کد خبر: 25121
تاریخ انتشار: شنبه, 13 شهریور 1395 - 15:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

تولید محتوای دیجیتال یکی از مهمترین وظایف دولت‌ها

منبع : لیزنا
مرتضی مو‌سویان: در معاونت علمی فناوری افراد با ایده‌ها نو شناسایی و با اخذ مجوز به آنها بطور رسمی آنها را در تولید محتوای دیجیتال وارد عمل کرده زیرا در هزاره سوم تولید محتوای دیجیتال یکی از مهمترین وظایف دولتها محسوب می‌شود
تولید محتوای دیجیتال یکی از مهمترین وظایف دولت‌ها

به گزارش خبرنکار لیزنا، مرتضی مو‌سویان رئیس سازمان فناوری و اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد صبح امروز در نشست خبری نشست خبری همایش ملی «سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی» و «آیین اختتامیه نخستین جشنواره دائمی تولید محتوای دیجیتال کشور» در سازمان فناوری و اطلاعات با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای اجرای سواد رسانه‌ای در کشور اظهار داشت: طبق تفاهمنامه‌ای که با معاونت علمی فناوری در حال تدوین است 400 خانه فرهنگ دیجیتال و 30 مرکز دیجیتال در مراکز استانها مشغول به فعالیت هستند و این مراکز برای دو هزار جوان در حوزه کسب و کار دیجیتالی اشتغال ایجاد می کنند.

 

وی بیان کرد: دومین تفاهمنا‌مه سازمان فناوری و اطلاعات با معاونت علمی با هدف گسترش کسب و کار محتوای دیجیتالی پیش میرود که در این راستا این معاونت با ایجاد 30 مرکز شتاب دهنده در کشور، مجتمع‌های دیجیتالی را به سمت ماموریتی بزرگ در راستای فعال کردن مراکز شتاب پیش می برد که در این طرح امکانات نرم افزاری و سخت افزاری از جمله 70 دستگاه کامپیوتر، سرور، اسکنر و فضایی مجزا به خانه‌های فرهنگ مجازی اهدا می‌شود.

موسو‌یان ادامه داد: بنا به دستور وزیر برای ایجاد کسب و کار دیجیتالی محدودیت سنی و مرتبط بودن رشته تحصیلی افراد برای ایجاد کسب و کار دیجیتالی از بین رفته و در حال حاضر 750 هزار نفر از جوانان کشور در حال کسب مجوز این نوع کار هستند و من امیدوارم این افراد با فعالیت در این مجتمع‌های دیجیتالی کارهای شتاب دهنده‌شان را انجام داده تا ایده‌های خلاقانه‌شان شناسایی و در معرض ظهور قرار داده شود.

 

وی یادآور شد: بر طبق دستور آقای جنتی افراد می‌توانند محصولات خود را در فروشگاه‌های مجازی عرضه کرده و تولیدات خود را به بازدید کنند‌گان سایت‌ شناسایی کنند تا محصولات‌شان به سمت تجاری سازی برود.

رئیس سازمان فناوری و اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان اینکه اگر فعالیت‌های افراد به سمت تجاری سازی برود وام‌های کم بهره شامل‌شان می‌شود، افزود: محصولا‌تی که در قالب شرکتهای دانش بنیان تجاری سازی شده مورد حمایت صندوق نوآوری قرار گرفته و از وام‌های کم بهره برخوردار می‌شوند و همین امر در اولین جشنواره تولید محتوای دیجیتال برای 33 تیم برتر این مسابقات انجام شد و تیمهایی که دارای ایده‌های کاربردی و چالشهایی در سطح نیاز کشور داشتند مورد تقدیر قرار می گیرند و به عنوان یک شرکت دانش بنیان از تسهیلات وام‌های کم بهره در آینده برخوردار می‌شوند.

 

موسویا‌ن ادامه داد: مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال موظفند که از افراد شاغل در حوزه کسب و کار دیجیتالی حمایت کرده و ایده‌های نو را در راستای تجاری سازی کردن محصولات‌شان شناسایی و مورد حمایت قرار دهد.

وی عنوان کرد: در معاونت علمی فناوری افراد با ایده‌ها نو شناسایی و با اخذ مجوز به آنها بطور رسمی آنها را در تولید محتوای دیجیتال وارد عمل کرده زیرا در هزاره سوم تولید محتوای دیجیتال یکی از مهمترین وظایف دولتها محسوب می‌شود.

موسو‌یان ادامه داد: تولید محتوا نیاز به ارتقای سواد رسانه‌ای دارد که همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با کمک بهترین فعالان شکل گرفته و این کار در راستای اجرای شورای سیاست‌گذاری است.

وی ابراز داشت: رئیس کمیته علمی این همایش دکتر خجسته و رئیس جشنواره سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی دکتر آیت ا‌للهی بوده که خودش روزانه تولیدات دیجیتالی مختلفی را تولید کرده است.

 

رئیس سازمان فناوری و اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد تاکید کرد: همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در روز دهم تا دوازدهم آبان ماه برگزار می شود که یک دبیرخانه دائمی با رویکرد گفتمان سواد رسانه‌ای برای این جشنواره ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه همایش سواد رسانه‌ای دارای محورهای کاربردی و مهارتی است تصریح کرد: در این همایش از سامانه‌ای به نام شا‌مد استفاده شده که در آن شماره الکترونیکی محتوای دیجیتال برای هر فرد حقیقی و حقوقی در نظر گرفته می‌شود تا آن فرد بر روی اثر خود مالکیت حقوقی داشته و از پشتیبانی و حمایت مرکز فناوری اطلاعات بهره ببرد.

موسویا‌ن ادامه داد: بنا بر مصوبه هیات وزیران در سال 89 همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی موظف‌اند که یک محتوای دیجیتالی را از افراد تحصیل کرده و نخبه درخواست کنندو در عوض به آنها تسهیلات مختلفی را ارائه بدهند.

 

وی اظهار کرد: فردی که در سامانه شا‌مد قرار می‌گیرد محصولش در معرض دید همگان قرار گرفته و مردم به عنوان مخاطب نقش داوری را ایفا می‌کنند و به ایده و تولیدات طرح رأی می‌دهند.

رئیس سازمان فناوری و اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد بیان کرد: در جشنواره سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی رتبه‌های اول تا 22 در اختیار داوری ویژه‌ای قرار گرفته که در صورت کسب شرایط لازم 35 سکه طلا به عنوان جایزه به فرد تعلق می‌گیرد و این داوری در 16 حوزه مختلف در این جشنواره صورت می‌گیرد.

موسو‌یان ادامه داد: در هزاره سوم ارتقای سواد رسانه‌ای سبب افزایش ثروت ملی شده و این همایش می‌تواند پشتیبان جشنواره رسانه‌های دیجیتال و مسئولیت اجتماعی باشد تا ادبیات نظری متناسب با فرهنگ کشورمان تولید و ترویج شود.

 

وی یادآور شد: هدف سواد رسانه‌ای این است که یک علمی را به مردم آموخته تا با مسئولیت اجتماعی همگان تولیدات خوبی در کشور صورت بگیرد و واسطه بین تولید کننده اثر و مخاطب از بین میرود.

رئیس سازمان فناوری و اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد عنوان کرد: در اتحادیه اروپا برای ارتقای سواد رسانه‌ای مردم 24 جلد کتاب نوشته شده است زیرا مسئولیت اجتماعی در نگاه سیاست مدار‌ان اروپایی بسیار مهم و ارزشمند است.

وی گفت: در فضای مجازی ممیزی پیش از انتشار امکان پذیر نیست و خط قرمز باید به وسیله مردم سازماندهی و صورت بگیرد که این مهم در همایش سواد رسانه‌ای در دو بخش علمی و پژوهشی و ویژه دانشجویان و اصحاب رسانه با هدف ارتقای سطح سواد مردم کشور و در اختیار گذاشتن تجربیات آنها به سایر شهروندان انجام می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: