت پرداختند و برگزیدگان رقابت‌ها در دو روز  گذشته به اجرای نمایش قصه گویی پرداختند که با حضور داوران خبره و برجسته کشور اجراهایشان مورد داوری قرار گرفت.

وی بیان کرد: کارگاه‌های قصه‌گویی مجازی و غیرمجازی در کتابخانه‌ها برای کتابداران ادامه پیدا می‌کند تا دومین جشنواره قصه‌گویی با کیفیت بالاتری برگزار شود.

مختارپور با اشاره به اینکه قصه‌گویی یک مهارت عمومی است و مربوط به یک سازمان و دستگاه خاصی نیست، گفت: کانون پرورش فکری، مساجد، مراکز بهزیستی، آموزش و پرورش، کتابخانه‌های عمومی و سایر مراکز فرهنگی که با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند باید مهارت ارتباط با کودکان را به عنوان متصدی فرهنگی تقویت کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه قصه‌گویی یکی از راه‌های انتقال مفاهیم به مخاطب است، گفت: کتابداران با آموزش قصه‌گویی با متون، ادبیات و قصه‌ها و حکایت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و از این طریق مفاهیم مورد نظر اجتماعی و فرهنگی را به کودکان و نوجوانان منتقل می‌کنند.

وی در پایان اظهار کرد: امروز اختتامیه جشنواره قصه‌گویی است و تمام کسانی که در تمام مراحل جشنواره حضور داشتند، برگزیده هستند و از فردای جشنواره مسئولیت سنگین‌تری دارند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: