کد خبر: 24927
تاریخ انتشار: شنبه, 16 مرداد 1395 - 12:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست «هم اندیشی عوامل و موانع کاهش مطالعه در جامعه» برگزار شد

منبع : لیزنا
اولین نشست هم اندیشی عوامل و موانع کاهش مطالعه در جامعه با حضور مدیران ،ناشران ،اصحاب رسانه و نویسندگان به همت انجمن علمی کتابداری شاخه گیلان برگزار گردید.
نشست «هم اندیشی عوامل و موانع کاهش مطالعه در جامعه» برگزار شد

 به گزارش لیزنا، دراین نشست، پریسا کرمی، رئیس انجمن کتابداری شاخه گیلان، ضمن قدردانی از مهمانان  درباره اهمیت نقش مطالعه وتاثیر آن بر جامعه صحبت کرد و در ادامه از دوستداران و حافظان این عرصه  خواست نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کنند.

در ادامه نشست، هریک از مهمانان ضمن بیان نظرات و ارایه راهکارهای خود  به مشکلات موجود  از زمان چاپ تا رسیدن محتوا به خواننده پرداختند.

 

خانم رستگار رئیس اتحادیه کتابفروشان استان گیلان ، ضمن انتقاد از تولید کم کتاب در استان گیلان، افزایش مطالعه را هم سو با افزایش تولید کتاب در خود استان دانسته و ایجاد  مکانهایی برای دوستداران کتاب و افزایش آشنایی با کتاب نه صرفا برای خرید، را ضروری دانست.

سپس استاد مرادیان گروسی، مولف بیش از 33 اثر  ملی و محلی، میزان جذابیت محتوای کتاب را یکی از عوامل ترغیب و تشویق خوانندگان دانست و گفت: متاسفانه اثار تالیفی خوب بعلت مشکلات چاپ کمتر در دسترس مخاطب قرار می گیرد.

 

 استاد کوچکی زاد مولف وشاعر گیلانی، کم حوصلگی مخاطبین در مطالعه را یکی از عوامل کاهش آن در جامعه دانست، وی گرانی کتاب و نبود تسهیلات و کمک هزینه خرید کتاب را از دیگر عوامل رغبت کم مخاطبان به کتاب بیان کرد.

زهرا آبکنار شاعر ومنتقد آثار ادبی، ماشینی شدن زندگی و عدم برنامه ریزی درست خانواده ها در زمینه مطالعه ،همچنین نبود شیوه های تربیتی مناسب در جامعه برای کتاب خوان کردن افراد از سنین پایین را عامل مهم کاهش مطالعه دانست. وی همچنینا نبود تسهیلات مناسب چاپ در استان گیلان را علت تیراژ پایین کتابهای خوب و از جمله  مشکلات پدیدآورندگان برشمرد.

رضا سیف پور، ناشر،نویسنده،مدرس دانشگاه و تهیه کننده تلویزیون، نوگرایی در کتاب یعنی محتوای خوب در عین تنوع را عامل اصلی برای انگیزه مطالعه دانست، وی استفاده از تلفن همراه و وسایل ارتباطی نوین را گامی مفید برای  افزایش مطالعه دانسته و همکاری بیشتر دولت با ناشران از مهمترین عوامل موثر بر مطالعه بیان کرد.

 

یوسف سدادی، معاون  مرکز پژوهشی دانشگاه گیلان، در سخنان خود گفت:  باید نیاز درونی مخاطب برای مطالعه را بشناسیم و براساس نیاز مخاطب به تولید و چاپ آثار بپردازیم، از اندیشه های برتر برای تولید آثار استفاده کنیم و برنامه ای درست برای آموزش نظامند داشته باشیم و به سواد اطلاعاتی و خوب اندیشیدن بهاء دهیم.

امیر محمدپور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، در صحبتهای خود ضمن بیان فعالیتها و رسالتی که نهاد طبق فرموده مقام معظم رهبری برعهده دارد گفت:  لزومی در تعدد چاپ و نشر کتب در جامعه نیست بلکه وظیفه مسولین است تا با بهره گیری از ابزارهای مناسب همچون  فضای مجازی، و تسهیل دسترسی مخاطب به  آثاربرتر،  زمینه ساز ترغیب افراد به مطالعه در جامعه باشند.

 

 وی تبلیغات خوب از طریق رسانه ملی و فضای محیطی، تولیدات بصری را از عوامل اصلی بالا بردن انگیزه برای مطالعه در جامعه دانست و آن را فرایندی برای آشنایی علاقمندان کتاب و کتابخوانی با آثار جدید و خوب برشمرد.

در انتها پریسا کرمی ضمن تشکر از ارائه پیشنهادات و راهکارهای مهمانان نشست، برگزاری چنین نشست هایی را برای ایجاد انگیزه در یدیدآمدن آثار خوب و ایجاد فرهنگ مطالعه و  نقش و تاثیر آن در جامعه، را بصورت ماهانه نوید دادند.

 

این نشست باحضور  جمعی از شاعران و نویسندگان و محققان و پژوهشگران، خبرنگاران، اساتید کتابداری، ناشران، مدیر و مسئولین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امام رضا برگزار گردید .

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: