کد خبر: 26602
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 دی 1395 - 14:30

داخلی

»

اخبار کتاب

تمدید تخفیف کتاب‌فروشی‌ها در شهرستان‌های شرکت‌کننده جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی

منبع : لیزنا
عزت‌الله الوندی، دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و  زهره مهاجر، دبیر اجرایی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان رشت  درباره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی توضیح دادند.
تمدید تخفیف کتاب‌فروشی‌ها در شهرستان‌های شرکت‌کننده جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی، عزت‌الله الوندی و زهره مهاجر در مورد برنامه‌ ترویج کتاب‌خوانی در جام باشگاه‌ها را بررسی کردند.

تخفیف پاییزۀ کتاب‌فروشی‌ها در شهرستان‌های شرکت‌کننده تا 4 بهمن‌ماه تمدید شد

 عزت‌الله الوندی، دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، که در حال پیگیری پرونده‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی جهت اطلاع‌رسانی و حل مشکلات احتمالی شهرستان‌های شرکت‌کننده در این جام فعالیت می‌کند، در این‌باره گفت: برخی از شهرستان‌ها استقبال خوبی از جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کرده‌اند، اما کمبودها و نواقصی در امر تهیۀ کتاب وجود دارد.

الوندی برای هماهنگی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی به شهرهای شرکت‌کننده سفر کرده است.

او  با تاکید بر اینکه برنامه های ترویج کتاب‌خوانی باید استمرار داشته باشد در توضیح برخی از مشکلات شهرستان‌ها افزود: متأسفانه به دلیل اینکه در بیشتر شهرها کتابفروشی‌های بزرگ و زنجیره‌ای راه نیفتاده است،  کتاب‌های جدید خیلی دیر به دست مخاطبان شهرستانی می‌رسد. زمانی‌که کتابفروشی‌ها در مکان‌های دورافتاده باشند، یا زمینه را برای نمایش تازه‌ها فراهم نکرده باشند، دست و بال مخاطب برای به دست‌آوردن کتاب بسته می‌شود.

الوندی دربارۀ فروشگاه‌های کتاب در شهر اهواز گفت: فروشگاه بزرگی به نام «محام» و چند کتاب‌فروشی با نام «رشد» در این شهر وجود داشت که خیلی به‌روز بودند و دست مخاطبان برای انتخاب کتاب، باز بود. اما متأسفانه در بسیاری از شهرستان‌ها، تعداد کتابفروشی‌های فعال خیلی کم است.

 این نویسندۀ کودک و نوجوان افزود: برای رسیدن کتاب به دست بچه‌های شرکت‌کننده در جام باشگاه‌ها، باید راهکار بهتری از سفارش تک‌نسخه‌ای در کتابفروشی‌ها پیدا کرد. به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند بسته‌ای از این کتاب‌ها را برای هر گروه سنی به کتاب‌فروشی‌های شهرستان‌ها ارسال کند؛ یا با پخش‌کننده‌های باتجربه به تفاهمی برسد و براساس این تفاهم، کتاب‌های فهرست‌شده برای جام باشگاه‌ها را به دست بچه‌ها برساند.

الوندی ادامه داد: شاید این پیشنهاد خیلی خام باشد، اما می‌توان با تشکیل اتاق فکر، دربارۀ آن بیشتر اندیشید تا پخته‌تر شده و به راهکار تبدیل شود. راهکار سفارش کتاب به کتاب‌فروشی‌ها، شاید راهکار مفیدی باشد، اما سریع و زودبازده نیست. برای جام باشگاه‌ها باید به بازده نیز فکر کنیم.

وی افزود: طبق هماهنگی‌های دبیرخانۀ جام باشگاه‌های کتابخوانی با خانۀ کتاب، تخفیف پاییزۀ کتاب‌فروشی‌ها در شهرستان‌های شرکت‌کننده تا چهارم بهمن‌ماه تمدید شده و اعضای باشگاه‌ها می‌توانند تا این تاریخ کتاب خریداری کنند و در جام باشگاه‌ها شرکت کنند.

وی دربارۀ دلیل تمدید این مهلت گفت: به دلیل اینکه بچه‌ها در فصل امتحانات هستند، این تمدید مهلت به آنها فرصت می‌دهد که از امتحانات آسوده شوند و خودشان را آماده کنند تا با فراغ بال کتاب‌ها را بخوانند.

تشکیل 53  باشگاه کتاب‌خوانی در رشت

همچنین زهره مهاجر، دبیر اجرایی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان رشت  در این‌باره گفت:  استفاده از فضای سایبری برای ترویج کتاب‌خوانی، یکی از مزیت‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی است.

 مهاجر افزود: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در ایجاد شور و حال خواندن مؤثر بوده است و مربیانی که قبل از اجرای این جام به‌صورت جزیره‌ای در حال فعالیت بودند، کشف شدند و برای هدفی مشترک فعالیت می‌کنند. همچنین برگزاری کارگاه و تبادل تجربۀ نویسندگان و مربیان سبب شده است مربیان با شیوه‌های مختلف آموزش آشنا شوند و همین امر، باعث ایجاد انگیزه، ایده و خلاقیت بیشتر در آن‌ها شده است و هرکدام، سفیران کتاب‌خوانی مراکز زیرمجموعه و حتی خانواده و محل زندگی خود شده‌اند.

 وی افزود: تمامی این مسائل، باعث کیفیت بهتر در امر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی گشته است. ارتباط این افراد در گروه با حضور نویسندگان و نمایندگان دبیرخانۀ مرکزی جام، سبب استمرار اهداف شده است و امیدوارم در جام  باشگاه‌ها، فعالیت مربیان و اعضا، با برنامه‌ریزی حمایت شده و گسترش یابد و تأثیر مثبت آن را در شهرستان خود و کل کشور شاهد باشیم.

 مهاجر با علام اینکه در شهرستان رشت 53 باشگاه کتاب‌خوانی تشکیل یافته است، گفت: از این تعداد، 2 باشگاه در آپارتمان، 3 باشگاه در مسجد، 7 باشگاه در کتابخانه، 15 باشگاه در کانون پرورش فکری و 26 در مدارس تشکیل شده است. این باشگاه‌ها 442 نفر عضو دارند.

 جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، اسفند ماه سال جاری همزمان با معرفی پایتخت کتاب ایران، برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: