کد خبر: 40360
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 آبان 1398 - 21:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابداران هرمزگان میزبان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شدند

منبع : لیزنا
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب سی‌و یکمین سفر استانی خود، با سفر به استان هرمزگان با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.
کتابداران هرمزگان میزبان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شدند

 به گزارش لیزنا، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ادامه سفرهای استانی خود به منظور آگاهی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، چهارشنبه هشتم آبان ماه، در قالب سی‌ویکمین سفر استانی خود، به همراه مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، محمد هادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد، با حضور در استان هرمزگان، با کتابداران این استان دیدار کرد.

علیرضا مختارپور، در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در استان هرمزگان در سی و یکمین سفر استانی خود و محقق شدن دیدار با کتابداران تمامی استان‌های کشور، به بیان برخی نکات معرفتی مرسوم در سفرهای استانی خود پرداخت و گفت: به اعتقاد ما، همه کارکنان در کتابخانه‌ها کتابدار هستند و مجموعه ما کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور به اقتضای دین و ملیت و شغل خود، باید به پنج نوع آگاهی مجهز باشیم که این آگاهی‌ها شامل آگاهی‌های دینی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حرفه‌ای و سازمانی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: کتابداران به لحاظ آشنایی با «معارف دینی»، در وهله اول باید پروردگار، دین و پیامبر خود را بشناسد؛ زیرا کتابداری که با احکام و معارف دینی خود آشنا نباشد، نمی‌تواند کار فرهنگی انجام دهد. همچنین دومین دسته از آگاهی‌های یک کتابدار، آگاهی از «شرایط سیاسی و اجتماعی» است؛ اینکه ما در قرن بیست و یکم در این منطقه و در اوضاع خاص امروزی در حال زندگی هستیم و شناخت این شرایط یکی از ملزومات کار کتابداران است.

مختارپور «آگاهی‌های فرهنگی» را سومین دسته از آگاهی‌های مورد نیاز کتابداران عنوان کرد و گفت: کتابدار باید اطلاعات فرهنگی مناسبی داشته باشد؛ به طوری که کتاب‌ها، نویسندگان، مجلات، فیلم، تئاتر و موسیقی‌ بشناسد و با فضای فرهنگی استان و شهرستان و همچنین مردم خود آشنایی داشته باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «شناخت حرفه ای» را دسته چهارم از آگاهی‌های کتابداران دانست و گفت: کتابداری و به تعبیر امروز علم اطلاعات و دانش‌شناسی یک علم رو به رشد و تکامل است. کتابداران ما باید بدانند امروز در دنیا چه اتفاقاتی در این حوزه رخ می‌دهد و راه جذب و ارتباط با مخاطب و اطلاع پیدا کردن از کتاب‌ها چه هست. یک کتابدارباید کتاب شناس و فراتر از آن، منبع‌شناس باشد و سیرهای مطالعاتی را بشناسد تا بتواند نقش خود را به عنوان مشاوری امین به درستی ایفا کند.

مختارپور با تأکید برضرورت آگاهی کتابداران از«اطلاعات سازمانی» به عنوان پنجمین آگاهی مورد نیاز کتابداران، گفت: شناخت سازمان محل خدمت، از دیگر آگاهی‌های لازم برای کتابداران است. دانستن آیین‌نامه‌ها، ضوابط و مقررات، اساسنامه، سیر تاریخی سازمان و ... ضمن اینکه شناختی از مشکلات سازمان بدست می دهد، زمینه ای برای داشتن انتظاراتی منطقی و متناسب با شرایط فراهم خواهد کرد.علیرضا مختارپور در ادامه به بیان مهم‌ترین چالش‌های پیش روی نهاد طی سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلفی چون بودجه و اعتبارات نهاد، نیروی انسانی، تبدیل وضعیت، مالی و اداری و همچنین اقدامات انجام شده برای برطرف کردن این چالش‌ها پرداخت و بخش پایانی این دیدار نیز به بیان پرسش کتابداران و کارکنان استان هرمزگان اختصاص داشت که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پاسخگوی سوالات مطرح شده بود.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان سفر دبیرکل نهاد به این استان را منشأ اتفاقات خوب و پیشبرد بهتر امور دانست و با ارائه آماری از کتابداران کتابخانه‌های استان هرمزگان گفت: درحال حاضر مجموعه کتابداران و کارکنان ستادی دراستان هرمزگان ۱۵۰ نفر شامل ۹۲ زن و ۵۸ مرد است.  از این مجموعه ۱۵۰ نفری، ۸۱ نفر زن و ۲۶ نفر مرد هستند درواقع تعداد کتابداران ما ۱۰۷ است و ۴۷ نفر نیروی ستادی هستند.

 استان هرمزگان دارای ۷۶ کتابخانه شامل ۶۱ کتابخانه نهادی و ۱۵ کتابخانه مشارکتی است که از این میزان ۵۰ کتابخانه شهری و ۲۶ کتابخانه روستایی هستند.

 

 

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: