کد خبر: 13059
تاریخ انتشار: دوشنبه, 18 شهریور 1392 - 10:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

خوشه نقدهاي ايستگاه مطالعه در نهاد كتابخانه‌هاي عمومي

ابوالفضل عربشاهی

 

ابوالفضل عربشاهی، کارشناس مسئول امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدرس:

 

ايستگاه مطالعه (1)

هدف كاربردي ايستگاه هاي مطالعه در نهاد كتابخانه هاي عمومي همچون ساير نهادها، سازمان ها و دستگاه هاي فرهنگي و اجتماعي، ايجاد، تقويت و ثبات عادت به مطالعه عموم جامعه است. استمرار و پايداري جزء لاينفك عادت ها به ويژه عادت به مطالعه محسوب مي شود. اينكه نهاد كتابخانه هاي عمومي مدتي است با تبليغات فراوان فعاليتي را آغاز كرده، صاحبنظران آنرا به فال نيك مي گيرند. اما گذاري چند از تيغ تيز نقد و نگاه منتقدان كتابخانه هاي عمومي كه وجودشان در سير تكوين برنامه ها و فعاليت هاي سازماني كتابخانه ها لازم و ضروري بوده، سلامت پيمايش مسير را نيز تضمين خواهد كرد.

 

طرح هايي چون خورجين كتاب خانواده، سبد كتاب اتوبوس، كتاب مترو، ويترين و چندين طرح كتابخواني كه بسيار همپوشاني موضوعي داشته اند توسط سازمانهاي فرهنگي مختلف به مرحله اجرا در آمده اند. طرح «كتابخانه باز» نيز توسط معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ادارات كل استاني تابعه، طرحي قديمي و البته كم هزينه تر از طرح نهاد كتابخانه ها در حال اجراست. معاونت فرهنگي وزارت ارشاد بنا به رديف بودجه مشخص خود هر ساله از ناشران سراسر كشور كتب مورد نياز حوزه فرهنگ عمومي را خريداري مي كند كه بخشي از اين خريد متمركز صرف طرح كتابخانه هاي باز مي شود.

 

ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي طي تفاهم نامه اي با ساير اداره هاي متقاضي و نهاد هاي عمومي دولتي و غير دولتي شهرستان ها نسبت به شارژ كتابخانه هاي كوچك آنان كه با هزينه بسيار كم- نه همچون هزينه كلان ساخت ايستگاه هاي مطالعه نهاد- مطابق با طرح يكسان كتابخانه هاي باز كه توسط خود آنان ساخته شده است، اقدام مي كنند. هزينه كتابها را معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پرداخت مي كند و اين علاوه بر سهميه ساليانه و جاري كتاب براي كتابخانه هاي مختلف استانهاي كشور مي باشد.

 

نهاد كتابخانه ها هم در راستاي اجراي سياست گسترش فرهنگ كتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، طرح ايستگاه هاي مطالعه را عملياتي كرده است ولي نحوه و شيوه هزينه كرد مترتب بر ساخت ايستگاه ها، چاپ و انتشار انحصاري كتابها آن هم در شمارگان بسيار بالا كه نسبت به شمارگان واقعي نشر كتاب در كشور، رقمي نجومي محسوب مي شود، جاي بسياري سوال است. مجموعه سازي ايستگاه ها، انتخاب غير روشمند، سليقه اي و اندكي مشكوك نويسندگان كتابها و ناشر خصوصي آن همچنين نحوه ي دريافت هزينه كتابهاي خريداري شده توسط مردم كه پول آن قبلا توسط بودجه دولتي تامين شده است تا به نوعي رايگان باشد، به جيب ناشر خصوصي دوباره واريز مي شود، پرسش هاي ديگري است. اصولا آيا تناسبي منطقي بين هزينه ها و بهره وري با اين شيوه اجرا وجود دارد؟ آيا بستر بوجود آمده يا ايجاد شده توسط نهاد در چاپ و انتشار كتابها و اجراي طرح يا به عبارتي هزينه هايي كه بايد انجام شود، مستعد انحراف از مسير و هدف اصلي نيست؟ آيا حقانيت "الاعمال بالنيات" را نمي توان به مصداق ديگري در كارنامه نهاد كتابخانه ها مشاهده كرد؟ آيا با وجود كتابهاي متنوع، متناسب و ناشران برجسته كه نويسندگان حرفه اي خالق آن آثارند، بايد پول كلاني در جيب فقط يك ناشر خصوصي و نويسندگان معدودي ريخته شود؟ اعتراض ناشران كشور در تيرماه 92 گوشه اي از اين نقدها را نشان مي دهد و اعتراض كتابداران از وضعيت معيشت خود به دليل اعلام كمبود بودجه از سوي نهاد راه به جايي نمي برد آن وقت اينگونه انحصار بخشيدن به يك يا دو ناشر خاص و صرفا پول را خرج كردن چه توجيهي دارد؟ با در اختيار داشتن بودجه كلان و فقط خرج كردن آن نمي توان مديريت مطالعه براي عموم جامعه كرد! لذا به منظور آگاهي رساني و شفاف سازي فعاليت هاي نهاد كتابخانه ها، خوشه نقدهاي ايستگاه مطالعه كتاب در نظر گرفته شده است تا با بررسي جوانب مختلف نسبت به ارزيابي و ارزشيابي طرح به يك نتيجه سازنده كه منويات اهالي فرهنگ و سياست را به بهترين وجه پوشش دهد، دست يابيم.

 

ايستگاه مطالعه (2)

اولين جمله از مقدمه عناوين كتابهاي ايستگاه مطالعه سخني از دبير كل نهاد كتابخانه هاي عمومي، در پي فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي آمده است كه: "رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با دبيركل و مديران ارشد نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در اسفندماه 1389 فرمودند..." جاي تاسف است! آقاي دبيركل هنوز هم كتابداران كتابخانه هاي عمومي را به رسميت نمي شناسد و از اينكه در جمعي با كتابداران باشد، اكراه دارد و گرنه چرا خبر از ديدار معظم له فقط با "دبيركل و مديران ارشد" نهاد كتابخانه ها را مي دهد در حاليكه در آرشيو هر رسانه اي جستجو شود، تيتر يا سرخط خبر آن روز، "ديدار رهبر فرزانه انقلاب با كتابداران كتابخانه هاي عمومي" بوده است. همچنين در تصاوير روز ديدار، حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونين ايشان و ساير مسئولين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كاملا به چشم مي خورد و جمعيت بسيار زيادي از كتابداران كتابخانه هاي عمومي سراسر كشور را نشان مي دهد. در حاليكه بخش بسيار كوچكي از جمعيت حاضر، دبير كل و مديران ارشد نهاد كتابخانه ها را تشكيل داده است. حذف نام و حضور كتابداران در مقدمه دبيركل كه قطع به يقين مي خواسته است رويداد مهمي را گواه بر الزامات طرح بگيرد و با دقت و وسواس متن مقدمه را تنظيم كرده است، چه دليلي دارد؟ از متن فرمايشات رهبري كه در سايت نهاد نيز منتشر شده است، مخاطب اصلي رهبر انقلاب، كتابداران و نقش آنان در كتابخانه است كه نظر ايشان بسيار صريح و روشن مي باشد.

 

ظاهرا نهاد از همان ابتدا با حذف نقش و ناديده گرفتن كتابداران، مسير نامتعارف و مبهمي را در پيش گرفته است. بدون دخالت كتابداران به يقين عمر طرح دوام و قوام نخواهد داشت. عدم اجرا يا شكست در اجرا، به هيچ عنوان پذيرفته نيست كما اينكه اصرار در به صرفه بودن و ادامه دادن آن به هر قيمت، نيز قابل توجيه نيست. حال سوال اينجاست كه طرح ايستگاه مطالعه در خارج از كتابخانه ها و بدون حضور كتابداران اجرا مي شود و كتابداران چه نقشي در اجرا يا عدم اجرا خواهند داشت؟ پاسخ به اين سوال در خوشه هاي بعدي نهفته است كه به مرور به آن پرداخته خواهد شد.

 

ايستگاه مطالعه(3)

ناشر كتب ايستگاهاي مطالعه نهاد يك ناشر خصوصي است و در سال 1389 همزمان با اجراي طرح تاسيس شده است. نام سيد محمد باقر ح. به عنوان مدير مسئول در كتاب مرجع نشر ايران 1392 صفحه 137 و نام فرهاد ص. در بانك اطلاعات موسسه خانه كتاب به عنوان مدير مسئول همان انتشاراتي ثبت شده است. محل استقرار و نشاني اين ناشر خصوصي دقيقا همان نشاني موسسه فرهنگي و اطلاع رساني نمايه است كه از موسسات اصلي نهاد كتابخانه ها محسوب مي شود و ظاهرا با انتقال اداره كل امور كتابخانه هاي عمومي استان تهران، ناشر مذكور در آنجا مستقر شده است. آيا اين ناشر خصوصي مجاز است در ساختماني كه بنا به ماده(20) آيين نامه اجرايي قانون تاسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي مصوب 1382 به صورت مشروط از سوي دولت در اختيار نهاد كتابخانه هاي عمومي قرار گرفته، مستقر شود؟

 

اين ناشر از زمان تاسيس(1389) تا مورخ 20/05/ 1392 (بنا به گزارش بانك خانه كتاب) تعداد 74 عنوان كتاب و صرفا كتابهاي نهاد كتابخانه ها و شوراي فرهنگ عمومي را منتشر كرده است. در حاليكه نهاد يا دبيرخانه هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور خود داراي انتشاراتي است و سال هاي قبل از قانون 1382 نيز كتابهاي مناسبي در حوزه كتابخانه هاي عمومي منتشر كرده است. رابطه نهاد كتابخانه ها با شوراي فرهنگ عمومي از سال 1385 تا كنون به دليل مشترك بودن مديريت آن بسيار تنگاتنگ شده است. در سايت رسمي نهاد كتابخانه هاي عمومي با كليك كردن لينك انتشارات نهاد، پنجره اي باز مي شود كه فهرست تصويري 26 عنوان كتاب و 3 نسخه از شماره هاي 58 تا 60 نشريه نهاد را نشان مي دهد. قسمت اعظم آن مربوط به زمان قبل از قانون جديد بوده و تعدادي نيز در زمان مديريت كنوني نهاد منتشر شده است. با كمال تعجب شما با كليك لينك انتشارات به يك وبلاگ متصل مي شويد كه در پروفايل مدير وبلاگ فقط 3 مولفه را مي بينيد: "جنسيت: مرد؛ محل سكونت: جمهوري اسلامي ايران- تهران؛ مشخصات تماس: ايميل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید" يعني نهاد كتابخانه هاي عمومي مصداق " آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي كرد!" را به بهترين وجه نشان مي دهد.

 

چرا با وجود استعدادها و امكانات نشر كتاب در كشور و حتي در نهاد كتابخانه ها، ناشري خصوصي كه در طي سال هاي 1389 تاكنون حداقل دو مدير مسئولش تغير كرده و در مكاني که احتمالا از نظر حقوقی مشکل داشته باشد؛ مستقر شده و از امكانات نهادي عمومي كه تقريبا تمام بودجه ي خود را از دولت تامين مي كند، امور نشر دو سازمان – شوراي فرهنگ عمومي و نهاد كتابخانه ها- را به دست گرفته و اصولا چه معياري در انتخاب و گزينش اين ناشر خصوصي بوده است؟

 

آيا نهاد كتابخانه ها تاكنون توانسته است بدون دريافت بودجه هنگفت دولت به حيات خود ادامه دهد؟ اگر كمك هاي مالي موضوع بند الف ماده(5) قانون تاسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي نباشد، چه منبع درآمدي چشمگير براي نهاد متصور است كه اين چنين بذل پول كرده و هزينه هايي كلان را صرف مي كند؟ تاكنون به تجربه ثابت شده كه نيم درصد درآمد شهرداري ها كه به حساب انجمن كتابخانه هاي شهر مي بايست ريخته شود، نيز قابل اتكا نيست. آيا لازم است نهاد بخش اعظمي از بودجه خود را به جاي ترميم حقوق كتابداران و غناي بيشتر مجموعه سازي كتابخانه هاي عمومي، صرف طرحي نمايد كه تناسبي منطقي بين هزينه و هدف مورد انتظارش وجود ندارد؟ اصرار ورزيدن بر ادامه و اجراي طرح با شيوه موجود توجيه پذير نيست. ولي ماهيت آن همانگونه كه در خوشه هاي قبلي اشاره شد، ضروري بوده و نيازمندي عموم جامعه ايران است و همه سازمان ها، نهادها و دستگاه هاي فرهنگي و اجتماعي اعم از حوزه ي دولتي و غير دولتي بايد به آن بپردازند.

 

ايستگاه مطالعه(4)

از 74 عنوان كتاب منتشر شده از سوي ناشر خصوصي طرف قرارداد با دبيركل نهاد كتابخانه و دبير شوراي فرهنگ عمومي كه مسئوليت هر دو سازمان را بر عهده دارد، 35 عنوان مربوط به كتابهايي با عنوان مشترك "طرح بررسي و سنجش شاخص هاي فرهنگ عمومي كشور" است كه مسئول طرح، نام حقيقي دبيركل وقت نهاد يا دبير وقت شوراي فرهنگ عمومي مي باشد. 34 عنوان از كتب شورا در شمارگان 4000 نسخه و با قيمت يكصد هزار ريال و يك عنوان در شمارگان 6000 نسخه و قيمت 120000ريال به سال 1391 چاپ و منتشر شده است. اين تعداد كتاب علاوه بر كتابهاي مشمول طرح ايستگاه مطالعه بوده ضمن اينكه تعدادي كتاب هم در حوزه ي كتابداري به سفارش نهاد كتابخانه ها – عليرغم انتشارات نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور- منتشر شده است.

 

بنا به اطلاعات ايستگاه مطالعه در سايت رسمي نهاد كتابخانه ها، تاكنون(نيمه دوم مرداد92) سه دوره ي 15 عنواني يعني در مجموع 45 عنوان از كتابهاي ايستگاه هاي مطالعه، چاپ و منتشر شده است. با اضافه شدن 15 عنوان دوره ي سوم به فهرست 74 عنوان كتاب منتشر شده قبلي، مجموع كتابهاي ناشر خصوصي نهاد كتابخانه ها به 89 عنوان مي رسد. جالب اينكه هر عنوان از اين كتابها در شمارگان يكصد هزار و يكصد و پنجاه هزار نسخه منتشر شده است. در حاليكه متوسط شمارگان نشر كتاب در كشور – با نگاهي خوش بينانه - بين هزار تا دوهزار نسخه است زيرا وضعيت نشر كتاب در شرايط متعادل عرضه و تقاضا نيست و در ثاني بازگشت سرمايه براي ناشران حياتي است ولي اين فرمول براي ناشر خصوصي نهاد كتابخانه ها با فرصت ايجاد شده، صدق نمي كند زيرا تقاضا براي او به واسطه اجراي طرح، از سوي نهاد و شوراي فرهنگ عمومي بسيار بيشتر از متوسط شاخص است. قابل تامل تر اينكه ناشر خصوصي، پول چاپ و انتشار كتابها را بر اساس قرارداد منعقده از نهاد كتابخانه ها دريافت كرده است تا رايگان در اختيار مردم قرار گيرد و در صورت خريد و تمايل به پرداخت وجه از سوي مردم، باز هم پول كتاب به حساب – درج شده در مقدمه همه كتابها – ناشر خصوصي واريز شود. يعني پولي كه هزينه شده و مدارك مالي آن مستند شده است واز بودجه دولت بوده باز بخشي از آن دوباره به جيب دريافت كننده وجه بازگردانده مي شود. باز هم تاكيد مي شود، اگر چه نهاد كتابخانه هاي عمومي، نهادي عمومي و غير دولتي است ولي همچنان بودجه خود را از رديف اعتبارات دولتي دريافت مي كند و اصولا منبع درآمد چشمگيري به غير از اعتبارات دولت ندارد تا كه اينچنين هزينه هايي هنگفت را فقط خرج كند.

 

ايستگاه مطالعه( 5):

در بررسي اوليه كتاب هاي سه دوره ي طرح مطالعه، افرادي نزدیک به دبيركل به چشم مي خورنند. شهريار ز.، مشاور عالي دبير كل ( 2 عنوان) و مريم پ. […] دبير كل (2 عنوان) كه هر كدام  در شمارگان يكصد هزار و يكصدو پنجاه هزار نسخه انتشار يافته است. بنا به اطلاعات خانه كتاب، كتابي از  محمد رجاء و. […]   طي يك سال و در چهار نوبت توسط ناشر خصوصي نهاد چاپ و منتشر شده است كه هنوز در فهرست كتابهاي طرح منظور نشده است. همچنين در فهرست سه دوره طرح از سيد فرخ ز.و. در سه موضوع قرآني، طنزو كودك كتابهايي در شمارگان چهارصدو پنجاه هزار نسخه منتشر شده است. شيوه مجموعه سازي كتاب ايستگاه ها، كاملا هدفمند بوده و فقط طيف افراد خاصي را در پوشش نويسنده در برمي گيرد. آسيب شناسي اين رويه، گوياي روند رو به گسترش "كتابسازي" است كه بسيار مخرب بوده و علاوه بر هدر رفت سرمايه هاي مادي با توجه به شرايط وخيم نظام حقوق و دستمزد كتابداران كتابخانه ها و توقف خريد از ناشران مناسب، راه غیرمنصفانه ای را فراهم كرده است. اینکه با وجود نویسندگان  خوب و موفق کشورمان در حوزه های مختلف به جای سفارش کتاب به آنها یا چاپ کتابهای موفق آنها شروع به کتابسازی کند، چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

 

كتابهاي منتشر شده توسط ناشر خصوصي صرفا كتابهاي مربوط به نهاد كتابخانه ها و شوراي فرهنگ عمومي است كه مسئوليت آن دو سازمان بر عهده يك نفر مي باشد. جوانب گوياي اين واقعيت است كه ناشر خصوصي بی ارتباط به مجموعه نیست و به نوعي تابع مجموعه به عنوان ابزاري براي تحقق اهداف و مقاصد خاص در اجراي طرح ايستگاه مطالعه به كار گماشته شده است. در غير اين صورت كدام ناشر مي تواند از اين فرصت كلان مادي كه منافع بي شماري براي او در بر دارد، برخوردار شود؟

 

ايستگاه مطالعه(6):

دبير كل نهاد كتابخانه ها در پاسخ به اعتراض ناشران در تيرماه 1392: نيازمندي كتابخانه ها را دليل اصلي انتخاب كتاب از ناشران براي كتابخانه هاي عمومي دانسته نه حمايت از ناشران خاص! اما در مجموعه سازي طرح ايستگاه مطالعه كه براي اجابت نياز عموم جامعه است، دقيقا برعكس رفتار شده است. همانطور كه در ايستگاه مطالعه (3) ذكر شد، ناشر خصوصي و به نوعي خاص نهاد دقيقا در ساختماني كه موسسه فرهنگي و اطلاع رساني نمايه ( موسسه وابسته به نهاد) مستقر شده است، استقرار يافته و احتمالا از پرداخت آب، برق، گاز، تلفن، اينترنت، اجاره و ساير عوارض و هزينه هاي هنگفت براي يك ناشر معاف شده است. و چه بسا که از وجود نيروهاي نهادي كه حقوق و مزاياي خود را از نهاد دريافت می کنند نیز برخوردار شده باشد. نشاني موسسه نمايه و ناشر خصوصي مصداق تدليس است. نشاني اين دو موسسه بنا به اطلاعات سايت نمايه و بانك اطلاعات ناشر خانه كتاب به عنوان مرجع نشر ايران به شرح زير مي باشد.

 

نشاني نمايه: تهران. خيابان زرتشت غربي بعد از بيمارستان مهر. كوي كامبيز نبش كوچه طباطبايي رفيعي پلاك 18. صندوق پستي 6119-14155

 

نشاني ناشر خصوصي طرف قرارداد با نهاد كتابخانه ها: زرتشت غربي. خ. كامبيز. نبش ك. طباطبايي. پ 18. كد پستي 1415643711 .

 

مسلما بر عهده سازمانهای بازرسی است که این مطلب را تحقیق کنند که اگر چنین عمل شده باشد مسلما تخلف است. تخلفی که کمتر مدیری جرات اجرای آن را دارد.

