کد خبر: 36390
تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 مرداد 1397 - 15:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری سمینار مشاوران امین در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان

منبع : لیزنا
سمینار «مشاوران امین» با هدف ارتقای دانش کتابداران در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، برگزار شد.
برگزاری سمینار مشاوران امین در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی ادراه کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، سمینار «مشاوران امین» با هدف ارتقای دانش کتابداران و با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و مشاور پژوهشی حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات اداره کل، برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان با حضور در این سمینار بیان کرد: انسان برای پیشرفت نباید دچار رکود و سستی شود. زندگی هر فرد باید متفاوت از روز گذشته او باشد. جهت دستیابی به این امر که رمز اصلی پویایی انسان است باید از دانش دیگران استفاده کنیم و از غرور که آفت کسب دانش است، بر حذر باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، بیان کرد: کتابداران به عنوان مشاوران کتابخوانان، باید آگاه باشند، روز به روز بر دانش خود بیفزایند و از هر فرصتی برای کسب دانش استفاده کنند تا بتوانند نیازهای اطلاعاتی مخاطبین خود را رفع کنند.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی، تأکید کرد و حوزه‌های علمیه را به عنوان یکی از دستگاه های تأثیرگذار فرهنگی در سطح جامعه معرفی کرد.

وی حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن سجادی، مشاور پژوهشی حوزه علمیه قم، که تجربیات زیادی در زمینه کتاب و کتابخوانی دارد، را در این سمینار غنیمت شمرد و افزود: امید است برگزاری این سمینار فرصتی باشد تا از تجربیات وی استفاده شود و از این طریق کتابخانه‌های استان رونق بیشتری پیدا کنند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن سجادی در باب اهمیت کتاب بیان کرد: کلمه کتاب یکی از واژه‌های پرکاربرد در قرآن کریم است و این کلمه، 220 مرتبه در این کتاب مقدس، آورده شده است و تمام دستاوردها و آثار فرهنگی و علمی گذشتگان توسط کتاب به نسلهای بعدی منتقل و حفظ شده است و اگر نوشته‌های پیشینیان نبود، تجربیات علمی، تاریخی و فرهنگی نیز ثبت نمی شد.

وی ادامه داد: کتاب منبع علم و دانش است و هیچ دروغی در آن وجود ندارد و دلیل وجود کتابهای ضاله و گمراه کننده نیز، انحراف در فکر صاحب اثر است.

همچنین مشاور پژوهشی حوزه علمیه قم در باب ویژگی های کتابداران موفق بیان کرد: کتابدار به عنوان شخصیت کلیدی می‌تواند رابطی بین کتابخوان و کتاب باشد و برای ایجاد ارتباط مؤثر بین این دو، نیاز است که کتابداران با اخلاق و آگاه باشند؛ زیرا کتابدار با ایجاد سیر مطالعاتی برای کتابخوانان، آنها را در مسیر درست هدایت می کند.

وی مهارت های ارتباطی را از ویژگی‌های ضروری برای کتابداران موفق دانست و ادامه داد: کتابداران باید ارتباطات برون سازمانی قوی با سایر مراکز فرهنگی و شخصیت‌های علمی داشته باشند تا در صورت نیاز، مراجعین و کتابخوانان را به آنان ارجاع دهند.

مشاور پژوهشی حوزه علمیه قم افزود: متأسفانه در بیشتر اوقات تنها کتابخوانان هستند که به کتابداران مراجعه می‌کنند در صورتی که لازم است کتابداران نیز جهت ارائه مشاوره و معرفی کتاب به کتابخوانان مراجعه و ارتباط برقرار کنند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسن سجادی اذعان کرد: شرایط کتابخانه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مسلمانان شیعه و اهل سنت بدون هیچ گونه اختلافی در کنار یکدیگر مطالعه کنند و همه کتابخانه‌ها به منابع اهل سنت و شیعه مجهز باشند.

مشاور پژوهشی حوزه علمیه قم خاطر گفت: در جهان اسلام، حدود چهل هزار کتابخانه وجود دارد که تقریبا ده هزار باب آن در ایران اسلامی است و کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، کتابخانه بزرگ دایره المعارف اسلامی تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه ملی، کتابخانه آیت الله مرعشی و کتابخانه فیضیه به عنوان کتابخانه‌های غنی و پرآوازه در ایران هستند.

در پایان نشست، مدیرکل، سرپرست معاونت کتابخانه‌های عمومی و رئیس اداری مالی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به سؤالات کتابداران و رؤسای ادارات در حوزه‌های مختلف، پاسخ دادند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: