کد خبر: 47280
تاریخ انتشار: شنبه, 23 ارديبهشت 1402 - 12:06

داخلی

»

کتاب

هنر هیچ ربطی به ساختار هوش مصنوعی ندارد

منبع : روابط عمومی انجمن ناشران دانشگاهی
نشست تخصصي حقوق و هنر (Art and Law) در سراي علمي –فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.
هنر هیچ ربطی به ساختار هوش مصنوعی ندارد

به گزارش ليزنا، نشست تخصصي حقوق و هنر (Art and Law) با حضور دكتر آزاده ابراهيم زاده، دکتری مدیریت استراتژیک و عضو کارگروه نظام مهندسی و دكتر حسين غفاري دکتری زیبا شناسی و فلسفه هنر روز جمعه 22 ارديبهشت 1402 در سراي علمي-فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.

در اين نشست ابراهیم زاده با تاکید بر اینکه این نشست در راستای تفکری که به زیرساخت های حقوقی هنر کمک شود با همت آسا فیلم و انتشارات دانش بنیاد برگزار شده است گفت: بحث حقوق و هنر را از اینجا شروع کنیم که چرا هنر در جهان ثروت آفرین است، اما در ایران اینطور نیست؟ برای مثال موزه ملی قاهره بر روی خط و هنر قاهره بنا شده در حالی که این هنر برای ایرانیان است و به نام ما ثبت شده است. ما ظرفیت های داشتن گالری های هنری بسیاری داریم اما متاسفانه آنقدری که باید از آن استفاده نشده و مسئله شناخته شده ای نیست. در باب مسئله هنر باید بگوییم که هنر و حقوق هر دو بازوهای اصلی یکدیگر هستند هنر هم یک بازوی اصلی است دقیقا چیزی که بسیاری از افراد مخصوصا ایرانیان بر روی آن بال سوار هستند.

حسین غفاری به شناخت و اهمیت مسئله هنر پرداخت و گفت: من درمورد هنر حرفی برای گفتن دارم، ما اگر نگاه تخصصی به مسائل داشته باشیم نصف بیشتر مسائل حل شده خواهند بود. اگر شما باور دارید که هنر علم است پس قطعا نمی توانید با هنر سلیقه ای برخورد کنید. این نگاه را باید کنار بگذاریم و با دید بازتری به قضیه نگاه کنیم.

غفاری در ادامه گفت: هنر هیچ ربطی به ساختار هوش مصنوعی ندارد، هنر به تنهایی مسئله قوی و بزرگی است که باید با احساسات شما درگیر و عجین شود. پس هیچ جای نگرانی از بابت اینکه هوش مصنوعی بتواند با هنر تلفیق شود وجود ندارد. ما نمی توانیم به هنر نگاه مهندسی داشته باشیم. در رابطه با نرم افزار های مرتبط با هنر باید بگویم که نرم افزار ها در واقع جعبه ابزار هستند. فن مکانیکی یک تخصص و برنامه باید یاد گرفته شود، دیزاین برنامه باید یاد گرفته شود، اینکه ما بیاییم علم را مختصر ببینیم آن هم در دوره ای که شما مرتبه ای کسب علم می کنید اول مقطع فوق لیسانس و بعد دکتری و بعد دکتری تخصصی و ... مرتبه ای کسب علم یاد گرفته می شود، کار اشتباهی است. اگر برای هنر ارزش قائل هستید سلیقه را باید کنار بگذارید و تخصصی برخورد کنید.

ابراهیم زاده گفت: همان طور که گفته شد یک بال هنر و حقوق، هنر است، برای مثال در کارگردانی بار مهم و اصلی کارگردان تحلیل کردن آن است. بحث تخصص مبحث مهمی است که یک قسمت آن را هنر تشکیل می دهد.

ابراهیم زاده ادامه داد: مسئله ای که ما الان دچارش هستیم این است که موی سفید ارزش خودش را به خصوص با پیشرفت تکنولوژی بیش از پیش از دست داده است. چظور زیرساخت های حقوقی هنر رو با توجه به بزرگانی که در این زمینه و در این فن تخصص داشتند تلفیق کنیم. نگاه هنر و حقوق شامل سه مسئله است اولی معشیت هنرمندان، اشتغال هنرمندان و زیرساخت های حقوقی با توجه به نگاه تخصصی است. در واقع یک فاصله ای که بین تخصص و حرفه وجود دارد این است که متخصص در اصل کسی است که علم آن حرفه را می داند و تمام و کمال به جزئیات اشعاف دارد و خلاقیت بیشتر و بهتری هم طبیعتا دارند. اما در حرفه بیشتر منظور این است که به صورت تجربی یاد گرفته شده و از این راه کسب درآمد می کنند. به خاطر زیر ساخت های آموزشی تفاوت های چشم گیری بین نگرش نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد که برهمین اساس تفاوت های بسیاری بین تخصص و حرفه در هر دو گروه دیده می شود.

ابراهیم زاده در پایان گفت: تخصص به معنای این است که ممکن است کسی با دکتری جلو برود و تخصصش را به دست آورد اما وارد حرفه نشود و حرفه به معنای وارد بازار کسب و کار شدن هست تا زمانی که کسی وارد حرفه بعد از گرفتن تخصصش نشود و کسب درآمد نکند از تخصص خودش در  واقع کار بیهوده ای انجام داده است.

گزارش: غزاله ورقائی