 

عربشاهی، ابوالفضل. «خوشه نقدهاي ايستگاه مطالعه در نهاد كتابخانههاي عمومي». سخن هفته شماره 147. 18 شهریور 1392.

 

مسئوليت علمي و حقوقي مطالب درج شده در مقالات و یادداشت ها بر عهده نويسندگان آنها است.

برچسب ها :
کتابدار افسرده
|
Iran
|
1392/07/20 - 11:04
0
4
آه از شما!
بجای اینکه همه باهم باشیم تا بتوانیم کاری برای خودمان بکنیم به جان هم افتاده ایم.
حق مان است اگر حقوق 500تومانی می گیریم چون چیزی بیشتر از این از خود نشان نداده ایم.
ناشناسی
|
Iran
|
1392/06/21 - 12:45
9
10
[...] و [...] در کتاب نشر هیچ کاره بودند امضائ دار اصلی [...] بوده وچه پولهای هنگفتی که از کسر نیم درصدها صرف خریدن کتابهای خودشان کردند ولی کسی به کسی نیست
کتابدار
|
Iran
|
1392/06/21 - 06:10
14
2
یه چیز جالب توی کامنتا: همه اشخاص ناراضی آی پی شون یکیه.
پاسخ ها
نابغه
| Iran |
1392/06/23 - 12:01
دوست نابغه، تو کامنتا آی پی رو نشون نمیده که، عزیزجان اون که می بینی پرچمه کشوره دلبندم...
مهناز
| United States |
1392/06/22 - 10:18
واقعا حرفت مسخره است. خدا شفات رو بده به اصطلاح کتابدار
کتابدار
|
Iran
|
1392/06/21 - 02:34
11
1
من با جناب عربشاهی موافقم. شاید سیاستهای اداره کتابخانه ها سلیقه ای باشد.
اما در مورد ایستگاه مطالعه و کتابهایی این دوسری موافق نیستم. به نظر من اصل طرح کار بزرگی است که تا حالا بی سابقه بوده است.استقبال هم خیلی خوب بوده. تنوع کتابها هم تا حدودی خوب بوده.حق را باید گفت.
اما حقوقمان واقعا کم است.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/06/21 - 23:10
سلام آقای عربشاهی خواهشمند است شما که در وزارت هستید به وزیر برسانید که چقدر در خفقان و تنگنای مالی هستیم.کتابخانه ها تبدیل به [...] فرهنگی شده حرف زدن لباس پوشیدن راه رفتن رفت و آمد کتابداران با همدیگر و... همه تحت نظر.استالین این طور ظلم نمی کرد.مجلس هم که اعضای کمسیون فرهنگی آثارشان توسط نهاد مدام به اسم مسابقات فرهنگی در تیراژ زیاد چاپ و به کتابخانه ها ارسال میشود دیگر تکلیفشان معلوم است.خدا پدر مادر معین فر و ملک احمدی را بیامرزد که چقدر انسان بودند و قدرشان را ندانستیم.نهادی ها دارند برای وزیر ارشاد آمار و اطلاعات دروغ و کذب می فرستند به ما کمک کنید.
کتابدار کرمانی
|
Iran
|
1392/06/20 - 20:42
2
12
کتابدار ناراضی = ارباب رجوع ناراضی تر
امیدی
|
Iran
|
1392/06/20 - 19:57
11
4
بنده خدا.من نماینده نهاد نیستم.فقط اطلاعاتم از شما که گرداننده سایت هستید بیشتر بود.بعد اینکه از کی تا حالا شما آدرس ایمیل را احراز میکنید؟!متاسفم از اینکه سمت
وزش باد را خوشتر دیده اید.
پاسخ ها
مسوول کتابخانه
| Iran |
1392/06/21 - 10:14
اگر با کارشناسی ارشد کتابداری ماهی 500 تومان حقوق میگرفتی، اینطور دفاع نمیکردی!
اونم بره تو نمياي
|
Iran
|
1392/06/20 - 17:35
1
7
سپس ابوالفضل عربشاهي، نماينده معاونت امور كتابخانه‌ها و انجمن‌ها به قرائت بيانيه كتابداران نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور پرداخت. در اين بيانيه آمده است: «قانون تاسيس و نحوه اداره كتابخانه‌هاي عمومي كشور مصوب واپسين روزهاي ماه پاياني سال يكهزار و سيصد و هشتاد و دو نقطه عطفي در سير تكوين نظام كتابخانه‌هاي عمومي و جامعه كتابداران گرديد و اكنون در بزرگداشت سيزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، روز كتاب، كتابدار و اطلاع رساني را جشن مي‌گيريم صحبت‌هاي دانشمند كتابداري استاد گريزان از كتابداري كه زبان‌هاي باستاني را براي ادامه تحصيل برگزيد از شدت وفاداري!
آن روزها حقوق كتابداران چه اندازه رعايت مي‌شد كه جشن مي‌گرفتيد؟
اونم بره تو نمياي
|
Iran
|
1392/06/20 - 16:51
10
6
خداوند قضاوت مي‌كند آقاي عرب‌شاهي آقاي واعظي با [ادعاهای شما] خاموش نمي شود خونتان را .... قربان!
کتابعلی
|
Iran
|
1392/06/20 - 15:48
5
10
واگذارآقای ... و ... به خداماکتابداران نه امنیت شغلی داریم نه امنیت اقتصادی دست آقای عربشاهی درد نکند
لیزنا
|
Iran
|
1392/06/20 - 13:44
2
10
لیزنا
کامنتی از شخصی با نام احتمالا استعاری امیدی با آدرسی غیر معتبر داریم که در جواب نویسنده مقاله پاسخهایی را نوشته اند که اینطور القا می کند که ایشان از داخل نهاد و از جانب نهاد پاسخ می دهند.
لیزنا مشکلی با یادداشت ندارد ولی چون در پاسخها مانند این جمله زیاد است:
"... میدیدید که برای اجرایی شدن این طرح با حداقل هزینه چقدر کار کارشناسی صورت گرفته است و با چه استقبالی از جانب مردم مواجه شده است."
اگر کاربر «امیدی» احراز هویت شوند و مطمئن شویم که از جانب نهاد است یادداشت منتشر خواهد شد. ایشان می توانند با ایمیل معتبر با لیزنا تماس بگیرند.
امیدی
|
Iran
|
1392/06/20 - 13:22
8
4
چرا یاداشت بنده و نظر حقیر رو منتشر نکردید؟بنده های خدا؛ خدا رو در نظر داسته باشید
خبیث
|
Iran
|
1392/06/20 - 12:51
0
10
لیزنای محترم برای اینکه مردم خودشان بفهمند کی درست می گه لطف کن و کتابشناسی کتابهایی که به ایستگاه مطالعه راه پیدا کرده با ذکر تیراژ منتشر کن. قضاوت با مردم.
علی عرفانی
|
Iran
|
1392/06/20 - 12:49
7
10
استاد عربشاهی مردی متین و بادب و بزرگوار است
کتابدار محله
|
Iran
|
1392/06/20 - 11:20
6
7
جناب آقای عربشاهی کارشناس کتابداری محترم شما که خودتات از لایحه نویسان اولیه نهاد کتابخانه ها در سال 1382 به همراه عده ای از کتابداران بودید از شما بعید است این همه تلاش کارکنان نهاد در زمینه ارتقای مطالعه مفید وارتقای و منزلت اجتماعی نهاد وهمچنین افزایش سرانه فضا و منابع را چرا با طرح به این خوبی بدون هیچ دلیل مخالفت میکنید وزارت ارشاد ومعاونت متبوع حضرتعالی در زمینه نشر و نویسندگان چی کار کرده است؟
کتابدار ناامید
|
Iran
|
1392/06/20 - 10:22
4
5
کتابهای سنجش فرهنگ عمومی در دو مرحله برای همه کتابخانه های عمومی ارسال شد بدون اینکه کوچکترین امانت و استفاده ای از آنها صورت گبرد.واقعا 90 درصد کتابهای ارسالی نهاد مخاطبی ندارد.داد مراجعان به کتابخانهدرآمده که چرا رمان و کتابهای خوب روانشناسی از مجموعه حذف شدهاست.ارسال کتابهای تکراری در یک حوزه خاص فقط بار کاری زیاد بر دوش کتابداران بیچاره است. همه ما کتابداران اعتقاد داریم ... با کتابدار دشمن است این موضوع را میتوان به وضوح در گفتار و اعمال او و ... فهمید.
بیژن
|
Iran
|
1392/06/20 - 07:38
4
2
بدون شك تدبير يك سياست موفق مستلزم نگاه انتقادي به راههاي رفته است. اگر دولت تدبير و اميد در صدد تدبير سياستي موفق در حوزه كتاب و كتابخواني است لازم است كه قدري از توجه خود را صرف تجزيه و تحليل سياستهايي كند كه تحت عنوان حمايت از كتاب و كتابخواني، در واقع سفره اي بوده اند براي پذيرايي از خود، دوستان و و خويشان مجريان آن سياست. البته بررسي علمي سياستهايي جون آنچه كه منظور اين يادداشت بوده و سياستي چون خريد كتابهاي مناسب در معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي واقعيات حيرت آوري را بر مسئولان جديد آشكار خواهد كرد. به راحتي مي توان مترجامني را پيدا كرد كه هيات خريد كتاب تا كنون حدود بيست عنوان كتاب آنها را خريده و از برخي كتابهايشان حتي دوبا اقدام به خريد كرده است. اگر فكر مي كنيد كه رمز خريد گسترده و انبوه از كتابهاي يك مترجم ترجمه عالي و محتواي متعالي اين كتابهاست سخت اشتباه مي كنيد. حيرت زده نشويد كه اگر دريابيد مسئول كميته اين چنيني مترجم يا به عبارتي سازنده چنين كتابهايي بوده است و حتما اعضاي هيات هم فكر كرده اند چه كسي بهتر از ايشان. هم از خودمان است و هم كمكي است به گسترش كتاب و كتابخواني در كشور.
کتابدار
|
Iran
|
1392/06/19 - 20:38
28
10
آقای عربشاهی چون با نهاد [مشکل کاملا شخصی] دارند بر علیه نهاد مطلب می نویسد . لطفا هر مطلبی را منتشر نکنید چون اینکار دفیفاً مصداق نشر اکاذیب است .
پاسخ ها
کتابدار کرمانی
| Iran |
1392/06/20 - 15:27
عربشاهی عزیز دستت درد نکند خوب گفتی ولی خیلی موارد هم مانده این که با زور و اجبار و خفقان در محیط کتابخانه وکمپرس کردن کتابداران نمی توان رضایت ارباب رجوع را بدست آورد.
کتابدار ناراضی = ارباب رجوع ناراضی تر
کتابدار ارشد
| Iran |
1392/06/20 - 08:30
از حمایتهای جنابعالی معلوم میشه خودتم در نون بوقلمون این سفره دستی داری که اینقد راحت اینجور نظر مخالف میدی
پیروز ابراهیمی
| Iran |
1392/06/20 - 08:18
بی ادب محروم ماند از لطف رب آقا یا خانم کتابدار.

اکثر کتابداران با نهاد مشکل دارند
farshad
|
Iran
|
1392/06/19 - 16:36
6
12
سلام آقای عربشاهی عزیز . به حق درست گفتی دستت درد نکند.
کتاب زده
|
Iran
|
1392/06/19 - 14:15
7
10
... فقط برو ...ما یه جورایی می بخشیمت فقط ... کم کن
جمشید برورش
|
Iran
|
1392/06/19 - 13:35
4
2
الآن میل آقای منصور را دیدم. برادر جان اسم این در هیچ کجای دنیا تخلف نیست. اسم آن رانت است و در همه جا جاری و ساری است از جرج بوش که جنگ راه می اندازد تا اسلحه کارخانه های دوستان فروش برسد تا پوتین که خانمش صاحب شبکه تفن همراه روسیه می شود و بالاخره هم پولدار می شود و از پوتین طلاق می گیرد و هم دوستانی که در ادارات ایران منصبی دارند. از موقعیت خودشان برای گردآوری غنائم استفاده می شود. نویسنده محترم خیلی سعی کرده این را تخلف القا کند ولی این امر در همه سطوح مملکت جاری است و ما چسبیده ایم به این یک آدم که بگوئیم کارش تخلف است. برادر محترم گر حکم کنند که مست گیرند باید که هر آنچه هست گیرند
در یادداشت قبلی هم نوشتم مگر واقعا در دوره صدارت و وزارت آقای مسجد جامعی از ناشران دوست کتاب خریده نمی شد. می نشینند و برایش آساسنامه ای ، آئین نامه ای، دستورالعملی درست می کنند که فقط نام ناشری که باید از او این قدر خرید کنید را ننوشته اند ولی اول اسمش مانند دم خروس بیرون است و می توانید ببینید
جمشید برورش
|
Iran
|
1392/06/19 - 13:24
1
3
من هم از آقای عربشاهی تقاضا دارم که در باره نتایج خرید کتاب از ناشران برای کمک به صنعت نشر مطلب بنویسند. آنجا هم همین وضع موجود بود و از تعدادی ناشارن به علت اینکه خودی نبودند یک سوم تیراژ خریده نمی شد حتی اگر تیراژ کتاب 2000 تا و با جلد شمیز و کاغذ کاهی بود بود و از برخی ناشران حتما خریداری می شد حتی اگر با کاغذ گلاسه و جلد زرکوب گلینگور و با تیراژ 50000 و 100000 هزار بود.
کتابدار!!!!!!!
|
Switzerland
|
1392/06/19 - 12:32
3
13
سلام
اگر سری به سامانه کتاب من نهاد کتابخانه های عمومی بزنید متوجه می شوید که بسیاری از ناشران و کتاب ها از لیست حذف شده و یا ناشران بزرگ تنها کمتر از 100 کتابشان که به نظر آقایان اشکال شرعی نداشته باشد روی سایت قرار می گیرد. در ضمن کیفیت کتاب ها و چاپ هم بسیار پایین است.
پاسخ ها
Amini
| Iran |
1392/06/29 - 11:53
بسیار موافقم
چرا که در این سامانه وقت بسیاری را بی جهت تلف کرده ام.
پيمان
|
Iran
|
1392/06/19 - 11:40
0
9
بهتر است ليزنا نقد كتاب و كتابخواني را محدود به حوزه كتابخانه هاي عمومي و كتابداري نكند. سرنخ سياستهاي كتاب و كتابخواني در جاههايي مثل معاونت فرهنگي وزارت ارشاد است با سياستهايي چون خريد كتابهاي مناسب از ناشران.
از همه دوستان دعوت مي كنم كه كمي از توجهات كارشناسانه خود را صرف نقد ارزيابانه عملكرد هيات خريد كتاب بكنند، اينكه از چه كساني كتاب مي خرند، چه كتابهايي را مي خرند و احتمالا مسائل ريزتر مثل اينكه اعضاي اين كميته ها چه كساني هستند و انشاء الله كه با تقوا و پرهزكارند از اينكه كتابهاي خود و دوستانشان را خريده باشند.
ايستگاه مطالعه
|
Iran
|
1392/06/19 - 11:35
0
6
چه خوب بود اساتيد محترم كه انتشار كتابهاشون تو ايستگاه مطالعه ذكر شده كمي دندون طمع رو مي كندند و اثرشون رو با قيمت متعارف به نهاد مي فروختند تا متناسب با ايستگاه دوباره چاپ بشه اما حيف كه دوستان كنار گود نشستن و ميگن لنگش كن
ضمنا با اينكه گفتن اول اطلاعاتتون رو تكميل كنيد بعد مطلب بنويسيد به شدت موافقم دوتا آدرس پيدا كردن خيلي هنر نيست اونم بعد از انتخابات؟؟؟؟
کتابدار سمج
|
Iran
|
1392/06/19 - 11:34
2
6
حالا مثلا چه اتفاقی افتاده اگه یه تاریخ اشتباه شده آقا یا خانم کتابدار؟؟؟!!! نهاد و مدیرانش اینمهم دارن آمار اشتباه و دروغ به خورد همه می دن چی شده ؟؟؟؟؟ آیا به اونا گوشزد می کنید !!!!!!!!
پیروز ابراهیمی
|
Iran
|
1392/06/18 - 17:19
0
6
اقا یا خانم یک کتابدار شما جرات ندارید نام خود را بزنید فقط خوب توهین کنید .
منصور
|
Germany
|
1392/06/18 - 17:03
1
10
از لیزنا خواهشمندیم که این همه نارضایتی کتابداران و تخلفات صورت گرفته در نهاد کتابخانه های عمومی کشور را به گوش مسئولان به ویژه وزیر ارشاد برساند. شاید فرجی شد با تغییر مدیران نهاد تحولی در این سازمان و وضعیت کتابداران ایجاد شود.
صداقت
|
Germany
|
1392/06/18 - 16:59
1
12
چند ماه پیش خبری در لیزنا مبتنی بر نامه به ریاست جمهوری عنوان شد که دکتر رضایی فرموده بودند بعد از ارسال نامه در مورد محتوای آن اطلاع رسانی خواهد شد.از خبرگزاری لیزنا خواهشمندیم این موضوع را پیگیری کند که آیا این نامه ارسال شد یا فقط برای دلخوش کنی کتابدارن که اعتراضات فروانی داشتند نوشته شد و ارسال به رئیس جمهوری وجود نداشته است.
کتابدار
|
Iran
|
1392/06/18 - 15:59
1
11
متاسفانه در نهاد کتابخانه ها به تنها چیزی که فکر نمیشه، نیروی انسانی و مطالعه مفید است.
کتابدار
|
Iran
|
1392/06/18 - 15:57
1
10
از این دست تخلفاتی که کمتر مدیری جرات اجرای آن را دارددر نهاد کتابخانه ها که هیچ مجموعه ناظری بر آن نظارت ندارد چه در سطح کشوری و چه در سطح ادارات استانی در دوره مدیریت جناب آقای ... و همفکرانشان، بسیار اتفاق افتاده است.امید که در دولت تدبیر و امید، تدبیری اندیشیده شود.
مظلومي
|
Iran
|
1392/06/18 - 14:12
3
3
چرا جرئت نداشتيد اين نقدها را قبل از انتخابات بزنيد؟
پیروز ابراهیمی
|
Iran
|
1392/06/18 - 12:46
1
8
سلام و درود سپاسگزارم استاد عربشاهی عزیز
یک کتابدار
|
Iran
|
1392/06/18 - 11:50
17
2
آقای عربشاهی
لطفا اطلاعات خود را ابتدا دقیق و کامل نمایید سپس انتقاد کنید و یا افترا بزنید . دیدار رهبر معظم انقلاب با کتابداران در اسفند 89 نبوده بلکه در تیر ماه 90 می باشد و در تاریخ مندرج فقط مدیران ارشد نهاد کتابخانه ها با ایشان دیدار داشتند .
پاسخ ها
پیروز ابراهیمی
| Iran |
1392/06/18 - 17:22
اگر خواستید و لیزنا اجازه دهد می گویند که در مصاحبه به عقاید شخصی افراد هم قبل از ... توهین می کنند خواستید نامشان را باذکرروزش می گویم
پیروز ابراهیمی
| Iran |
1392/06/18 - 17:20
متاسفم برای شما . که جرات ندارید نام خود را بگویید .
نهاد زده
| Iran |
1392/06/18 - 15:48
شاید اینطور باشد
ولی یک اشتباه تاریخی چیزی از ... های آقای ... کم نمی کند
کتابدار
|
Iran
|
1392/06/18 - 11:42
7
15
نهاد کتابخانه های خصوصی به ترویج عقاید عده ای خاص می پردازد نه عموم جامعه!!!!!!!!!
پاسخ ها
Amini
| Iran |
1392/06/29 - 11:52
موافقم
کتابهایی که سال تا سال کسی نمیاد سراغشون وزحمت ثبت ، آماده وتمیز کردنشون رو باید کسانی بکشند که هم کتابدارند هم نگهبان هم مسئول کتابخانه و هم... در حالی که فقط حقوق کسی رو می گیرند که یک فرد بسیار معمولی با تجربه صفر در سایر سازمان ها و کارگاههای کارگری و.. و روزمزدی می گیرد.
نهاد زده
| Iran |
1392/06/18 - 15:47
حق گفتی
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: