کد خبر: 25140
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 شهریور 1395 - 14:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نسل جدید درشبکه های اجتماعی ادبیات فارسی را ویران می کنند

منبع : لیزنا
رییس سازمان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: ادبیات به کار رفته در فضای مجازی به وسیله نسل امروزی کاملا با واژگان زبان فارسی ما تفاوت دارد و اگر مسئولان ذیربط فکری به حال این قضیه نکنند ادبیات فارسی به مرور زمان ویران خواهد شد.
نسل جدید درشبکه های اجتماعی ادبیات فارسی را ویران می کنند

 مرتضی موسویان رییس سازمان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در گفتگو با خبرنگار لیزنا با اشاره به ارزشیابی آثار الکترونیکی و محتوای دیجیتال به وسیله سامانه شامد اظهار داشت: هر فرد حقیقی و حقوقی که از طریق شامد یک کد رهگیری دریافت کند به طور ناخواسته مورد حمایت ما قرار گرفته و در جشنواره سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی شرکت داده می‌شود.

 

وی بیان کرد: در این همایش مردم به عنوان مخاطبان اصلی در 16 حوزه در زمینه‌های خاص موضوعی با توجه به شاخص‌های تعیین شده به وسیله  هیئت علمی دانشگاه‌ها به آثار تولیدی رای می‌دهند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی نقشی مهم در افزایش سواد رسانه‌ای مردم یک جامعه دارد، افزود: این سواد امروزه در رسانه‌های جدید بیشتر کاربرد دارد و در این خصوص مردم کشورمان باید آموزش‌های لازم را ببینند.

وی ادامه داد: ارتباط مستقیم بین سواد رسانه‌ای با سبک زندگی ایران اسلامی وجود دارد و آنچه به عنوان این سواد گفته می شود  در حقیقت هدف نهایی‌اش آگاه سازی فرد و رسیدن آن به درجه‌ای از دانش برای تشخیص زندگی بومی اسلامی از آموزش‌های غرب‌گرایانه است.

موسویان یادآور شد: سواد رسانه‌ای سبب شده تا فرد بتواند نسبت به موضوعی انتقاد صحیحی داشته باشد و سبک زندگی غیر بومی را از زیستن اصیل ایرانی تشخیص دهد.

وی عنوان کرد: در حقیقت حساس‌ترین جایگاه در شبکه‌های اجتماعی زبان نگارشی است که با پیشرفت زمان دچار تغییر و تحولات گوناگونی می‌شود و با تمهیدات و برنامه ریزی های صحیح نباید اجازه دهیم زبان و نگارش ایرانی –اسلامی از آن فاصله بگیرد.

 

موسویان ابراز داشت: کودکان و نوجوانان در حساس‌ترین شرایط سنی قرار دارند و خانواده‌ها برای کنترل رفتارهای تند و رادیکالی‌ آنها باید از یک سطح سواد رسانه‌ای قابل قبولی برخوردار باشند تا بتوانند همگام با فرزندانشان نسبت به مسائل فضای مجازی آگاه و از راه دور مراقب رفتارهای هنجارشکننده‌شان باشند.

وی ادامه داد: در بحث سواد رسانه‌ای گاهی فرزندان از والدین خود جلوترند و این مسئله زنگ خطر بزرگی برای والدین محسوب می‌شود.

 موسویان تاکید کرد:‌ نگارش زبان فارسی در فضای شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام دستخوش تغییرات فراوانی شده  است و متاسفانه به جز سازمان فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نهادهای دیگری نسبت به این مسئله حساسیت نشان نمیدهند و انتقال مفهوم به صورت خلاصه‌ نویسی انجام می‌شود.

 وی گفت: ادبیات به کار رفته در فضای مجازی به وسیله نسل امروزی کاملا با واژگان زبان فارسی ما تفاوت دارد و اگر مسئولان ذیربط فکری به حال این قضیه نکنند ادبیات فارسی دچار تغییرات متعددی می‌شود و به مرور زمان ویران خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: