کد خبر: 47279
تاریخ انتشار: شنبه, 23 ارديبهشت 1402 - 11:42

داخلی

»

کتاب

کتاب «نگاهي به زيرساخت هاي حقوقي كارفرمايان و پيمانكاران» بررسی شد

منبع : روابط عمومی انجمن ناشران دانشگاهی
نشست نقد و بررسي  «نگاهي به زيرساخت هاي حقوقي كارفرمايان و پيمانكاران» در سرای علمي-فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.
کتاب «نگاهي به زيرساخت هاي حقوقي كارفرمايان و پيمانكاران» بررسی شد

به گزارش ليزنا، نشست نقد و بررسي  «نگاهي به زيرساخت هاي حقوقي كارفرمايان و پيمانكاران» با حضور دكتر مصطفي سليماني فر، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و دکتری مدیریت استراتژیک و مهندس امير بابايي، کارشناس ارشد مهندسی عمران و متخصص در حقوق ساخت و مدیریت پروژه و عضو هیئت نظام مهندسی و دکتر آزاده ابراهیمی زاده، کارشناس مجری عامل شرکت موسسه هنری علمی و فرهنگی آسا فیلم در روز جمعه 22 ارديبهشت 1402 در سراي علمي و فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين  نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.

مصطفی سلیمانی فر در رابطه با فلسفه پیدایش کتاب های جنگ اول( مبانی حقوق مهندسی از دیدگاه کارفرمایان) و صلح آخر( مبانی حقوق مهندسی از دیدگاه پیمانکاران) گفت: این مجموعه دو جلدی فلسفه پیدایش فکری بود که ما با خلعی که احساس کردیم در مباحث حقوقی وجود دارد تدوین شد و همینطور تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شد تا این خلاء شناسایی شد و رسید به ایده تولید یک مجموعه دو جلدی حال حاضر. این دو جلد بر اساس دو دیدگاه نوشته شده که یکی دیدگاه کسی است که پروژه ای را می خواهد اجرا کند و دیگری دیدگاه شخصی است که پروژه ای را اجرا می کند. در واقع نگاه کارفرمایی از یک طرف و نگاه مهندسی و نگاه مدیران طرح در جای جای این مکتوب بهش پرداخته شده است.

سلیمانی فر در ادامه گفت: نکته مهم این است که هر پروژه ای از هر جایی که بخواهد انجام شود  باید سه نکته را اجرایی و به آن توجه داشته باشد، علم مدیریت، بحث های فنی و تخصصی دقیق و دیگری بحث های حقوقی که این سه عامل هر سه باید با هم به کار برده شده و دیده شوند. در هر بحث با مثال های واقعی و عمل گرایانه در فضای کسب و کار و تفضیل بیشتر هر مطلب به طور مفصل پرداخته شده و یکسری از فصل ها هم به صورت سرنخ ها و متدهای روز دنیا بررسی شده که در این فصل ها زیاد توجهی به جزئیات نشده است. یکسری مسائلی هم که از اهمیت خاصی برخوردار هستند مثل مشکلات فنی،  قرارداد ها و مشکلات قراردادی، نحوه تعاملات کارفرما و ...  است که در این کتاب  به دقت به آن پرداخته ایم. نکته بعدی نگاه ریسک محوری است که در این کتاب داشته ایم، ما ریسک های موجود را شناسایی کردیم که دقیقا یکی از مهم ترین مزایای کتاب این است که نگاه ریسک محورمان را بر اساس آیتم های مختلف ریسک به صورت موضوعی بررسی کردیم. در واقع هر کدام از موضوعات به صورت لیست وارانه، جدول وارانه و حتی به صورت الکترونیک که میشود گفت برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده، تدوین کرده ایم. ما در کتاب علاوه بر مباحث فنی و مهندسی که میشود گفت مباحث یکنواختی است، از اشکال و نمودار و جداول متعددی استفاده کرده ایم که این باعث رقم خوردن دو اتفاق شده که اولیش دسترسی راحت و دیگری این است که هیچ گونه سختی و دشواری در مسیر مطالعه برای مخاطب وجود نخواهد داشت.

سلیمانی فر گفت: سوالی که اکثر افراد ممکن است برایشان پیش بیاید این است که به چه دلیل این کتاب همچین عنوانی را به یدک می کشد؟ ما فلسفه عنوان در کتاب اول را مبانی حقوق از دیدگاه کارفرمایان بررسی کردیم یعنی مخاطب ما کارفرمایانی هستند که ریسک ها را باید شناسایی کنند و بر اساس آن قرارداد ها را تنظیم و اجرایی نمایند.

مهندس امیر بابایی ضمن سلام و خوشآمد گویی به حضار در جلسه گفت: همیشه برای من سوال بوده آیا برای کتاب های فنی و حقوقی لازم است که از ابتدا تا انتهای مطالب را خواند؟ ما این کتاب را با ساختار جستجوگری و نیاز تولید کردیم. در واقع ما یک کدی در کتاب داریم که افراد با مراجعه به سایت مربوطه می توانند به مشکلات و موانع برسند و آن ها را بررسی و مطالعه کنند.

بابایی در ادامه گفت: در این سایت توسط کد موجود در سایت موضوعی سرچ می شود و اطلاعات زیادی که مرتبط با موضوع سرچ شده است یافت می شود که هر مطلب شامل چندین مطلب و بخش نامه ها است و بر اساس نیاز و موضوع مرتبط مخاطبان می توانند از آن استفاده کنند. موضوع دیگری که در کتاب به آن توجه کردیم این است که خیلی از کتابهایی که ما مطالعه کردیم ساختار انتقادی به سازمان برنامه و بودجه داشته است اما آیا با این ظرفیت می شود به نیازهایمان پاسخ دهیم؟ ما در این کتاب به این سوال پاسخ بله داده ایم. و از سه دیدگاه حقوقی، فنی و مدیریتی به آن نگاه کرده ایم. در ساختار بعدی ما گفتیم نمی توانیم از دنیای بیرونی فاصله بگیریم و با توجه و نگاه به آخرین متد روز جهانی دنیا برای الگو برداری و پیاده سازی مطالب استفاده کردیم. منابع کتاب ما شامل بخش نامه ها، استانداردهای روز دنیا است که در پروژه های مختلف و قرارداد های احداث جاری مورد استفاده قرار می گیرد.

بابایی در پایان گفت: بسیاری از دوستان ما چه در بدنه حقوقی، مشاوره و کارفرمایی متاسفانه اطلاعی از ضوابط پایه گذاری سازمان برنامه بودجه ندارند و به همین خاطر از حقوق خود هم بی اطلاع هستند. امید است این کتاب بتواند کمک شایان توجهی به این مهم داشته باشد.

گزارش: غزاله ورقائی