کد خبر: 24915
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 مرداد 1395 - 21:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

پیشنهاد ترویج کتاب در بانک‌ها

وقتی سود بانک ها این بار به نفع مردم تمام می شود

منبع : لیزنا
معاون توسعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: توزیع کتاب‌های مختلف در مکان‌های عمومی همچون مترو و بانک‌ها سبب افزایش سرانه مطالعه کشور می شود و سطح علمی و معلومات عمومیِ مراجعان به سازمان‌های اداری بالا می‌رود.
وقتی سود بانک ها این بار به نفع مردم تمام می شود

 

محمد الهیاری معاون توسعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گفتگو با خبرنگار لیزنا، با اشاره به وظایف همه دستگاه‌های دولت مبنی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی اظهار داشت: بسیاری از ما با کتاب بیگانه هستیم  بیگانگانی که همه وقت مان را به راحتی ساعت ها حرف می زنیم و فیلم می بینیم اما دقایقی مطالعه ما را خسته می کند. هرچند امروزه از طریق رسانه‌های مجازی مطالعه میسر می شود ولی باز هم نقش کتاب در این رابطه انکارناپذیر است.

 

وی ادامه داد: شاید مهمترین علت پایین بودن سرانه کتاب خوانی نه تنها در قشر تحصیل کرده بلکه در تمام اقشار جامعه گرانی کتاب و عادت نداشتن به مطالعه است که با راهکارهای اندیشیده شده به نظر می رسد در آینده ای نزدیک سرانه کتابخوانی افزایش یابد.

اللهیاری اذعان داشت: برای دسترسی آسان مردم به کتاب، تبلیغات مناسب، افزایش جاذبه و تکمیل کردن کتابخانه های عمومی می توان با کمبود میزان مطالعه مبارزه کرد و فرهنگ اهمیت دادن به کتاب را تقویت کرد.

 

معاون توسعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اقدام سازمان فرهنگی هنری شهرداری مبنی بر هدیه کتاب‌های مختلف به بانک‌ها و اماکن عمومی تصریح کرد: توزیع  کتاب‌های مختلف در مکان‌های عمومی همچون مترو، فرهنگسراها و بانک‌ها سبب افزایش سرانه مطالعه کشور شده و سطح علمی و معلومات عمومی مراجعان بانک‌ها و دیگر سازمان‌های اداری بالا می‌رود.

وی بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های کشور همگام با کانون‌های مساجد و سایر دستگاه‌ها در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی کتب زیادی را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا مردم با مراجعه به محتوای کتاب‌ها اطلاعات خود را افزایش دهند.

 

الهیاری ادامه داد: همه دستگاه‌ها وظیفه دارند که کتاب را در دسترس مردم قرار داده و مکان‌های عمومی معمولا به علت اینکه مراجعه مردم بسیار بالا بوده مدتی از اوقات فراغتشان بیهوده سپری می‌شود اما مسئله توزیع کتاب و فرهنگسازی آن تا حدی می‌تواند سبب بالا رفتن سطح معلومات و افزایش راندمان کاری شود.

وی یادآور شد: این که چه کتاب‌هایی‌، با چه منابعی و با چه طرحی در مکان‌های عمومی باید توزیع شود مسئله بسیار مهمی است زیرا اگر کتاب برای خواننده و مراجعه‌کنندگان جذاب نباشد افراد به راحتی بدون نگاه به این کتاب‌ها مطالب داخلشان را نگاه نمی‌کنند.

 

ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه در بانک ها و مکان‌های عمومی

امین متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به اقدام سازمان فرهنگی هنری شهرداری مبنی بر هدیه کتاب‌های مختلف به بانک‌ها و اماکن عمومی اظهار داشت: برای اداراتی که مراجعه‌کننده زیادی دارند پیشنهاد شده است تا کمد کتاب داشته باشند تا بتوانند اوقات تلف شده مردم را با کتاب پر کنند که این امر به نوعی ترویج کتاب و کتابخوانی است.

 

وی ادامه داد: توزیع کتاب در بانک‌های سراسر کشور این امکان را برای حاضران و مراجعان به وجود می آورد تا در زمان اوقات فراغتشان در این مکان‌ها با مطالعه محتوای داخل کتاب‌های موجود حتی برای چند لحظه کوتاه سطح بار علمی‌شان افزایش یافته و در نهایت سرانه مطالعه کتاب افزایش می یابد.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی گفت: در کشورهای پیشرفته، کتاب نقش اول را دارد و مردم در اوقات فراغتشان همیشه در حال مطالعه هستند و به وفور دیده می شود در مترو، وسایل حمل و نقل شهری و اماکن اجتماعی مردم در حال مطالعه باشند.

 

متولیان بیان کرد: این عمل اقدام بسیار خوبی است و نوعی فرهنگ‌سازی و ترویج کار مطالعه و خواندن کتاب در بین مردم جامعه است و اگر این مسئله به صورت مدت‌دار ادامه یابد سبب تأثیرپذیری بیشتر این موضوع در بین جوانان مراجعه کننده به بانک‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: ما باید ارزش کتاب را به مردم معرفی کنیم  و با ترویج فرهنگ مطالعه در بانک ها سبب بالا بردن پردازش‌های ذهنی مردم در مواجهه با مسائل مختلف روزمره می شویم.

 

متولیان یادآور شد: کتاب‌های مدنظر قرار گرفته در بانک ها باید مطابق علایق و سلایق مخاطبان در بخش‌های مختلف بوده تا انگیزه خواندن محتوای کتاب در بین مراجعان افزایش یابد.

وی در پایان اذعان داشت: فرهنگ و میزان مطالعه یک کشور ارتباط مستقیم و تنگاتنگی  با هم دارند از این  رو برای افزایش فرهنگ یک جامعه به تلاش بیش از پیش مراکز فرهنگی نیاز است.

کتاب3
|
Iran
|
1395/05/18 - 12:02
0
0
حرکت خوبیه.وجود کتاب رو در بطن جامعه پر رنگ تر کنیم به خواست خدا تا مشکلات اجتماعی و خانوادگی کم رنگ تر شود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: