کد خبر: 30392
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 شهریور 1396 - 09:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 جلسه شورای اداری گیلان برگزار شد

منبع : لیزنا
 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در جلسه شورای اداری این استان، با تأکید بر نگاه حرفه‌ای و فرهنگی به فعالیت‌ها و عملکرد مجموعه کتابخانه‌های عمومی، رعایت مسائل فرهنگی و اخلاقی در محیط کتابخانه‌ها و ادارات را یادآور شد.
 جلسه شورای اداری گیلان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، با حضور هادی نوری، مدیرکل کتابخانه‌های استان و جمعی از معاونین، روسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها، مسئولین و کارشناسان ستادی یکشنبه ۱۲شهریور ماه برگزار شد.

این جلسه که به‌منظور ارائه گزارش روسای ادارات از وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها (مشکلات، نواقص، محاسن، پیشرفت‌ها) و گزارش وضعیت جذب بودجه تملک دارایی و نیم درصد شهرداری‌ها، همچنین طرح و تبیین برنامه‌های هفته کتاب سال ۹۶ برگزار شد. .

فراهم آوردن امکانات مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اعضا

هادی نوری با اشاره به اهمیت نگاه حرفه‌ای و فرهنگی به فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی و رعایت مسائل فرهنگی و اخلاقی در کتابخانه‌ها و ادارات استان، گفت: رسالت اصلی کتابخانه، فراهم آوردن امکانات مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اعضا و مراجعین است که باید در کنار فعالیت‌های متنوع فرهنگی در حوزه‌های مختلف موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به لزوم تعامل سازنده با شهرداری‌ها و وصول سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی، جذب بودجه و اعتبارات عمرانی با استفاده از ظرفیت فرمانداران و ارتباط مؤثر با نمایندگان شهرستان، حضور مؤثر در جلسات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها را ضروری دانست.

نوری، با اشاره به پرهیز از آمارسازی ربه عنوان اصل لازم برای توسعه گفت: باید با بستر سازی مناسب برای حضور دانش آموزان در کتابخانه‌های عمومی، فرهنگ زیست با کتاب و عادت به مطالعه را نهادینه کنیم

ارائه دیدگاه‌های اعضای جلسه

در ادامه این جلسه معاونین، روسای ادارات و کارشناسان ستادی به بیان برنامه‌ها، دیدگاه‌ها و نظرات خود در حوزه‌های مربوط پرداختند که در ادامه به بخش‌های مهم آن اشاره می‌شود.

زهرا بدن آرا، معاون توسعه کتابخوانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان از برگزاری نخستین جشنواره استانی اهدای کتاب در چند سطح مردمی، ناشرین و فروشگاه‌های کتاب در مهرماه سال جاری خبر داد.

کورش محمدی، کارشناس امور کتابخانه‌های عمومی استان نیز با اشاره به اتمام عملیات رف‌خوانی در بیش از ۷۵ درصد کتابخانه‌های عمومی گفت: ۱۳کتابخانه عمومی استان نیز در مراحل پایانی رف‌خوانی هستند.

در ادامه رقیه زرگری، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه با اشاره به ضرورت حل مشکلات فضای مطالعه شهرستان با توسعه فضای کتابخانه عمومی اهل‌البیت(ع) (با زیربنای ۷۰۰ مترمربع)، به لزوم اتمام پروژه گسترش کتابخانه عمومی  ۲۲ بهمن بندر کیاشهر با تخصیص اعتبارات عمرانی و رفع مشکل سند مالکیت این کتابخانه عمومی اشاره کرد.

ایجاد بخش مستقل کودک در همه کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندر انزلی، ارائه برنامه‌های هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار شامل ارائه گزارش در نماز عبادی، سیاسی جمعه، نواختن زنگ کتاب در مدارس و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، از موارد مطرح شده توسط میثم بابایی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندر انزلی بود.

پریسا کرمی، سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت نیز با ارائه برنامه‌های آتی کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت به لزوم استفاده از ظرفیت سرای محلات جهت جذب علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی اشاره کرد.

ملیحه پورخدایار، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رضوانشهر نیز با اشاره به تلاش  شهرستان برای بازگشایی کتابخانه عمومی شهرک چوکا و ارتقاء میزان سرانه مطالعه، تعامل با شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر و استفاده از تبلیغات محیطی جهت اطلاع‌رسانی برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان به عموم مردم، همچنین تسویه کامل سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی را ضروری دانست.

محمد فکور کودهی، سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رودبار با اشاره به ارتقاء کلیه شاخص‌های مطالعه در شهرستان رودبار به میزان چشمگیر و کسب رتبه ۲ و ۳ استانی به کمبود نیروی متخصص کتابدار در برخی از حوزه‌ها اشاره کرد.

زهرا اخوان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رودسر، لزوم ارتقای شاخص سرانه فضای مطالعه در شهرستان با احداث چند کتابخانه عمومی و توسعه فضای مطالعه را ضروری دانست و به احداث کتابخانه عمومی واجارگاه با مشارکت خیر کتابخانه‌ساز و پیشرفت چشمگیر این پروژه، اشاره کرد.

رشد اعتبارات تملک دارایی نسبت به سال گذشته، ایجاد بخش مستقل کودک در کلیه کتابخانه‌های عمومی شهرستان سیاهکل و اشاره به مشکل کمبود نیروی متخصص کتابدار در شهرستان از موضوعاتی بود که توسط مهرداد پازوکی، سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سیاهکل مطرح شد.

اشاره به کمبود محسوس فضای مطالعه در شهرستان ماسال نسبت به جمعیت ۳۱ هزارنفری شهرستان، مشترک بودن کتابخانه‌های عمومی با ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاش برای تعامل بیشتر با ادارات آموزش‌وپرورش شهرستان ماسال از موارد مطرح شده توسط مرتضی مرادی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ماسال بود.

 

گفتنی است، در پایان این نشست مقرر شد جلسات شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در بازه‌های زمانی ۳ ماهه جهت ارائه گزارش روسای ادارات و مسئولین ستادی برگزار شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: