کد خبر: 43851
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 خرداد 1400 - 13:35

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

مراسم رونمایی از «تندیس یادمان اهداگران کتاب» برگزار شد

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
مراسم رونمایی از تندیس یادمان اهداگران کتاب به منظور پاسداشت نام خیرین اهدا کننده منابع فرهنگی و ترویج فرهنگ اهدا برگزار شد.
مراسم رونمایی از «تندیس یادمان اهداگران کتاب» برگزار شد

به گزارش لیزنا، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم بر ضرورت زنده نگه داشتن فرهنگ کار مشارکتی تاکید کرد و گفت: فرهنگ به انجام رساندن کار مشارکتی از گذشتگان به ما رسیده است و امروزه این فرهنگ را باید در ابعاد فرهنگی بسط و گسترش داد.

بروجردی با بیان این مطلب در مراسم رونمایی از تندیس یادمان اهداگران کتاب گفت: فرهنگ کار مشارکتی و انجام امور خیریه از گذشته تا امروز در قالب سازمان، تشکل، انجمن، جمعیت و یا هر اسم دیگری وجود داشته است. این فرهنگ اشاعه دهنده کار خیر بوده که در نتیجه انجام امور خیریه در حوزه فرهنگ هم یکی از ضروریات است.

وی ادامه داد: تشکیل بنیادها برای انجام امور خیریه در حوزه فرهنگ از دو دهه پیش پایه گذاری شد و بنیاد حامیان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم در همین راستا تشکیل شده است. این بنیادها، سازمان‌های تعریف شده ای هستند که منشا انجام امور خیر می‌شوند و می‌توانند جامعه را به انجام امور خیر دعوت کنند.

بروجردی گفت: رونمایی از طرح یادمان اهداگران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به همت بنیاد حامیان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شده است که می‌تواند آغازی برای تعلق خاطرما به فرهنگ ایران باشد و در ادامه مسیر برای نسل‌های آینده نیز اثرگذار باشد تا بتواند نسل آینده را زنده و متکی به تلاش‌های خودش نگه دارد.

وی تاکید کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بنیاد حامیان را حامی خود می‌داند و هیچ دخالتی در این بنیاد ندارد. در واقع بنیاد حامیان یک خیریه ای است که به عنوان حمایت کننده سازمان شکل گرفته است. ضمن اینکه تجربه حضور بنیادهایی از این دست نشان داده که رفت و آمد دولت‌ها تاثیری در انجام فعالیت بنیادهای خیریه نداشته و ندارند و ماندگاری آنها به انجام امور خیریه است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: کتاب، سند و منابع نوشتاری یک سرمایه برای این سرزمین به شمار می‌رود که این سرمایه باید حفظ شود تا به دیگران انتقال داده شود. ضمن اینکه روحیه و توجه مردم ما به مسائل فرهنگی بسیار عمیق است و باید قدردان این روحیه بود.

وی تصریح کرد: وقتی سخن از بنیاد حامیان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به میان می‌آید، نگاه دولتی به این مجموعه وجود ندارد و با مشارکت و داشته‌های مردم اعم از داشته‌های نوشتاری، فکری و فرهنگی اداره می‌شود. به اعتقاد من این گام مقدمه ای برای برخورداری از داشته‌های این سرزمین است که با مشارکت مردم عیان می‌شود و امیدوارم این بنیاد کمک کند تا این گنجینه‌های ارزشمند به عنوان میراث معنوی از اختفا درآید و در معرض دید عموم و بهره گیری دیگران قرار گیرد.