کد خبر: 47086
تاریخ انتشار: جمعه, 26 اسفند 1401 - 10:20

داخلی

»

کتاب

اعلام محل برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران

منبع : خانه کتاب و ادبیات ایران
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتخاب مصلی بزرگ امام خمینی(ره) به‌عنوان محل برگزاری سی‌و‌ چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.
اعلام محل برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش لیزنا، یاسراحمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درگفت‌وگو با ایبنا، درباره محل برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اردیبهشت‌ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری بعد از نمایشگاه سی‌و‌سوم در تیر‌ماه  با رئیس شورای اسلامی شهر تهران، درباره نیاز‌های و شرایط لازم برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مکاتبه شد، چنانچه مجموعه نمایشگاهی «شهر آفتاب» امکانات لازم برای میزبانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را دارد، اعلام شود. شهریور‌ماه، این نامه از سوی رئیس شورای شهر تهران پاسخ داده شد.

احمدوند ادامه داد: به ضمیمه این نامه توضیحات مدیر‌عامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب ارسال شده بود. در این نامه به فراهم‌آوری امکانات لازم برای میزبانی این مکان اشاره شده بود؛ از‌جمله ایجاد فضای مسقف کافی، رفع مشکلات دسترسی و اصلاح معابری منتهی به مجموعه همچنین امکانات حمل و نقل عمومی.

رئیس سی‌‌و‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: در پاییز نیز در چند نوبت از مجموعه نمایشگاهی «شهر آفتاب» بازدید به عمل آمد و همکاران معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به‌طور مرتب درباره این موضوع، گزارش ارائه می‌کردند. با توجه به فعالیتی که بعد از چند سال وقفه در این مجموعه برای تکمیل سازه‌ها و رفع نواقص، این امیدواری را ایجاد کرده بود که این مجموعه آماده میزبانی از سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد.

احمد‌وند با اشاره به ادامه مکاتبات و جلسات متعدد با مسئولان مدیریت شهری در طول سال جاری، گفت: در نهایت با تصویب شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه و نظر دستگاه‌های همکار برای برگزاری نمایشگاه، تصمیم براین شد، سی‌وچهارمین دوره بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در «شهر آفتاب» برپا شود. این تصمیم طی مکاتبه‌ای به شهرداری تهران اعلام شد. شهرداری تهران اعلام کرد، مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب، در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ اریبهشت‌‌‌ماه سال ۱۴۰۲ میزبان نمایشگاه صنعت نفت خواهد بود و امکان میزبانی از نمایشگاه کتاب تهران در این تاریخ وجود ندارد؛ بنابراین مدیریت شهری پیشنهاد کرد، تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب به بعد از این تاریخ باشد. قبل از این تاریخ نیز اعلام شده بود، مجموعه به‌دلیل انجام عملیات عمرانی آمادگی برای میزبانی را ندارد.  

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بررسی پیشنهاد مدیریت شهری ادامه داد: این پیشنهاد با حضور مدیران شهری، در جلسات متعدد بررسی شد. امکان برگزاری نمایشگاه کتاب در خرداد‌ماه به‌دلیل تلاقی با ایام ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره)، آغاز فصل امتحانات مدارس، همچنین برگزاری ادوار مختلف این رویداد در اریبهشت‌ماه و تعیین این ماه، در تقویم فرهنگی کشور و نمایشگاه‌های بین‌المللی و حضور مهمانان خارجی وجود ندارد.

احمد‌وند گفت: درخواست داشتیم، نمایشگاه نفت در تاریخ دیگری برگزار شود که موافقت نشد؛ بنابراین با تصمیم شورای سیاست‌گذاری سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی برگزار خواهد شد. امید‌‌واریم این رویداد با مشارکت حداکثری ناشران و حضور حداکثری مردم و علاقه‌مندان همچنین با تصمیمات و برنامه‌‌هایی پیش‌بینی شده، نمایشگاهی ممتاز و در ایجاد و تقویت نشاط فرهنگی و اجتماعی موثر باشد.