کد خبر: 48481
تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 اسفند 1402 - 12:33

داخلی

»

گزارش

از مجموعه‌ی چهارجلدی « تاریخ مصور ایران باستان» رونمایی شد

منبع : لیزنا
 از مجموعه‌ی چهارجلدی «تاریخ مصور ایران باستان» و زحمت دوساله‌ی یک تیم روز یکشنبه 20 اسفند1402 ساعت 16 در سالن همایش موزه‌ی ملی ایران رونمایی شد.
از مجموعه‌ی چهارجلدی « تاریخ مصور ایران باستان» رونمایی شد

به گزارش لیزنا،‌ دکتر احسان رضایی دبیر مجموعه در سخنرانی خود در مراسم رونمایی گفت: آنتون چخوف استاد داستان نویسان زمانی در نامه‌ای به برادرش نوشته بود: به من نگو شب مهتابی‌ست، انعکاس نور مهتاب روی خرده شیشه‌های کف خیابان را نشانم بده. خودم می‌فهمم که ماه در آسمان است. این نصیحت بعده‌ها به قاعده‌ای در نویسندگی تبدیل شد که نگو! نشان بده. نگو فلانی آدم خوبی‌ست خوبی‌اش را نشان بده.

وی گفت: این یک جمله تمام آن چیزی‌ست که ما در مجموعه‌ی تاریخ مصور ایران باستان انجام دادیم. به جای گفتن حرف‌های کلیشه‌ای در مورد ایران سعی کردیم شکوه و عظمت تاریخ این سرزمین را "نشان بدهیم". یکی از مشکلات همیشگی کتاب‌خوان‌های ایرانی این است که کتاب‌های تاریخی در مورد چیزهایی صحبت می‌کنند که جز چندتایی تصویر سیاه و سفید و بی‌کیفیت در انتهای کتاب راهنمای دیگری برای تصورکردن مطالب کتاب ندارند. کتاب‌های پر از تصویر نظیر متن‌های باستان‌شناسی هم نه برای خواننده‌ی عمومی بلکه برای متخصصان نوشته می‌شود.

احسان رضایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به روند کار اشاره کرد و گفت:  تست‌های اولیه‌ی هر جلد تهیه و به کمک اساتید هر رشته تکمیل شد. بعد نوبت سفارش مطلب و همزمان تهیه‌ی تصاویر بود حدود 4000 تصویر در 4 جلد و 1200 صفحه در تاریخ مصور ایران آمده‌است. این تصاویر شامل طراحی‌ها و بازسازی‌های اختصاصی، عکاسی از محوطه‌های تاریخی و اشیای موزه‌ای‌ست. حدود 100 بنای ایران باستان بازسازی شد. برای 60 شخصیت طراحی چهره انجام شد.40  صحنه از زندگی روزمره‌ی نیاکانمان بازآفرینی شد. طرحی برای بازسازی 50 لباس ایران باستان درحال انجام است. از 70 محوطه‌ی تاریخی عکاسی شده یا آثار عکاسان خریداری شد و بالاخره تصویر اشیایی از 100 موزه و مجموعه‌ی خصوصی دنیا تهیه شد که بیشترین تعداد تصاویر از موزه‌ی ملی ایران است.

وی افزود: نگارش متن، تبدیل آن به فرم گرافیکی مناسب و آرایش متنوع و استاندارد صفحات دوش به دوش هم پیش رفت. هر متن حداقل توسط یک استاد مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت. تعدادی از متن‌ها هم از ابتدا توسط بهترین متخصصان آن دوره نگاشته شدند. تلاش برای ارائه بهترین کیفیت در چاپ و کتاب‌سازی این دقت‌ها را تجربی کرد و حالا رسیده‌ایم به نقطه‌ای که بتوانیم بگوییم: "ما هم کار کوچکی برای ایران بزرگ انجام داده‌ایم".

احسان رضایی تصریح کرد: به سهم خودم و به عنوان یک ایرانی از حامد کفاش مدیر نشر سایان، از سلمان رئیس‌عبداللهی مدیر هنری این مجموعه، از مدیریت و معاونان بزرگوار موزه‌ی ملی ایران، شورای علمی مجموعه و تمام نویسندگان، عکاسان، طراحان و دیگر همکاران این کتاب تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. تولید این مجموعه مصادف بود با روزهای سختی که بر ایران گذشت. در تمام این ایام دست‌اندرکاران تاریخ مصور ایران کار را با جدیت بیشتر انجام دادند چرا که گمان داشتیم و داریم راه عبور از این سختی‌ها همین است که ایران را بیشتر بشناسیم، به ایران بیشتر فکر کنیم و ایران را بیشتر دوست داشته باشیم.

در پایان مراسم نیز چهار جلد این مجموعه با عناوین جلد اول: سپیده‌دم تاریخ، جلد دوم: هخامنشی، جلد سوم: سلوکی-اشکانی و جلد چهارم: ساسانی توسط استاد علی نصیریان رونمایی شد.

 

گزارش: سیده‌مهسا حجتی، دانشجوی علم اطلاعات و دانش‌شناسی