کد خبر: 45949
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 تیر 1401 - 09:51

داخلی

»

کتاب

انتشار شماره 96 ماهنامه «قلک»

منبع : لیزنا
نود و ششمین شماره ماهنامه «قلک» منتشر شد.
انتشار شماره 96 ماهنامه «قلک»

به گزارش لیزنا، این نشریه که این ماه، هشتمین سال انتشار و فعالیت خود را آغاز می‌کند، اولین نشریه‌ای است که به صورت تخصصی توجه خود را به آموزش سبک زندگی و مفاهیم اقتصادی برای گروه سنی 3 تا 7سال معطوف کرده و برای رسیدن به این مهم، گروهی از نویسندگان، تصویرگران و متخصصان روانشناسی کودک و اقتصاددانان کودک فعالیت ‌می‌کنند.

نگاهی فلسفی به کوشش و تحرک

در این شماره که به مناسبت تولد قلک بر تعداد صفحات آن اضافه شده، شعری از مصطفی رحماندوست شاعر مطرح کودک و نوجوان با نام «خواب گربه» منتشر شده است. این شعر که تصویرگری آن را یاسمن ثروتیان انجام داده با نگاهی فلسفی و زبانی کودکانه مخاطب را به کوشش و تحرک دعوت می‌کند.

داستان «آقا داماد خاکستری» نوشته لاله جعفری و تصویرگری ویدا کریمی از دیگر بخش‌های این ماهنامه است. لاله جعفری از نویسندگان شناخته شده و مطرح کودک و نوجوان، در این شماره نیز با بیان داستانی گیرا به موضوع زیباییِ سادگی و اعتماد به نفس پرداخته است.

آشنایی با انواع خانواده‌ها

یکی از موضوعات مورد توجه در این نشریه پذیرش تفاوت‌ها و درونی شدن آن از کودکی است. بر این اساس در این شماره نیز الهه ایرانفرد با داستان «یک‌جور، دوجور، چند جور خانواده» همراه با بیانی لطیف و کودکانه به موضوع انواع خانواده‌ها پرداخته است. در این داستان که تصویرگری آن را آناهیتا لیمویی برعهده داشته،  آن بچه‌ها متوجه می‌شوند که شکل و اندازه هر خانواده‌ متفاوت است.

بچه‌ها در هر شماره و در بخش اخبار «قِل قُلَکی»، نوشته زهرا جلایی‌فر و تصویرگری میثم موسوی از اخبار روز مطلع می‌شوند و با بیانی طنز نکات مهمی می‌آموزند. در بخش اخبار این شماره با عنوان «هتل یخی!»، بچه‌ها با یک کروکودیلِ پدر که صد بچه خود را روی پشتش جا داده آشنا می‌شوند، یک هتل یخی و قدیمی‌ترین نقاشی در یک غار را می‌بینند و از برگزاری یک عروسی در زیردریایی با خبر می‌شوند.

در نود و ششمین شماره این نشریه که به آموزش مفاهیم اجتماعی، اقتصادی و سبک زندگی به کودکان سه تا هفت سال می‌پردازد، در بخش «بچه‌های دنیا»، با توجه به تولد هشت‌سالگی قلک به کارهای مختلفی که مردم هر کشوری برای جشن گرفتن انجام می‌دهند پرداخته شده است.

بررسی تاثیرات گرمایش جهانی بر زندگی انسان‌ها و حیوانات

در طراحی جلد این شماره ماهنامه قلک که توسط المیرا اسکندری انجام شده و حال و هوایی تولدی دارد، به موضوع گرم شدن زمین و آب شدن یخ‌های قطبی اشاره شده و نشان می‌دهد زندگی چه حیواناتی تحت تاثیر این اتفاق جهانی قرار گرفته است.

از دیگر مطالبی که در قلک96 می‌خوانیم می‌توان به شعر «کرم شب‌تاب» سروده زهرا موسوی و تصویرگری سحر کریمیان‌شیرازی، داستان «شای‌شای و مدادهای رنگی» نوشته شهرزاد شهرجردی و تصویرگری ویدا کریمی که به تولید مدادرنگی در کارخانه و اهمیت نگهداری از مدادهایمان پرداخته، داستان «تولد بابابزرگ» نوشته مریم شجاعی‌پور و تصویرگری فاطمه زمانه‌رو و «این چه کاریه» نوشته نسترن فتحی و تصویرگری میثم موسوی که به آشنایی با مشاغل پرداخته، اشاره کرد.

شماره تیرماه نشریه «قلک» با مدیرمسئولی بهنام تقی‌پور و سردبیری معصومه یزدانی، مدیریت داخلی الهام تقی‌پور، گرافیک و صفحه‌آرایی نگار آشتیانی‌عراقی و روابط‌عمومی یگانه قاسمی در 32صفحه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. کارشناسی داستان‌ها را زهرا شاهی و کارشناسی شعر این ماهنامه را زهرا موسوی برعهده دارند. مجری طرح نیز موسسه فرهنگی‌هنری آینده‌پژوهان مدیریت ارتباطات است.

برچسب ها :