کد خبر: 19889
تاریخ انتشار: یکشنبه, 20 ارديبهشت 1394 - 16:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

هتل‌کتابخانه

مجتبی ملکی
هتل‌کتابخانه

 

(لیزنا، گاهی دور/گاهی نزدیک 119) مجتبی ملکی، کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی: چندی پیش با افرادی مصاحبه‌ای انجام دادم. یکی از سوال‌هایی که از آنها پرسیدم این بود: حالت و موقعیت شما در هنگام مطالعه چگونه است؟ این افراد جواب‌های مختلفی دادند. برخی از آنها دوست داشتند نشسته مطالعه کنند، برخی دیگر درازکشیده راحت‌تر بودند، بعضی‌ از آنها نیاز به یک میز تحریر کوچک داشتند اما برخی دیگر زیرانداز نرم و پشتی مناسب را بیشتر ترجیح می‌دادند. در خلال تحلیل صحبت‌ها، ذهنم  درگیر مطلبی شد. این مشغولی ذهن نیز مصادف بود با ایام نوروز و سفر. در ذهن طرح هتل‌کتابخانه‌ای را می‌پروراندم. با جست‌و‌جویی که انجام دادم، متوجه شدم چنین هتلی در شهر نیویورک وجود دارد(libraryhotel, 2014). در اینجا بنا ندارم که چگونگی این هتل را بیان کنم. در نظر دارم طرحی را که در ذهنم وجود دارد، بیان کنم. می‌خواهم حداقل فرصت کمی خیال‌پردازی را به خودمان بدهیم. به امید اینکه همکاران در جهت تکمیل طرح، نظر‌های خود را بیان کنند.

 

مهمانان به محض ورود با سرسرای هتل مواجه می‌شوند. هتل‌کتابخانه سرسرای بزرگی دارد. اولین چیزی که به چشم می‌آید، قفسه‌های کتابی است که دور تا دور سرسرا چیده شده‌اند. قفسه‌ها از جنس چوب و به رنگ قهوه‌ای هستند. در همه جای این هتل، کتاب و منابع خواندنی در دسترس است. حتی در ساخت بنای آن نمادهایی از کتاب و منابع خواندنی به کار رفته است. در رنگ آمیزی فضاهای مختلف هتل سعی شده است از طیف‌های متفاوت رنگ سبز استفاده شود. در سرسرا از وسایل زیبا و لوکس استفاده می‌شود. ترکیب رنگ سبز پارچه مبل‌ها با رنگ قهوه‌ای سوخته چوب، زیبایی و آرامش خاصی ایجاد می‌کند. مبلمان لابی باید چیدمان راحت و مناسبی داشته باشند. پس از ورود و گذشتن از روی فرش دستبافت کاشان به قسمت پذیرش می‌رسیم. در این قسمت به غیر از انجام کارهای مربوط به اقامت مسافران خدمات دیگری از قبیل امانت کتاب و خدمات مرجع نیز ارائه می‌گردد. مسافران می‌توانند مهمانداران و کتابداران را با توجه به لباس متحدالشکلی که دارند از یکدیگر تشخیص دهند. مهمانداران لباس سفیدی به تن دارند؛ اما کتابداران مرد کت و شلواری به رنگ سبز آووکادو و پیراهن سفید و کتابداران خانم مانتو و شلوار سبز مغز پسته‌ای و روسری سفید با گلهای ریز سبز رنگ به تن دارند. بر روی لباس آنها اسم و سمتشان نصب شده است. مسافران می‌توانند از بخش پذیرش، کتاب یا منبع مورد نظر خود را درخواست نمایند. در این بخش مهمانان برگه‌هایی را پر می‌کنند. این برگه‌ها حاوی سوالاتی از این قبیل است: چه موضوع‌هایی را برای مطالعه بیشتر می‌پسندید؟ بیشتر آثار کدام نویسنده یا نویسندگان را مطالعه می‌کنید؟ کدام یک از انواع ادبی را دوست دارید؟ این بدان منظور است، زمانی که مهمان به اتاقش راهنمایی می‌شود، کتابدار طبق سلیقه مهمان در قفسه‌های داخل اتاق، کتاب‌های مورد علاقه وی را بگذارد. مهمانان هتل می‌توانند از بخش اطلاعات هتل خدمات مرجع را طلب نمایند. ممکن است محققان مهمان هتل‌کتابخانه باشند. کتابداران باید توانایی لازم را جهت ارائه خدمات مورد نیاز آنها داشته باشند. کتابدار بخش اطلاعات هتل باید در مورد مناطق تاریخی و باستانی و مکان‌های دیدنی آن شهر، کتاب‌ها و یا منابعی را در اختیار مسافران قرار دهد. معمولاً یکی از کتابداران مهمانان را در مکان‌های تاریخی و دیدنی جهت ارائه توضیحات همراهی می‌کند.  این کتابداران باید دست کم به یکی یا دو زبان، غیر از زبان مادری مسلط باشند. آنها باید بتوانند در همایش‌های بین‌المللی نیاز‌های اطلاعاتی مهمانان خارجی را رفع نمایند. این هتل‌کتابخانه می‌تواند پایگاه‌های اطلاعاتی علمی را مشترک شود. مهمانان می‌توانند از این پایگاه‌های اطلاعاتی استفاد کنند. در عین حال کتابداران باید با پایگاه‌های اطلاعاتی علمی رایگان آشنا باشند. در سراسر هتل اینترنت بی‌سیم در دسترس مهمانان قرار دارد.

 

لابی هتل به وسیله پله به کتابخانه مرکزی هتل متصل شده است. طرح این پله به صورت مارپیچ همراه با جای پاهایی به شکل کتاب است. این کتابخانه خدمات خود را به عموم مردم ارائه می‌دهد. مهمانان هتل‌کتابخانه می‌توانند منابع مورد نیاز خود را به امانت ببرند. آنها می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه‌شان را از کتابخانه به امانت بگیرند و در قفسه اتاق جای دهند. البته اگر مهمانان کتابی را نیاز داشتند که در هتل موجود نبود، هتل‌کتابخانه از آنجایی که با کتابخانه‌های شهر در ارتباط نزدیک است، کتاب مورد نظر از طریق پیک دریافت می‌گردد و در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

 

این هتل شامل 10 طبقه است. در هر طبقه 10 اتاق وجود دارد. سر در هر اتاق اسم یکی از علماء، دانشمندان، فلاسفه، مهندسان، مخترعان، هنرمندان و پزشکان به نام خودمان حک شده است. در هر اتاق علاوه بر امکانات معمول یک هتل، قفسه‌های پر از کتاب موجود است. در عسلی کنار تخت نیز چندین رمان یافت می‌شوند. تراس اتاق رو به منظره‌ای پر از درخت و بوته‌های یاس است. وجود میز و صندلی در کنار گلدان‌های گل مرجان فضای مناسبی را برای بدست آوردن آرامش جهت مطالعه به وجود می‌آورد. در حمام هر اتاق و در استخر و سونای هتل کتاب‌هایی از جنس پلاستیک وجود دارند. این کتاب‌ها با وجود آب و رطوبت هرگز از بین نمی‌روند. در بخش کافه تریا و یا قسمت سالن صبحانه و یا چایخانه روزنامه و نشریات مختلف در دسترس مهمانان قرار دارند. مهمانان در کنار صبحانه‌ای که صرف می‌کنند، می‌توانند با مطالعه روزنامه از مسائل مختلف روز باخبر شوند. شب هنگام در قسمت تالار هتل برنامه‌های شاد و مسابقات مختلف برگزار می‌گردد. در ابتدای مراسم جشن، مجری برنامه قسمت کوتاهی از یک رمان را بازگویی می‌کند. مهمانان تا آخر برنامه فرصت دارند تا نام رمان و نویسنده آن را بیان و جایزه خود را دریافت کنند. جوایز این هتل فقط کتاب است و بس. در سطح کشوری نیز مسابقه‌هایی از جنس مطالعه برگزار می‌گردد. به نفرات برتر هر مسابقه در سطح کشور یک هفته اقامت در هتل‌کتابخانه اهدا می‌گردد. در سالن بیلیارد و یا بولینگ علاوه بر این که نشریات در کنار میزهای بازی وجود دارند، تعدادی قفسه کتاب نیز هست. افراد در هر بازی به جای پول کتاب برنده می‌شوند.

**قبلاً هتل‌هایی بودند که در بخشی از آنها کتابخانه نیز وجود داشت؛ اما در هتل‌کتابخانه‌ها کتاب و منابع اطلاعاتی در همه جای آن موجود است. در رستوران و غذاخوری هتل، کتاب‌هایی در مورد سلامت و فواید انواع مواد غذایی یافت می‌شوند. کتابی نیز در مورد انواع غذاهای هتل‌کتابخانه در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در این کتاب نوع مواد و نحوه پخت غذا شرح داده شده است. در کنار هر غذایی که مهمانان سفارش می‌دهند، بروشوری نیز همراه غذا آورده می‌شود. در آن نکته‌هایی در مورد فواید همان غذا، طبع سرد و گرم بودن آن، موارد عدم استفاده از آن و در کل نکاتی در مورد سلامت غذایی افراد وجود دارد.

 

هتل‌کتابخانه شامل بخش سنتی نیز هست. در رستوران سنتی آن سکو‌هایی برای هر خانواده وجود دارد. در این قسمت از پشتی‌ها و زیراندازهای نرم استفاده می‌شود. در داخل دیوار طاقچه‌هایی با تزئینات سنتی مانند سماور زغالی و لاله های شاه‌ عباسی و کاسه‌های فیروزه‌ای وجود دارد. در بخشی از طاقچه کتاب‌هایی مربوط به تاریخ ایران وجود دارد. در بخش سنتی هتل‌کتابخانه، اتاق‌هایی برای اسکان افراد وجود دارد. اتاق 12 الی 15 متری است و دیواره‌های آن کاه‌گلی. نور خورشید وقتی از پشت پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی به داخل می‌تابد گویی رنگین کمانی داخل اتاق شکل گرفته است. یک کرسی قدیمی با یک بخاری برقی کوچک در وسط اتاق وجود دارد. لحاف فیروزه‌ای رنگ دست‌دوزی بر روی کرسی هست. در هر ضلع کرسی پشتی‌های گردی وجود دارد. در قسمت بالای اتاق که بزرگ خانواده می‌نشیند، دو پشتی قرار دارد. حال بر روی طاقچه دیوان حافظ، گلستان و بوستان، شاهنامه و برای جوان‌‌ترها کتاب های شعر نو، مجموعه داستان های کوتاه و رمان‌های روز وجود دارند. در این اتاق شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی به وسیله بزرگ خانواده صورت می‌پذیرد. این بخش تجربه خوبی در اختیار کودکان قرار می‌دهد. بزرگسالان نیز در این بخش احتمالاً به یاد خاطرات گذشته خود می‌افتند. این فضا، بستر مناسبی را فراهم می‌آورد که خانواده در کنار هم به مطالعه بپردازد.

 

یکی دیگر از خدمات هتل، جمع‌خوانی است. در یکی از تالارهای هتل و با حضور مهمانان کتابی به صورت دسته‌جمعی خوانده می‌شود. مسئولان هتل سعی می‌کنند از نویسنده کتاب دعوت کنند تا با حضور در تالار اثر خود را برای جمع بازگویی کند؛ در غیر اینصورت مجری بازخوانی کتاب را بر عهده می‌گیرد. گاهی هم به تقاضای یکی از مهمانان (مثلاً سالمند) و در اتاق ایشان کتاب مورد علاقه وی خوانده می‌شود. پنجشنبه شب‌ها در قسمت سنتی هتل برنامه شاهنامه‌خوانی وجود دارد. شاهنامه‌خوانی با حضور مهمانان از نیمه‌های شب تا سحرگاه ادامه می‌یابد. در حین مراسم شاهنامه‌خوانی مهمانداران به پذیرایی از حاضران مشغول هستند. برای کودکان نیز از ساعت 8 تا 9 شب برنامه قصه‌گویی برپاست. مادران و پدران نیز می‌توانند کودکانشان را در این برنامه همراهی کنند.

 

در بخش تالار و کنفرانس هتل سالانه همایش‌های مربوط به انتخاب پر فروش‌ترین، محبوب‌ترین، ارزشمندترین کتاب سال برگزار خواهد شد. در این همایش‌ها از نویسندگان و ناشران برتر تجلیل خواهد شد. از آنجایی که بخش تالارهای هتل مشهور است، این تالارها برای کنفرانس‌ها و همایش‌ها به دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، و مجامع علمی و صنعتی واگذار می‌گردد. در حین برگزاری همایش‌ها مهمانان از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی علمی به مقالات دسترسی دارند. برای چنین روزهایی هتل با کتابدارانی قرارداد دارد که به مهمانان همایش‌ها و کنفرانس‌ها خدمت رسانی کنند.

 

این هتل‌کتابخانه را می‌توان در شهرها و محل‌های توریستی تأسیس کرد. مسافران و مهمانان می‌توانند در طی روز به بازدید از مکان‌های دیدنی و تفریحی بپردازند. در هنگام استراحت، آنها می‌توانند با همراه داشتن کتاب و منابع مختلف لذت سفر را دو چندان کنند. در ضمن هتل‌کتابخانه‌ها مقاصد گردشگران خارجی نیز می‌توانند باشند. آنها می‌توانند به زبان خود منابعی را در مورد ایران و منطقه‌ای که در آن اقامت کردند، مطالعه کنند. از نظر مجموعه سازی منابع هتل کتابخانه، دست کم از تمام کتاب‌ها و نشریات داخلی یک نسخه در آن موجود است. در مورد آثار دیگر کشورها حداقل باید منابع معروف و مهم گردآوری گردد. از آنجایی که چنین مکانی کم نظیر است، می‌توان گردشگران خارجی زیادی را در هتل‌کتابخانه پذیرفت. هتل کتابخانه فضایی است که همزمان در آن تفریح، فرهنگ و علم وجود دارد. با برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی در این هتل‌کتابخانه می‌توان به جامعه علمی کشور کمک بسیاری نمود. اخیراً در کشور بحث توریست درمانی است، در این میان نیز می‌توان توریست علمی را پیاده‌سازی نمود.

 

امید است روزی شاهد اجرای آن باشیم. دور از دسترس نیست ساخت چنین مکانی.

 

Libraryhotel.) last modified: 7April 2014  21:00:00)

<http://www.libraryhotel.com/>

این تصویر مربوط به هتل‌کتابخانه شهر نیویورک است.

 

برچسب ها :
ناصری
|
Iran
|
1394/03/16 - 14:11
0
3
بسیار ایده جالبی بود. به نظرم شدنی است و جامعه ناچار است به این سمت و سود حرکت کند. اگر کتابخانه ها به ارگانهای خصوصی واگذار شوند برای کسب مزیت رقابتی و سود بیشتر هم که شده باشد این نوع طرح ها را عملیاتی می کنند.
کتابخوان
|
Estonia
|
1394/03/14 - 16:23
4
7
آدم کتابخون باشه رو یه تیکه حصیرم میخونه
اینکارا چیه ، اونقدر کتابداری و کتابخونه های ما ضعف دارن نوبت به این کارا نمیرسه
پاسخ ها
کتابخوان
| Iran |
1394/03/24 - 21:24
حصیر هیچ ربطی به کتابخانه نداشت به علاقه به خواندن مربوط میشد
در داانشگاه ها طوری از کتابخانه های آرمانی صحبت میکنیم به طوری که وضعیت خود را فراموش کرده ایم
حال را بسازید نه ایده آل حال
کتابدار گیلان
| iran |
1394/03/19 - 09:05
اگه اینجوری فکر کنیم باید کتابخانه ها را با حصیر پر کنیم تا افراد کتابخوانی مثل شما بهتر بتوانند مطالعه کنند. در این که کتابخانه ها مشکلات زیادی دارند شکی نیست اما نباید به فکر آسایش مراجعه کننده بود؟ آیا نباید وسایل رفاه و راحتی افراد را فراهم نمود؟ باید به هر طریقی که شده جامعه را به کتابخانه بیاوریم و این وظیفه ما کتابداران است.
جشیره نژادی
|
Iran
|
1394/03/13 - 23:36
0
2
واقعا عالی بود
خیلی زیبا وصف کردید
ممنونم
hamid
|
Iran
|
1394/03/05 - 08:24
1
7
واقعا عالیه ، طرح بسیار جالبیه ، در جواب دوستانی که میگفتند بودجه اش از کجا بگم حتما نباید نهاد کتابخانه ها ساخت هنل رو بعهده بگیره ، در کار فرهنگی اولا همه سازمانها باید دخیل باشن دوما همین هتل رو شهرداری یا اداره ارشاد به راحتی میسازند ...
این ایده برای افراد کوته فکر شاید تخیل باشه اما اگه واقعا با دید باز به آن بنگریم ایده بسیار خوبیه ... فکرشو بکنین حتما بسیاری از عالما و فضلا از سایر کشورها یا حتی استانهای خودمون حتما در یه همچین هتلی اتاق خواهند گرفت یا میشه بسیاری از کنفرانسهای علمی کشور رو در همین هتل برگزار کرد و...
الماسی
|
United States
|
1394/03/04 - 10:59
0
8
6.ارائه خدمت جمع خوانی هم جالب است اما دسترسی به نویسنده کتاب باتوجه به یکسری مشکلات کمی سخت است. مثلا اگر در کشور 2-3 هتل کتابخانه در شرق غرب وشمال داشته باشیم و نویسنده مثلا در تهران ساکن باشد مشکلات دسترسی وجود دارد.
بطور کلی ایده بسیار جالبی است اما نیاز به حمایت مالی دولت و کوشش مسئولان مربوطه دارد که اگر چنین تحولاتی در کشور رخ دهد قطعا زمینه پیشرفت علمی کشور و رسیدن به قدرت علمی بالا در جهان فراهم میشود. متاسفانه در ایران به بعد مطالعه توجه بسیار کمی می شود و حتی والدین تاحدی که به بازیهای کامپیوتری برای فرزند و مسائل این چنینی توجه دارند به پرورش فرهنگ و قدرت مطالعه در کودک توجه ندارند. حتی خود والدین هم علاقه ای به مطالعه نشان نمی دهند اگر هم علاقه ای باشد صرفا مطالعه روزنامه برای دستیابی به اخبار جدید است. با حمایت دولت مسئولان و والدین و مربیان و تک تک اعضای جامعه مطمئنا می توان با نقطه اوج علمی و فرهنگی در جهان رسید. سخت است اما شدنی است.
الماسی
|
United States
|
1394/03/04 - 10:59
0
6
به دلیل طولانی بودن نظر در چندبخش ارسال می شود
2.برای اینکه نیاز اطلاعاتی یک محقق که میهمان هتل کتابخانه است رفع شود قاعدتا این هتل باید دارای یک نیروی کاملا متخصص و باسواد علمی و فنی وتخصصی باشد که بتواند همپای یک محقق در رفع مشکل و نیاز علمی پیش برود که با وجود احترام زیادی که برای کتابداران عزیز کشور قائل هستم متاسفانه تعداد چنین نیروهایی در کشور کم است. پس باید با تربیت دانشجویان باسواد واقعی و ارائه آموزش ضمن خدمت برای کتابداران یک نیروی سازماندهی شده قوی و متخصص به وجود آورد.
3.دولت باید با حمایت مالی از چنین اماکنی زمینه فراهم آوری دسترسی به اینترنت پرسرعت و رایگان را ایجاد کند تا سریعتر نیازهای اطلاعاتی میهمانان و محققان رفع شود متاسفانه در ایران سرعت اینترنت ببیشتر مواقع مشکل ساز است.
4.گفته شده ساختمان در 10 طبقه باشد، علت خاصی دارد؟
5.ایده استفاده از کتاب های جنس پلاستیک در حمام و سونا جالب است.
پاسخ ها
ملکی
| Iran |
1394/03/05 - 07:30
با سلام
به دلیل ده رده اصلی دیویی هتل در ده طبقه در نظر گرفته شده است
الماسی
|
United States
|
1394/03/04 - 10:57
1
7
به نویسنده محترم به خاطر قوه تخیل و قدرت تصور قوی و حس مسئولیت پذیری در قبال رفع مشکلات فرهنگ مطالعه در کشورباید تبریک گفت. مطالبی با مطالعه این متن به نظر میرسد:
1.استفاده از لباس متحدالشکل برای کتابداران مورد جالبی است و به راحتی یک مراجع می تواند در موقع لزوم کتابدار را پیدا کند ونیازش را با کتابدار در میان گذاشته و رفع کند
2.برای اینکه نیاز اطلاعاتی یک محقق که میهمان هتل کتابخانه است رفع شود قاعدتا این هتل باید دارای یک نیروی کاملا متخصص و باسواد علمی و فنی وتخصصی باشد که بتواند همپای یک محقق در رفع مشکل و نیاز علمی پیش برود که با وجود احترام زیادی که برای کتابداران عزیز کشور قائل هستم متاسفانه تعداد چنین نیروهایی در کشور کم است. پس باید با تربیت دانشجویان باسواد واقعی و ارائه آموزش ضمن خدمت برای کتابداران یک نیروی سازماندهی شده قوی و متخصص به وجود آورد.
3.دولت باید با حمایت مالی از چنین اماکنی زمینه فراهم آوری دسترسی به اینترنت پرسرعت و رایگان را ایجاد کند تا سریعتر نیازهای اطلاعاتی میهمانان و محققان رفع شود متاسفانه در ایران سرعت اینترنت ببیشتر مواقع مشکل ساز است.
کتابدار ایرانی
|
Iran
|
1394/03/03 - 16:14
1
8
متن خیلی زیبا و خلاقانه ای ولی انجام چنین طرحی خیلی رویایی.
روناك آساني
|
Iran
|
1394/02/27 - 14:01
1
11
آقاي ملكي
بسيار طرح جالبي ست.
با آرزوي موفقيت روزافزون برايتان
گوهری
|
Iran
|
1394/02/26 - 13:31
0
14
در صورتی که اگر بخشی از همین امکاناتی که فرمودید در کتابخانه های عمومی شهرستان های خودمان پیاده شود اکثریت جامعه می توانند از آن بهره مند شوند. وجود سالن مطالعه هایی در بعضی از کتابخانه های عمومی با وضعیت اسف بار که بیشتر میتوان نام انباری یا ... روی آن گذاشت با تهویه و نور نامناسب و میز و صندلی هایی که بعضا عمر آن ها از عمر نوح هم طویل تر است جایی برای سخن باقی نمیگذارد. من منکر ایده شما نیستم ایده بسیار جالبی بود و شدنی ولی به نظرم اگر از جز به کل برسیم خیلی بهتر میشود اگر ابتدا سر و سامانی به کتابخانه های کوچک خود داده ( البته با حمایت دولت) و در وحله بعد به دنبال احیای ایده های بی نظیری همچون ایده شما باشیم خیلی بهتر می شود.
موفق و موید باشید.
گوهری
|
Iran
|
1394/02/26 - 13:31
0
15
به علت طولانی بودن نظر، در دو بخش ارسال میشود:
به نظرم شاهکار بود آقای ملکی اولا تبریک میگم بهتون بخاطر قوه خیال پردازی و فن نویسندگی عالی که دارین و اما در خصوص طرحتون به نظرم اجرایی شدنش هیچ هم دور از ذهن نیست فقط کمی همت و بودجه میخواد. ولی خیلی بهتر میشه اگه دیدگاه استقرائی به قضیه داشته باشیم به این معنی که چرا کتابخونه خودمون هتل کتابخونه نباشه! چرا این امکانات رفاهی رو که گفتین البته نه همه اونها صرفا بخشی از اونها رو به کتابخونه های خودمون نکشونیم و اینجوری چقدر میزان رضایت مردم بالاتر میره. و به عبارتی چرا به جای بردن کتاب در هتل، هتل را به کتابخانه نیاوریم؟! چرا که ایده شما فقط مخصوص شهررهای توریستی و کلان شهرها و طبقه متوسط به بالای جامعه رو شامل میشه که هم توانایی مالی برای گردشگری و هم امکان اقامت در همچین هتل هایی رو داشته باشن تا بتونیم به اون هدف آرمانی و توام کردن تفریح و مطالعه برسیم. و این یعنی حذف بیش از دو سوم باقی مانده جمعیت کشور که به لحاظ مشکل مالی و عدم دسترسی از چنین امکاناتی محروم خواهند بود...
رحیم شهبازی
|
Iran
|
1394/02/26 - 03:37
3
16
آقای ملکی
امیدوارم بیش از پیش موفق بوده و همیشه سالم باشید.
پاسخ ها
مهربان
| Iran |
1394/02/27 - 10:53
استاد شهبازی از اساتید به نام کتابداری که برای عده کثیری از کتابداران زحمات فراوانی کشیده اند.آرزوی سلامتی و سربلندی برایتان داریم استاد...
aviation
|
iran
|
1394/02/25 - 05:21
0
13
آخ آخ حاجی فکرشو بکن رو تخت دراز کشیدی و داری کتاب مکانیک پرواز هاشم صدرایی و میخونی بعد یه ماساژ خفنم که باشه چی میشه
دمت گرم به آینده امیدوارمون کردی
علیرضا
|
Iran
|
1394/02/24 - 16:06
0
11
اتفاقا ایده خوبی است اما با رویکرد دولت نسبت به مقوله فرهنگ اکثر کتابخانه ها دغدغه تامین هزینه های جاری خود را دارند لااقل اگه مثل مساجد از پرداخت هزینه برق و آب و گاز معاف می شدیم می توانستیم با تجهیز وتهیه امکانات رفاهی شرایط استقبال مردم فراهم کنیم در حال حاضر خیلی از مراجعه کنندگان برای حق عضویت یکساله کتابخانه مشکل دارند وسعی میکنن به هرنحو از پرداخت شانه خالی کنند
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/24 - 12:49
0
12
کی میره این همه راهوووووووووووو!!!!!!!!!!
پاسخ ها
aviation
| iran |
1394/02/25 - 05:24
جوونای خوش فکر خودمون
کتابدار گیلان
|
Iran
|
1394/02/24 - 11:25
0
13
سلام
تصور میکنم که کتابدارای این کتابخانه اونقدر اطلاعات داشته باشن و اونقدر به منایع مسلط باشن که پزشک یا محققی که در این هتل اسکان داره حتما بخواد با اونا صحبت کنه و فردا صبح با آخرین اطلاعات به روز درباره جراحی سختی که در پیش داره راهی بیمارستان بشه.....
محققی که برای ایراد سخنرانی در همایش بزرگی بین المللی که در شهر برپاست اومده به جای سفارش غذای معروف هتل دنبال تبادل اطلاعات با کتابداران این هتل باشه.....
و.......
تصورش هم آرامش بخشه....
چون از ذهن یک کتابدار گذشته پس شدنیه.....
داود رضائی
|
Iran
|
1394/02/24 - 09:50
0
12
باسلام از اینکه نظر وحرفی برای گفتن دارید نشان خلاقیت شماست به امید تلاش وآینده ای بهتر برای شما.با تشکر
ابوالقاسم ف.
|
Iran
|
1394/02/23 - 20:31
1
21
فقط خدا کند در بخش سنتی این هتل ملت قلیان نکشند!!!
ساداتی - خمین
|
Iran
|
1394/02/23 - 16:31
1
13
طنز
هتل شما اصلا قابل قیاس با هتل اقصی محلات نیست .کاش یک شعبه هم در شهر ما تاسیس میکردید .
ساداتی - خمین
|
Iran
|
1394/02/23 - 16:16
1
13
رویای قشنگی است حداقل این است که خوانده را به وجد می آورد واین یعنی زیبایی ،یعنی عشق ،یعنی همه چیز رازیبا دیدن ,یعنی ....
دورود برشما
مجید علیزاده
|
Iran
|
1394/02/23 - 11:05
1
13
با تشکر از دوست صمیمی خود جناب آقای ملکی در نگارش این متن زیبا، با مطالعه طرح فوق نکاتی را به شرح ذیل بیان می نمایم.
1.با توانایی هایی که برای کتابداران اشاره نموده اید، اولا نبایستی تخصصی کمتر از دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی داشته باشند، و ثانیا باید به دانش روز این رشته مسلط باشند، و حقوق ماهیانه آنان بالای 5 میلیون تومان باشد.
2.اگر مسئولین ذیربط دولتی، ساخت کتابخانه در هتل ها را پیگیری نمایند، مردم نیز در کنار دیگر جذابیت ها و امکانات هتل ها، از جذابیت ها و خدمات هتل کتابخانه نیز استفاده می نمایند و با این روش ارزش و فرهنگ کتابخوانی افزایش میابد.
3.با توجه به کمبود وقت و خستگی مسافران، بهتر است برای سهولت مطالعه در این کتابخانه از کتابهای گویا و خلاصه شده نیز استفاده شود. موفق باشید
همکار شما
|
Iran
|
1394/02/22 - 17:53
0
12
ایده فوق العاده جالب و زیبایی بود، زیبایی متن ، زیبایی ایده را دوچندان کرده بود. شاید چنین طرحی هزینه بر باشد اما در عوض چنین مکانی خیلی با ارزش است ، به نظر من هیچ کدام از موارد این طرح آرمانی نیست و اتفاقا عملی است اگر بخواهیم ، فقط بخواهیم
حسین زاده
|
iran
|
1394/02/22 - 16:27
0
12
عالی بود اما جای آرشیو موسیقی و عکس خالی بود.
کتابدار ب
|
iran
|
1394/02/22 - 16:03
0
12
اگر همه ی کسانی که بامطالعه کتاب سروکار دارندهدف مشترکشان گسترش حقیقی مطالعه مفید وایدهای خوب برای ارتقاع مطالعه در سطح کشور باش چر ا این ایده عملی نباش (البته باکمک دولت و نهاد وخیرین بزرک کشور وطرف داران مطالعه )با امیدبهترین ها برای کتابخانه های کشورمان
کتابدار خمین
|
Iran
|
1394/02/22 - 15:29
0
15
خوب بود.
تشکر تشکر تشکر
خلیلی نیا
|
Iran
|
1394/02/22 - 15:00
0
16
یکی از سوالاتی که آقای ملکی از افراد مورد مصاحبه پرسیده بودن این بود: "حالت و موقعیت شما در هنگام مطالعه چگونه است؟ این افراد جواب‌های مختلفی دادند. برخی از آنها دوست داشتند نشسته مطالعه کنند، برخی دیگر درازکشیده راحت‌تر بودند، بعضی‌ از آنها نیاز به یک میز تحریر کوچک داشتند اما برخی دیگر زیرانداز نرم و پشتی مناسب را بیشتر ترجیح می‌دادند."
کاملا واضح و مشهوده که افراد علاقه دارند تا محیط کتابخونه کاملا براشون راحت باشه و امکاناتی رو که در منزل در اختیار دارن در کتابخونه هم در اختیار داشته باشن.... یعنی یه جورایی کتابخونه براشون حکم خونه ای راحت رو داشته باشه که برای مطالعه و تحقیق و پژوهش بهش مراجعه می کنند. با صرف هزینۀ کمتری میشه همین کتابخونه های فعلی رو با تجهیز امکانات رفاهی به هتل کتابخونه تبدیل کرد...
(با تشکر از آقای ملکی بابت مقالشون)
الف میم کتابدار
|
Iran
|
1394/02/22 - 10:28
2
22
با سلام
اون قسمت که نوشتید پله های کتابخانه مرکزی، خوب نبود چون جای پا به شکل کتاب باشه آدم احساس میکنه داره کتابها رو لگد میکنه و از روش رد میشه، دیگه زیاده روی نکنید لطفا
کتابدار خوارزمی 90
|
Iran
|
1394/02/22 - 09:03
1
18
تشکر از دوست گرامی ام جناب آقای ملکی که به صورت هنرمندانه و با فن نویسندگی زیبایی بهترین حالت از وجود فضای کتابخانه ای رو به تصویر کشیده اید. هر چند این گفته ها از دیدگاه بعضی ها تخیل پردازی و آرمان گرایانه باشد اما این طرز فکر مبنای روانشناسانه دارد, زیرا انسان در مرحله نخست باید نیازهای طبیعی و رفاهی و معیشتی اش تأمین گردد تا با فراغ بال و از روی لذت به مطالعه و خواندن روی آورد. متأسفانه در کشورهایی مثل کشور ما درصد بالایی از گرایش مردم به مطالعه و خواندن از سر نیاز و اجبار است. و مردم آنقدر غرق در روزمرگی ها و مسائل کاری و معیشتی اند که به خواندن و کتاب بهایی نمی دهند. در صورتی که در جوامع پیشرفته گرایش به خواندن و مطالعه با انگیزه بالا و قصد لذت و کنجکاوی علمی و پژوهشی همراه است که نتیجه آن بالارفتن سطح علمی آن کشورها و ارتقاء آگاهی های عمومی مردم می باشد. باید اذعان کرد که پیاده سازی چنین طرح هایی با هزینه بالا در کشوری مثل کشور ما مقرون به صرفه نیست اما در طراحی فضاهای کتابخانه های گذشته از رعایت استانداردهای کتابخانه ای امکانات تفریحی, فرهنگی و هنری را لحاظ کرد.
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/22 - 08:05
0
22
سلام.ایده خیلی جالبی است،بخش کودک هم اضافه کنید عالیست.به امید روزی که چنین مکان هایی در جای جای ایران داشته باشیم.موفق باشید.
کتابدار نهاد
|
Iran
|
1394/02/22 - 07:50
0
30
همچین هتلی با این توصیفات اقامتش شبی چنده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟به کتابدار با حقوق زیر خط فقر اتاق میدی آقای ملکی؟
کتابیار
|
Iran
|
1394/02/22 - 07:48
3
20
متن رو که خوندم یه لحظه احساس کردم تو کشور فرانسه ای هستم که همه همزبون خودمنD:
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/22 - 07:45
9
17
ببین تفاوت فرهنگ تا کجاست اونا هتل هاشون با کتاب مزین می کنند ما نمایشگاه کتابمونو ترک می کنیم
زهرا کمانی
|
Iran
|
1394/02/21 - 22:48
0
22
مقاله بسیار زیبایی بود.
و این اتقاق نخواهد افتاد مگر با همت جوانان با انگیزه و بانشاطی مانند نویسنده خوش ذوق مقاله حاضر...
موفق و مؤید باشید.
ک.ت.ا.ب.د.ا.ر
|
Iran
|
1394/02/21 - 19:38
0
20
باسلام
رویای قشنگی بود مخصوصاً اینکه هنگام خواندن ان خود را در هتل مجسم می کردم. اگر در هتل کتابخانه کارگاه هایی هم برگزار بشه خیلی خوبه، مثل: کارگاه نویسندگی یا آشنایی با جدیدترین آموزشها در زمینه کتاب و... .
به امید روزی که رویاها تبدیل به واقعیت شود.!!!
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/21 - 16:22
2
18
کاش شما تو یه کشور پیشرفته بودی.اینجا این ایده هات به راحتی می سوزه و بایگانی میشه.
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/21 - 16:21
0
18
این قسمت سنتییش خیلی باحاله.
باران
|
Iran
|
1394/02/21 - 16:09
0
18
خیلی ایده خوبی بود کاش تو ایران هم داشتیم.
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/21 - 16:07
0
17
اگه ی همچین جایی تو ایران بود...
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/21 - 15:52
2
17
به نظرم اگه هزینه ای که برای کتابخانه های عمومی تو هر شهر میشه و صرف ساخت ی همچین مکانی بکنن شاید زودتر مردم کتابخوان داشته باشیم.
کتابدار آذربایجان
|
Iran
|
1394/02/21 - 15:33
0
17
فک کنم حقوق کارمنداش حسابی چرب باشه.البته سوادشون هم کم نیست
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/21 - 15:25
0
17
آقای ملکی کی بیایم سرکار
8فا3
|
Iran
|
1394/02/21 - 15:23
10
10
یکی دو پاراگراف اول را میشود خواند. لیکن بعد که به تخیلات ذهنی نویسنده می رسیم حال ادامه مطلب نیست. چون هم ادامه مطلب قابل پیش بینی است و هم اینکه خواننده میداند همه ادامه مطلب عبارتست از ذهن نویسنده از هتل کتاب... همین و بس!
پاسخ ها
سمیرا
| Iran |
1394/02/22 - 10:51
اتفاقا خیلی هم ایده خوبیه که با پولای اختلاس شده خیلی راحت میشه ساختش.تا وقتی انسانهایی با طرز فکرا شما هستن وضع کتابخانه های عمومی همینه آیا دیده اید؟
نهادی آزمونی
| Iran |
1394/02/22 - 10:43
به نظر می رسد شما متن را با دقت نخوانده اید.لطفا مطالبی که در بخش گاهی دور... نشر می شود را با تامل بیشتری بخوانید
Z020
| Iran |
1394/02/22 - 10:39
آقای ملکی هم همینو گفتن.محض اطلاع باید بگم ابتکار از تخیل میاد.خلاقیت یعنی تخیل علمی.شما هم بجای این فاز منفی ها کمی قوه تخیل و همچنین سواد علمیتو بالا ببر.(بدم میاد از اینا که خودشون هیچ کار قابل ذکری نمی کنن و به کار دیگران ایراد میگیرن)

:"در نظر دارم طرحی را که در ذهنم وجود دارد، بیان کنم. می‌خواهم حداقل فرصت کمی خیال‌پردازی را به خودمان بدهیم. به امید اینکه همکاران در جهت تکمیل طرح، نظر‌های خود را بیان کنند."
کتابدار خانم
|
Iran
|
1394/02/21 - 15:20
1
15
واسه استخدام لطفا با من تماس گیرید به من روسری سفید نمیاد
سمیرا
|
Iran
|
1394/02/21 - 15:18
0
18
عالی بود کاش ی روز کتابدارا رو واسه افتتاح این هتل دعوت کنن.
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/21 - 15:17
0
18
بسیا ایده زیبایی بود واقعا خیلی راحت میشه تو ایران اجرایی بشه اگه واقعا بخوان.
عترت
|
Iran
|
1394/02/21 - 15:14
0
17
به امید روزی که شاهد پیشرفتهای این چنینی در زمینه فرهنگ کتابخوانی باشیم.
عبدالمالکی
|
Iran
|
1394/02/21 - 13:46
0
18
ایده جالبی بود.
سلمانی
|
Iran
|
1394/02/21 - 13:38
0
16
پس بخش تئاتر و نمایشش؟؟؟؟؟
ایمانی
|
Iran
|
1394/02/21 - 13:36
0
16
عالی بود.همچین طرحی در وحله اول می تواند توسط شهرداری تهران که بودجه بالایی دارد اجرا شود
کتابدار حسن آباد
|
Iran
|
1394/02/21 - 13:35
0
17
عالی بود.به نظر من شهرهایی مثل ابیانه، تبریز، شیراز، اصفهان، و مناطق شمالی کشور و صد البته تهران پتانسیل این طرح را دارند.
مهربان
|
Iran
|
1394/02/21 - 13:33
0
17
بزرگ فکر کردن کار افراد بزرگ است.زیبا بود.جزئیات آدمو مدهوش می کنه.تصویرسازی فوق العاده بود
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/21 - 09:15
5
14
ما این کارو نمیکنیم تو ایران پول تخت و خوابها و مبل ها و پرده های سلتنطی رو و سونا و استخرو را بر می داریم بجاش کتاب می خریم تا سرانه مطالعه را ببریم بالا اولا نیویورک سرانه مطالعه بالایی دارد و بیشترین مجموعه سازی کتاب راداراست این چنین هتل کتابخانه ای لازم است وهمچنین از عکس ها اینجوری نمایان می شود که تعداد کمی کتاب دارند فقط بیشنر به تزئینات و استراحت می پردازن تا مطالعه . من ایده ام اینه که این کارو تو ایران عملی نیست توهمی حرف نزنیم
پاسخ ها
خلیلی نیا
| Iran |
1394/02/22 - 14:46
با فرهنگ سازی صحیح در سطح ملی میتونیم تعداد بیشماری از این هتل کتابخونه ها رو داشته باشیم.....
مالکی
| Iran |
1394/02/22 - 10:59
به نظرتون تا حالا کم کتاب خریدیم؟کم ناشر داریم؟یا کتابدارها کارشون رو بلد نیستن؟کسی کتاب نمیخونه حالا شما واسش هزار جلد کتاب بخر.ولی همه ی چیزو اگه جنبه تفریحی و کلاس به خودش بگیره انجام میدن قبول کنین کار کتاب و کتابداری و کلا تو این حوزه تا حال کار باکلاسی نداشتیم.
کتابدار
| Iran |
1394/02/22 - 07:41
اصلا جنس شما از اوناست که با هر گونه پیشرفت و نماد تجدد مخالفید.یعنی شما به دیدن یه عکس و نخوندن متن اصلی منبع معرفی شده به این نتایج گهربار رسیدی؟
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/21 - 02:07
0
20
چه قدر زیبا. امیدوارم روزی مسئولان کتابخانه عمومی هم برای اعضا ارزش قائل باشند و حداقل برای سلن مطالعه و بخش کودک مبلمان راحت و ... را مهیا کنند. یا مثل بانک ها صندلی های انتظار داشته باشند.البته قبل از آن حتما باید منابع مناسب برای اعضا مطابق با نیازشان فراهم شود تا مراجعه کننده ای باشد.
نسترن پورصالحی
|
Iran
|
1394/02/20 - 23:22
0
18
به نظرم رسید باید ایده هایمان را جدی بگیریم و برایش تلاش کنیم
اجرای این ایده ها دور از ذهن نیست
با کتابدار ایرانی مقیم کانادا که به ایران سفر کرده بود صحبت می کردم می گفت ۱۵ سال پیش کتابخانه های عمومی کانادا بسیار شبیه ایران بوده است و کتابداران با تلاش توانسته اند آن را از یک سالن مطالعه عمومی که همه سکوت را رعایت می کنند به محیطی پرتکاپو تبدیل کنند که مورد مراجعه تمام گروه های سنی است و به معنای واقعی قلب تپنده محله
به نظرم ایده شما جالب و شدنی است
لذت برم
پاسخ ها
حسین زاده
| iran |
1394/02/22 - 16:35
کتابخانه بایستی پاسخ گوی دغدغه های افراد جامعه خویش باشد اگر چنین شد؛ تکاپو خواهد داشت.
كتابدار شمال فارس
|
Iran
|
1394/02/20 - 18:29
3
20
بخش سنتي رو لطفا براي من رزرو كنيد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: