کد خبر: 24756
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 24 تیر 1395 - 14:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در هفته گذشته صورت گرفت

برگزاری نشست‌های کتابخوان؛ از تبریز تا دَرمیان

منبع : لیزنا
 هفته گذشته، کتابخانه های عمومی شهرهای تبریز، اراک، درمیان، پیشوا و کازرون نشستهای کتابخوان با موضوعات مختلفی برگزار کردند.
برگزاری نشست‌های کتابخوان؛ از تبریز تا دَرمیان

 به گزارش لیزنا، در هفته گذشته نشستهای کتابخوان در کتابخانه مرکزی تبریز، کتابخانه عمومی شهید آیت اله مدنی کازرون، کتابخانه فردوسی روستای طارند شهرستان پیشوا، کتابخانه عمومی استاد احمدیِ اسدیه درمیان و کتابخانه نابینایان دکتر محمد خزایلی اراک برگزار شد.

 نشست کتاب خوان کتابخانه عمومی مرکزی تبریز ویژه کودک و نوجوان

 سومین نشست کتاب خوان کتابخانه عمومی مرکزی تبریز ویژه کودک و نوجوان بیست و سوم خرداد با حضور جمعی از اعضای کتابخانه و والدین در این کتابخانه برگزار شد.

در این نشست، کتابهای «آتش دزد» نوشته تری دیری، توسط شادمهر عبدالله پور؛ «خانه دایناسور کوچولو» نوشته اسکولار اندرسون، توسط النا پورعیوض؛ «دیوید کاپرفیلد» نوشته چارلز دیکنز، توسط امید بابایی اقدم؛  «امام هادی (ع)» نوشته مهدی وحیدی صدر، توسط سینا خدائی، «خال های کفشدوزک کجاست» نوشته لیلا علی قلی زاده، توسط فائقه قراملکی؛ «قصه های حسن کچل» نوشته حسین فتاحی، توسط امیررضا نصیری؛ «چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم» نوشته جین گرین، توسط آیلین احمدی معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

نشست کتابخوان کودک و نوجوان کتابخانه عمومی شهید آیت اله مدنی کازرون

کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه شهید مدنی با حضور در نشست کتابخوان نوجوان به معرفی کتابهای خوانده شده پرداختند.

اولین کتاب معرفی شده در این نشست کتاب "قصه هایی برای 9 ساله ها " به قلم جمعی از نویسندگان و ترجمه لاله جعفری بود که توسط یسنا قاسمی عضو کودک کتابخانه به خوبی معرفی شد.

مریم صالح پور هم با توضیحاتی کامل به معرفی کتاب "دایره المعارف فضا " نوشته امیلی بومن و ترجمه مهناز عسگری پرداخت. کتاب "شاهزاده و گدا " نوشته مارک تواین کتاب دیگری بود که در این نشست توسط پرنیان مغانلو از اعضای نوجوان  کتابخانه معرفی شد. مغانلو با ارائه خلاصه ای مفید از کتاب ذکر شده آن را برای دوستاننش معرفی نمود.

کلاس با آموزش اُریگامی (ساختن اشکال مختلف با کاغذ) به کودکان و نوجوانان توسط کتابدار، ادامه پیدا کرد که بسیار مورد توجه اعضای شرکت کننده قرار گرفت. در ادامه در خصوص کتابها و موضوعات مورد علاقه اعضای شرکت کننده در نشست، بحث و گفتگویی صورت گرفت.

در پایان کودکان و نوجوانان با امانت بردن کتابهایی جهت معرفی در هفته های آتی، با کتابداران خداحافظی کردند.

 

نشست کتاب خوان کودک و نوجوان کتابخانه فردوسی شهرستان پیشوا

سکینه الیکائی مسئول و کتابدار کتابخانه فردوسی روستای طارند شهرستان پیشوا، استان تهران، نشست کتاب خوان تیر ماه خود را روز سه شنبه 22 تیرماه به نشست تخصصی کتاب خوان کودکان ونوجوانان اختصاص داد که باحضور اعضا کتابخانه برگزار شد.

این نشست با معرفی6کتاب توسط اعضا کودک و نوجوان برگزار شد.

قصه های خیلی قشنگ نوشته محمود پور وهاب/ انتشارات محراب قلم اولین کتاب ارائه شده در نشست بود که عضو فعال فاطمه رضایی  تجربه خواندن خود از این کتاب را با توضیحاتی کوتاه در اختیار دیگر اعضا قرار داد.ایشان توضیح دادند که این کتاب شامل14 بخش و  102قصه زیبا است که یکی از قصه ها  قصه خروسی است که تنها بوده وهیچ همبازی نداشته وهمیشه ناراحت بوده. تا اینکه روزی پیامبر به خانه شان می آید ومتوجه موضوع شده واز صاحب خانه میخواهد برای او یک همدم بیاورند و صاحب خانه قول میدهد که فرمان پیامبر را اجرا کند.

خانه ای روی آب  نوشته پت هات چینز با ترجمه خوب چیستا یثربی انتشارات پیدایش  ارائه دهنده هلیا تاجیک  توضیحاتش  در مورد کتاب را از جایی شروع کرد که: مادربزرگ که پایش شکسته به لندن آمد. باران شدیدی میبارید هر روز بیشتر ازروز قبل . مادر بزرگ در حالی که از پنجره بیرون را تماشا میکرد با ناراحتی گفت :اگر پایم نشکسته بود الان توی قایق روی دریا بودم و از تماشای مناظر لذت میبردم . که ناگهان مورگان فریاد زنان وارد اتاق شد وگفت طبقه پایین خانه پر از آب است . افراد خانواده از پنجره بیرون را نگاه کردند ومتوجه شدند خانه شان روی آب در حال حرکت است و مردم ودوستانشان  آنها را نشان داده در مورد آنها صحبت میکنند وبعضی سعی میکنند از پنجره خانه های خود خانه آنها را متوقف کنند. خانه آنها همینطور روی آب حرکت  کردتا به دریا رسید و مادر بزرگ ودیگر افراد  میتوانستند از پنجره ماهیهای دریا را ببینند که شنا کنان از مقابل آنها رد میشوند و . . . . ادامه ماجرا

سومین عضو ارائه دهنده کتاب  شکوفه ناصری به معرفی  رمان گربه توپولو وموش کوچولو نوشته کارا می  و ترجمه جذاب مهشید مجتهد زاده  انتشارات پیدایش  پرداخت. وی این رمان را اینگونه به دوستان حاضر معرفی کرد: گربه توپولوی بود که درمنزل خانمی به نام پتال زندگی  میکرد .اواز موشها میترسید . موش کوچولو و دیگر موشها این موضوع را میدانستند و او را اذیت میکردند . دو گربه دیگر مزرعه به نام های  سام و ورونیکا از اینکه گربه  توپولو از موشها میترسید او را مسخره میکردند. روزی گربه توپولو تصمیم گرفت به آن طرف باغ که مزرعه موشها بود برود وبه دیگر گربه ها ثابت کند که از موشها نمیترسد. گربه توپولو همینطور که چشم بسته و ترسان و لرزان در مزرعه موشها قدم میزد موش کوچولو سعی کرد از روی یک شاخه روی گربه پریده و او را بترساند که ناگهان افتاد توی جویبار بزرگ آب. موش کوچولو در آب دست و پا میزد و داشت غرق میشد که گربه به خواهش دیگر موشها به داخل آب رفت و موش رانجات داد وبا هم دوست شدند.

مریم معصومی  پیشنهاد مطالعه کتاب تربیتی آموزشی اسرار شبهای تاریک نوشته مزگان مشتاق انتشارات ابو اعطا را به دیگر اعضا داشت.  این کتاب مهارتهای زندگی را به شیوه داستان حیوانات به کودکان آموزش میدهد. این عضو فعال خلاصه ای از داستان را این چنین بازگو کرد: مادر بزرگ برای آموزش نترسیدن نوه هایش از شب و تاریکی برای آنها داستان هیجان انگیز خرگوشی که میترسید و لاک پشت کمکش کرد و شب او را به بهانه برداشتن پر سیمرغ به جنگل فرستاد تا خرگوش متوجه شود چیزی برای ترس در شب وجود ندارد را تعریف کرد .

صدای نفسهای دشمن  عنوان کتابی است که ستایش تاجیک به ارائه آن پرداخت . مهدی میر کیایی این کتاب را در مورد سردار بزرگ ایران ابراهیم همت نوشته و انتشارات امیر کبیر آن را چاپ کرده است . این عضوفعال گفت که در این کتاب داستانهای در مورد شهید همت و شجاعتها ودلیرمردیهای او در جنگ تحمیلی بیان شده است ودربخش پایانی کتاب توضیح داده شده که شهید همت با متور در حال حرکت به سمت خط مقدم مورد اصابت خمپاره دشمن قرار گرفته وبه شهادت میرسد.

کرم و درخت توت عنوان کتابی است که  طاهره خردور آن رانوشته وانتشارات پیدایش آن راچاپ کرده علی رضایی عضو خردسال کتابخانه این داستان تخیلی را با زبان کودکانه برای حضار این طور تعریف کرد: کرم کوچکی با درخت توت دوست بود و روی برگهای آن می نشست وباهم حرف میزدند. یک روز کرم کوچلو رفت ودیگه نیامددرخت که ناراحت بود گفت: اگر بیایید دیگر با او حرف نمیزنم. تا اینکه یک روزپروانه طلایی آمد وبه درخت گفت من همان کرم هستم که حالا تبدیل به پروانه شده ام . درخت خوشحال شد وخندید ودوباره با هم دوست شدند.

 

سیزدهمین نشست کتاب خوان کتابخانه عمومی استاد احمدیِ اسدیه درمیان

 سیزدهمین نشست کتاب خوان شهرستان درمیان، خراسان جنوبی،  در کتابخانه عمومی استاد احمدیِ اسدیه با موضوع عفاف و حجاب و با حضور جمعی از نوجوانان دختر عضو این کتابخانه برگزار شد.

در این نشست، شش نفر به معرفی کتاب پرداختند:

«حجاب و نقش آن در سلامت روان» نوشته عباس رجبی، چاپ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)/ ارائه توسط: سیده زهرا حسینی (عضو کتابخانه)، «حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان» نوشته مهدی طیب، انتشارات سفینه/ ارائه توسط: طاهره رمضانی (رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان درمیان)، «فرشته ها هم عاشق می شوند» نوشته نعیمه اسلاملو، چاپ مؤسسه فرهنگی هنری خیبر/ ارائه توسط: نرجس بافنده (عضو کتابخانه)، «دخترم ناهید» نوشته حسین علی جعفری، انتشارات فاتحان/ ارائه توسط: فاطمه نوروزی (عضو کتابخانه)، «رایحه عفاف» نوشته امیرملک محمودی، انتشارات منشور وحی/ ارائه توسط: سیده زهرا جوادی (عضو کتابخانه)، «تحقق راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ حجاب و عفاف» نوشته منصور واعظی، انتشارات کتاب نشر/ ارائه توسط: فاطمه طوری (عضو کتابخانه).

 

اولین نشست کتاب‌خوان نابینایان شهر اراک

در این نشست که کتابخانه نابینایان دکتر محمد خزایلی اراک برگزار شد، شش نفر از اعضای نابینا و کم بینای کتابخانه به معرفی کتابهای خوانده شده خود پرداختند.

 ابتدا مهدی حیدری مسئول کتابخانه نابینایان دکتر محمد خزایلی به معرفی کتاب آموزش کار با کامپیوتر پرداخت.  آموزش کار با کامپیوتر در محیط «ویندوز XP» و میان‌برهای تعریف‌شده برای آن است که به منظور استفاده افراد کم‌بینا و نابینا تدوین شده است. بدین منظور ابتدا «نرم‌افزار گویا ساز جاز» به صورت کاربردی آموزش داده شده است. این نرم افزار تمامی عملیاتی را که در کامپیوتر انجام شده و بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود را برای کاربر می‌خواند تا افرد نابینا و کم‌بینا به راحتی بتوانند فرامین خود را در محیط کامپیوتر به اجرا بگذارند. البته تمامی مراحل استفاده از این نرم‌افزار و همچنین اعمالی که در محیط ویندوز به وسیله موس قابل اجرا می‌باشد همراه با کلید‌های مربوطه در صفحه کلید بیان گردیده است. فصل اول به آموزش مفاهیم پایه فن‌آوری اطلاعات اختصاص یافته و در ادامه علاوه بر آموزش نرم‌افزار مذکور و قسمت‌های مختلف ویندوز و کار با آن، چگونگی استفاده از «شبکه و اینترنت»، نرم‌افزار «Outlook Express» و کاربرد کلیدها نیز تشریح گردیده است.

در ادامه نشست فهیمه میرزایی کتاب شازده کوچولو را معرفی کرد. شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری است که اولین بار در سال ۱۹۴۳ منتشر شد.سال ۱۹۳۵، هواپیمای سنت اگزوپری، که برای شکستن رکورد پرواز بین پاریس و سایگون تلاش می‌کرد، در صحرای بزرگ آفریقا دچار نقص فنی شد و به ناچار در همان‌جا فرودآمد.همین سانحه دستمایه الهام شازده کوچولو شد که در آن شخصیت قهرمان داستان، خلبانی بی‌نام، پس از فرود در بیابان با پسر کوچکی آشنا می‌شود. پسرک به خلبان می‌گوید که از اخترکی دوردست می‌آید و آنقدر آنجا زندگی کرده که روزی تصمیم می‌گیرد برای اکتشاف اخترک‌های دیگر خانه را ترک کند. او هم‌چنین برای خلبان از گل سرخ محبوبش می‌گوید که دل در گرو عشق او دارد، از دیگر اخترک‌ها تعریف می‌کند و از روباهی که او را این جا، روی زمین، ملاقات کرده است. خلبان و شازده چاهی را می‌یابند که آنها را از تشنگی نجات می‌دهد اما در نهایت شازده کوچولو خلبان را در جریان تصمیم خود قرار می‌دهد و می‌گوید تصمیم گرفته به اخترک خانه‌اش بازگردد.

 کتاب پرتوی از اسرار نماز نوشته محسن قرائتی را آزاده غفوری معرفی نمود.  در این کتاب که برگرفته از برنامه ( درسهایی از قرآن ) حجت الاسلام قرائتی می باشد، ابتدا به طور مفصل به موضوع عبادت پرداخته شده و مطالبی همچون جایگاه عبادت،ریشه های عبادت ، فلسفه عبادت ، نقش عبادت ،ابعاد ، آفات،شرایط صحت،انگیزه های تغییر شکل عبادت ،شرایط و نشانه های قبولی عبادت و …  بیان شده است. در ادامه به فریضه نماز به عنوان بارزترین مصداق عبادت می پردازد و موضوعاتی مانند سیمای نماز ، اهمیت نماز، نمازهای مردود و مقدمات نماز و … را شرح داده و سپس به طور مفصل به جزئیات نماز می پردازد . در پایان این کتاب کیفیت نمازهای واجب و مستحب آورده شده است.

فاطمه آقایی به معرفی کتاب طب الائمه اثر عبدالله شبر پرداخت.  كتاب حاضر مجموعه رواياتي از ائمه معصومين عليهم السلام است كه براي درمان بسياري از بيماري ها بيان شده و ائمه عليهم السلام در اين روايات هم با بيان دعاهايي به درمان روحي و هم با بيان موارد دارويي و گياهي به درمان جسمي بيماران مبتلا اشاره نموده اند. كتاب حاضر ترجمه‌اي است از كتاب طب‌الائمه عليهم السلام كه به فارسي ترجمه شده است...این کتاب در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول کتاب دارای هشتاد و پنج فصلر است و روایات آن بر اساس داروها طبقه بندی شده اند و به عبارت دیگر بخش اول مربوط به خواص درمانی خوراکی ها و نوشیدنی ها است. بخش دوم کتاب دارای چهل و شش فصل است و روایات و مطالب آن بر اساس نوع بیماری ها طبقه بندی شده اند.

در پایان مریم گلبری کتاب شب آفتابی اثر نسرین ثامنی را معرفی کرد.«شب آفتابی» به گمان این نویسنده، متفاوت‌ترین رمانش به لحاظ قصه و پاكیزه‌ترین رمانش از لحاظ زبان در میان آثار او به شمار می‌رود. رمان شب آفتابی هفتادمین اثر نسرین ثامنی است. این رمان ماجرای مرد نقاشی است كه یك آتلیه‌ی نقاشی دارد و هنرجویانی نزد او نقاشی یاد می‌گیرند. این رمان روایت حوادث و وقایعی است که در زندگی و محل کار این مرد نقاش روی می‌دهد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: