کد خبر: 30783
تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 مهر 1396 - 15:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال و صوتی نابینایان در کرمان

منبع : لیزنا
 منصور شادکام در جلسه هماهنگی تجهیز و بهسازی کتابخانه نابینایان و ایجاد کتابخانه ویژه کودکان روشندل در کرمان، از راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال و صوتی ویژه نابینایان در این استان خبر داد.
 راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال و صوتی نابینایان در کرمان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمان، جلسه هماهنگی تجهیز و بهسازی کتابخانه نابینایان و ایجاد کتابخانه ویژه کودکان روشندل در کرمان با حضور منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران، محمدجواد حسین‌زاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان و جمعی از مسئولین در اداره کل کتابخانه های عمومی این استان برگزار شد.

محمدجواد حسین‌زاده مدیرکل کتابخانه های عمومی کرمان در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی در استان کرمان، اظهار کرد: ۱۳۲ باب کتابخانه عمومی با یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار جلد کتاب در سطح استان کرمان فعالیت دارند.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به گروه‌های خاص نیز خدمات ویژه ارائه دهند، گفت: کتابخانه نابینایان کرمان سال ۱۳۸۴ در محل کتابخانه مرکزی کرمان راه‌اندازی شده است و در حال حاضر نیز با ۱۰ هزار منبع صوتی، ۷۰۰ عنوان کتاب بریل به ۷۰۰ نفر عضو نابینا وکم‌بینا خدمات ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۰ عنوان کتاب در کتابخانه نابینایان کرمان گویا و صوتی شده است، خاطرنشان کرد: برگزاری فعالیت‌های جنبی ویژه روشندلان و ارسال منابع درخواستی اعضاء به درب منازل آنها از طریق پیک موتوری از دیگر فعالیت‌های این کتابخانه است.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران نیز در این جلسه با اشاره به سابقه این انجمن اظهار کرد: انجمن نابینایان ایران مؤسسه خیریه‌ای است که از سال ۷۲ فعالیت خود را در زمینه حمایتی، رفاهی، اجتماعی، مشاوره، فرهنگی و توانبخشی به کم‌بینایان و نابینایان آغاز کرده است.

وی اضافه کرد:  از سال ۱۳۹۱ که تولید مواد مطالعاتی برای کودکان نابینا مورد توجه ویژه قرار گرفته، شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در این بخش بودیم که به عنوان مثال؛ تأسیس ۱۲ کتابخانه دیجیتالی و گویا ویژه کودکان نابینا در سطح کشور یکی از مهم‌ترینِ این اقدامات بوده است.

شادکام تأکید کرد: در حال حاضر نابینایان بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند و قریب ۱۵۰ هزار روشندل مطلق و نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر با اختلالات بینایی در کشور وجود دارند که نیاز به برنامه‌ریزی و رسیدگی دارند.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران در پایان گفت: تاکنون در زمینه تعداد نابینایان آمار دقیقی ارائه نشده اما لازم است تا برای همین تعدادی که آمار آنها وجود دارد، در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، رفاهی و بهبود شرایط زندگی و فعالیت‌های آنها، از سوی نهادهای مسئول، اقداماتی صورت پذیرد.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران پس از این جلسه با همراهی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان با با زهرا موسی‌پور مدیرکل اموراجتماعی استانداری کرمان نیز دیدار و گفتگو کرد.

شادکام در این دیدار ضمن تقدیر از فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمان در خدمت‌رسانی به اقشار خاص جامعه به خصوص نابینایان و کم‌بینایان، گفت: طبق بررسی‌های به‌ عمل آمده بیش از ۳۰ هزار نفر از نابینایان و کم‌بینایان کشور از کتابخانه‌های دیجیتالِ راه‌اندازی شده استفاده کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۱ تنها ۴۰ عنوان کتاب بریل در حوزه کودک وجود داشت اما در حال حاضر ۸۵۰ عنوان کتاب برای سنین کودک و نوجوان تولید شده است.

شادکام همچنین خواستار تعامل استانداری و دستگاه‌های ذیربط فرهنگی با اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمان در حمایت از اقشار خاص به خصوص کم‌بینایان و نابینایانِ این استان شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در راه‌اندازی بخش نابینایان در کتابخانه مرکزی، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های متنوع برای نابینایان و ناشنوایان بیانگر آن است که چشم و گوش جامعه باز است.

موسی‌پور در ادامه کارنامه درخشان انجمن نابینایان کشور در راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال را قابل تقدیر دانست و گفت: کتابخانه دیجیتال و صوتی در کرمان به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یکی از مراکز فعال و پویای کشور خواهد بود.

 

وی در پایان یادآور شد: دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با جدیت هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی استان برای تحقق اهداف انجمن نابینایان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی در زمینه ارائه خدمات به نابینایان و کم‌بینایان را حمایت خواهد کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: