کد خبر: 45607
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 ارديبهشت 1401 - 07:18

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

از قدیم‌ترین نسخه خطی «مناقب علی بن ابیطالب» در کتابخانه‌های ایران رونمایی شد

منبع : لیزنا
قدیمی‌ترین نسخه خطی «مناقب علی بن ابیطالب» در کتابخانه‌های ایران، موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی در یکصد و بیست و یکمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.
از قدیم‌ترین نسخه خطی «مناقب علی بن ابیطالب» در کتابخانه‌های ایران رونمایی شد

به گزارش لیزنا، در این مراسم کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن پاکدامن پژوهشگر گروه فقه بنیاد پژوهش‌های اسلامی، به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد که به تبیین ابعاد مختلف مناقب امیرمومنان امام علی (ع) پرداخته است.

وی، در این روایت، ضمن تشریح جایگاه بیان کننده، نویسنده، منتشر کننده و گوش دهنده به مناقب امیر مومنان در بارگاه الهی تصریح کرد: آنچه تاکنون پیرامون این فضائل نوشته شده است تنها قطره‌ای از دریاست و تا قیامت می‌توان از این فضائل نوشت و باب جدیدی باز کرد.

این پژوهشگر علوم دینی، جامعه بشری را تشنه معارف و فضائل اهل بیت (ع) دانست و گفت: بر نویسندگان علوم و متون دینی لازم است با بیان روان این فضائل آن را در اختیار جامعه قرار دهند تا نسل معاصر ما با این مناقب آشنا شوند.

پاکدامن، ذکر فضائل را آموزه‌ای تربیتی برای اهل آن عنوان کرد که زمینه رشد را فراهم می‌کند.

وی، یاری رهبر مسلمانان جهان را نوعی از آموزه‌های تربیتی بر پایه مناقب امیرمومنان برشمرد و تصریح کرد: این آموزه که همان منقبت لیله المبیت است جهاد تبیین آن شجاعت حضور در میدان را می‌خواهد و می‌بایست در راه این آرمان مقدس جان داد.  

در ادامه جلسه رونمایی از نسخه خطی مناقب علی بن ابیطالب، سیدرضا صداقت حسینی؛ کارشناس نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی، این اثر کتابت شده در قرن 11 هجری را از جمله تالیفات ابوالحسن علي بن محمد واسطي شافعي معروف به ابن مغازلي از محدثان و علماي قرن پنجم هجری عنوان کرد.

وی این نسخه را دارای متنی روان و سلیس و مشتمل بر ابواب مختلف در مناقب و فضائل حضرت علي (ع) برشمرد که مورد استفاده علما و فضلاي بعد از ابن مغازلي قرار گرفته و احادیثی همانند حدیث غدیر و منزلت و حدیث طیر و حدیث مدینه العلم را در خود دارد.

صداقت حسینی، اثرمذکور موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی را قدیم‌ترین نسخه خطی آن در کتابخانه‌های ایران عنوان کرد که در فروردين 1374 از سوی مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

گفتنی است این مراسم از طریق لینک https://webinar.aqr.ir/farhangi و صفحه اینستاگرام digital.aqr.ir برای علاقه‌مندان در دسترس قرار گرفت.