کد خبر: 48460
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 16 اسفند 1402 - 13:19

داخلی

»

گزارش

نخستین همایش ملی کتاب و کریمه در دانشگاه قم برگزار شد

منبع : لیزنا
نخستین همایش ملی کتاب و کریمه روز سه‌شنبه پانزدهم اسفندماه در تالار اندیشه دانشگاه قم توسط گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم با همکاری حامیان علمی مربوطه برگزار شد.
نخستین همایش ملی کتاب و کریمه در دانشگاه قم برگزار شد

به گزارش لیزنا، در ابتدای این همایش دکتر یعقوب نوروزی معاون پژوهش دانشگاه قم عنوان کرد: در برگزاری این همایش اهدافی از جمله بازبینی در خصوص نقش کتابخانه‌ها، نقش کتابخانه در تبیین گام دوم انقلاب اسلامی و رویکرد آن نسبت به تمدن نوین اسلامی، آینده پژوهی در زمینه ذکر شده، فعالیت‌های لازم برای جذب مشارکت هم به لحاظ فرهنگی و هم به جهت ارائه خدمات، پیش بینی شده بود که بر مبنای همین امر گزارش‌ها و مقالاتی دریافت شد.

وی ادامه داد: رویکردهایی که در کتابخانه‌های مراکز علمی فرهنگی مثل کتابخانه حرم وجود دارد از دو جنبه قابل بررسی است نخست محتوایی است که در این مراکز از آن به عنوان سند مکتوب نگهداری می‌شود و دوم تولید محتوای فرهنگی است که بر اساس بسترها و رسانه‌های موجود در اختیار کاربران و مراجعین قرار می‌گیرد.

دکتر نوروزی تصریح کرد: مورد سوم نگهداری اسناد به لحاظ تخصص و هزینه، مورد چهارم بعد فرآیندی است که در مرکز علمی به صورت روزمره در حال انجام است، مورد پنجم بعد پشتیبانی و ششم بحث فعالیت‌های راهبردی ویژه مانند همین همایش و خروجی‌های آن است.

در ادامه دکتر مهدی محمدی عضو کمیته علمی همایش ملی کتاب و کریمه و عضو هیأت علمی دانشگاه قم عنوان کرد:  همه ما فعالیت‌هایی را برای عرصه حرفه ای و فعالیت‌های شخصی انجام می‌دهیم اما این مسئله مهم مطرح است که فعالیت‌های انجام شده در رضا و عنایت خداوند قرار گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان عضو شورای سیاست گزاری این همایش جلساتی در حرم مطهر با همت معاونت فرهنگی آستان حضرت معصومه سلام الله علیها و مسئول کتابخانه حرم مطهر توسط بنده برگزار شد.

دکتر محمدی افزود: در شورای سیاست‌گذاری نسبت به افق‌های پیش روی این همایش نیز جلساتی برگزار شد که یکی از محورهای این همایش در جلسات برگزار شده آینده پژوهی کتابخانه حرم مطهر بود و افق‌های پیشنهادی نیز در این زمینه بیان شد.

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش ملی کتاب و کریمه گفت: در خصوص مطرح کردن این بحث دو نکته اساسی وجود دارد نخست اینکه چرا این بحث مطرح شده و نکته دوم چه فعالیت‌هایی باید در زمینه این آینده پژوهی انجام شود.

وی اضافه کرد: در خصوص نکته نخست و چرایی طرح این موضوع باید اشاره کرد که امروزه مراجعه کنندگان حضوری کتابخانه‌ها کاهش یافته است و بخش‌هایی از کتابخانه‌ها مثل نشریات، بخش مرجع و پایان‌نامه دانشجویان تعطیل شده و گوگل جایگزین کتاب‌های مرجع شده است،همچنین احتمال تشدید این دغدغه با ظهور و حضور هوش مصنوعی به مراتب بیشتر نیز خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم ادامه داد: فناوری اطلاعات دستاوردهایی را برای جهان داشته که یکی از آن‌ها دگردیسی است که توسط تحولات وجود رادیو، سپس تلوزیون، پس از آن اینترنت و در نهایت هوش مصنوعی شکل گرفته است اما با توجه به این نکات نمی‌توان به طور کامل ادعا کرد که کتابخوانی و فعالیت‌های علمی از جوامع بشری به طور کامل کنار رفته است بلکه این عوامل باعث شده تا فعالیت‌های قبل به شکلی دیگر وجود داشته باشد.

دکتر محمدی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده می‌توان با صراحت اعلام کرد که دگردیسی به وجود آمده در افراد و اشخاص نبوده است بلکه این دگردیسی در بخش نحوه اطلاعات‌یابی رخ داده، در نتیجه خواندن و نیاز کاربر کاهش پیدا نکرده است.

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش ملی کتاب و کریمه اضافه کرد: درواقع امروزه بخش مرجع کتابخوانه‌ها تبدیل به یک پایگاه اطلاعاتی شده است که بسیار راحت‌تر از گذشته در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

در ادامه دکتر سید مهدی طاهری، دکتر محمدی استانی، خانم حیدری و خانم کریمیان به ارائه مقاله در خصوص موضوع مورد بحث همایش پرداختند. ​

حفظ سنت و اثار میراث مکتوب در حوزه تمدن اسلامی از مهمترین رسالت های جامعه دانشگاهی است​

در ادامه نشست دبیر اجرایی همایش ملی کتاب با اشاره به اهمیت، نقش وجایگاه کتابخانه، مرکز اسناد و موزه فاطمی در سطح ملی و بین‌المللی گفت: همایش ملی کتاب و کریمه به مناسبت هشتصد و چنجاهمین سال تاسیس کتابخانه استانه مقدسه فاطمی امروز به اهتمام معاونت پژوهش و فناوری و گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم با هدف تبیین نقش کتابخانه و مرکز اسناد و موزه فاطمی در انسجام و عمق‌بخشی به هویت ملی و تقویت مبانی دینی، فرهنگی و اجتماعی کشور به‌ویژه شهر قم برگزار شد.

دکتر راونجی ادامه داد: در این همایش که در دو نوبت صبح و عصر با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و میهمانانی از تعدادی کتابخانه و مرکز میراثی از کشور عراق برگزار شد، سخنرانان به ارایه اخرین دستاوردهای پژوهشی در این زمینه پرداختند

وی افزود : با توجه به تلاشهای صورت گرفته در عرصه کتاب از زحمات استاد عرب زاده قدیمی ترین کتابدار قم تجلیل بعمل امد.

وی گفت: تردیدی نیست که حفظ سنت و اثار میراث مکتوب در حوزه تمدن اسلامی از مهمترین رسالت های جامعه دانشگاهی است و به همین دلیل در نوبت عصر نیز کارگاه نسخه پژوهی برگزار شد که در حاشیه جلسه نمایشگاهی از اسناد و اثار خطی حرم مطهر به نمایش درامد.