کد خبر: 43196
تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 بهمن 1399 - 08:51

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

از سامانه اسناد «نقش دولت در دفاع مقدس» و «سند به مثابه سند توسعه» رونمایی شد

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
همزمان با گرامیداشت دهه فجر سامانه‌های اسناد «نقش دولت در دفاع مقدس» و «سند به مثابه سند توسعه» با حضور محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور و اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.
از سامانه اسناد «نقش دولت در دفاع مقدس» و «سند به مثابه سند توسعه» رونمایی شد

به گزارش لیزنا، سامانه اسناد «نقش دولت در دفاع مقدس» با دسترسی به 2 میلیون و پانصد هزار برگ سند و سامانه «سند به مثابه سند توسعه» با دسترس‌پذیر شدن سیصد و پنجاه میلیون برگ سند همزمان با گرامیداشت دهه فجر با حضور محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌‌جمهور، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جمعی از خانواده‌های شهدای دولت، امروز 13 بهمن‌ماه، رونمایی شد.

رییس دفتر رییس‌‌جمهور: جمع‌آوری اسناد تلفیقی فشارهای اقتصادی و بحران کرونا برای آیندگان مفید است

محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌‌جمهور با اشاره به نقش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دسترس‌پذیر کردن اسناد گفت: نقش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گردآوری و دسترس‌پذیر کردن اسناد مربوط به دوران انقلاب و دفاع مقدس جهت آگاه‌سازی جوانان مهم و محوری است.

وی ادامه داد: خوشحالم فرصتی دست داد تا در فضای معنوی که به یاد شهدای دولت برگزار شده است، حضور داشته باشم. در ابتدا به دوران جنگ اشاره می‌کنم. در آن دوران فضای کشور فضای دیگری بود که در راس آن نیروهای نظامی و بعد مردم و کارگزاران نظام بودند و علاوه بر نیروهای نظامی مجموعه کارگزاران نظام هم همراه مردم و در خدمت جنگ بودند. جنگی که به مردم ایران تحمیل شد و باید دید اهدافی که استکبار جهانی در آن ایام دنبال می‌کرد، چه بود. مسلم است آن‌ها دنبال این بودند که نهضت امام خمینی (ره) پا نگیرد. در آن دوران امام، دنیا را در مقابل عمل انجام شده قرار داد و زمانی که امام آمد و دیدند که این حضور با استقبال بی‌نظیر مردم همراه بود راه دیگری نداشتند جز اینکه روش نظامی را پیش بگیرند تا انقلاب در ماه‌های اول استقرار خود متوقف شود. امام راحل، مردم و مسئولان در آن دوران احساس خطر کردند و همگان یک ماموریت واحد داشتند و آن پیروزی و تثبیت انقلاب بود. اگر فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها نبود، امروز با افتخار نمی‌توانستیم بگوییم که 42 سال از انقلاب گذشته و وارد سال چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شده‌ایم.

رییس دفتر رییس‌جمهور تاکید کرد: خوشبختانه نگاه به 8 سال جنگ تحمیلی در ابعاد مختلف کشور، نگاه واحدی است و همگان بر این امر واقف هستیم که جنگ تحمیلی 8 ساله،‌ فرهنگ جدیدی را برای کشور ایجاد کرده و باعث شده در همه شرایط در مقابل مشکلات داخلی و دشمنان خارجی به آن افتخار کنیم.

وی تصریح کرد : اما توجه به این نکته حائز اهمیت این است آیا کودکان و نسل‌های آینده با این تفکر به جنگ 8 ساله نگاه می‌کنند که توجه به این مهم کار نویسندگان، فیلم‌سازان، رمان‌نویسان و داستان‌نویسان است تا خاطرات شهدا را با قلم خود و تصاویری که فیلم‌برداری می‌کنند ماندگار کنند و آنها را در اختیار و دسترس جوانان قرار دهند و به نظر من راه‌اندازی سامانه اسناد «نقش دولت در دفاع مقدس» بخشی از این فرآیند است و به نقش دولت مربوط می‌شود.

محمود واعظی اظهار داشت: همچنین نقشی که مردم داشتند نیز باید جمع‌آوری شود. زیرا جبهه متعلق به گروه یا قوم خاص نیست. از همین‌رو تاکید من بر این است که جبهه متعلق به همه بود. بنابراین اسناد آن نیز باید به شکلی تنظیم شود که همگان در آینده بتوانند از آن استفاده کنند. به اعتقاد من باید اسناد جنگ تحمیلی اقتصادی جمع‌آوری شود و این امر بی‌تردید کار بزرگ و مهمی است.

محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور در پایان گفت: اگر امروز بتوانیم اسناد تلفیقی فشارهای اقتصادی و بحران کرونا را به خوبی جمع‌آوری کنیم برای آیندگان مفید خواهد بود. گزارش‌های بسیار خوبی از فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای دسترس‌پذیر کردن اسناد، نشریات و نسخ خطی برای همه افراد دانش‌پژوه وجود دارد. خوشحال هستم که این سازمان سامانه‌های مختلفی را اخیرا راه‌اندازی کرده است و امیدوارم این رونمایی از سامانه‌های اسنادی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شد بتواند شرایط استفاده بهینه مردم را فراهم کنند. به خصوص آنچه که مربوط به دفاع مقدس می‌شود.

اشرف بروجردی: اسناد میتواند در برنامهریزی و تصمیمسازی کشور نقش موثری داشته باشند

اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نقش شهدای دولت و مبارزه‌های آنها را سرمایه ارزشمند در شکل‌گیری و استحکام انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: سرمایه عظیم اسنادی گویای نقش شهدا در تصمیمات کشور است که جمع‌آوری و ماندگار کردن این نقش به سازمان اسناد و کتابخانه ملی محوّل شده است و اسناد می‌تواند در برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی کشور نقش موثری داشته باشند.

وی ادامه داد: از 2 سال قبل دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت برای حفظ این سرمایه عظیم، اسنادی که گویای نقش آنان در تصمیمات کشور است را جمع آوری و ماندگار کند و این مأموریت به سازمان اسناد و کتابخانه ملی محوّل شد. زمانی که وارد این عرصه شدیم نقش آفرینی همه دولتمردان در سراسر کشور و در مدیریت های کلان را به مشاهده نشستیم و دریافتیم که همه نهادهای اثر‌گذار از وزارت امورخارجه در حمایت های سیاسی تا وزارتخانه راه و ترابری، مخابرات، نیرو، بازرگانی، نفت،آموزش و پرورش، علوم و غیره و رسیدگی به آسیب‌دیدگان در جهت آماده سازی جاده‌ها، تأمین برق، اقدامات مخابراتی و خرید مایحتاج عمومی برای جلوگیری ازآسیب دیدگی مردم در سراسر کشور تلاش های وافر و تصمیمات مهمی اتخاذ شده‌است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: در دهه های گذشته از منظر سازمانی توسعه خوبی در سازمان رخ داده و نیز از منظرفراهم آوری اسناد از حدود ۵۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی تاکنون ۵ میلیون پرونده گردآوری شده است. که به دلایل مختلف هنوز ده ها سازمان و نهاد دولتی یا وابسته به دولت از همکاری دریغ کرده‌اند.حافظه ملی ایرانی که شعار و برنامه راهبردی و بنیادی سازمان است دو بخش و دو بُعد دارد. بُعد و جنبه هویتی و تاریخی که کیستی ما را توضیح می دهد که اسناد تاریخی و ارزشمند و نسخ خطی بیشتر آن را بازنمایی می کند و بُعد اداری و مدیریتی که تجربه و سابق‍ه برنامه ریزی و سیاستگذاری و تصمیم سازی در نظام اداری کشور است و اسناد انتقالی از دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی و وابسته به دولت آنها را بیان می کند. این اسناد دومی نزدیک به ۹۸٪ اسناد مخازن سازمان اسناد را شامل می شود.

وی ادامه داد: ارزش و اهمیت این اسناد هنوز به درستی و جامعیت در فرآیند برنامه ریزی و تصمیم سازی شناخته نشده و نقش مهم آنها در پشتیبانی و یاریگری به نظام تصمیم سازی و اداری کشور مغفول مانده است.

هانیه گرائیلی: دولتها در بقای نظامهای سیاسی نقش کلیدی دارند

هانیه گرائیلی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: راه‌اندازی سامانه اسناد «نقش دولت در دفاع مقدس» اقدام مهمی بود و طبعا نقش دولت‌ها در بقا و تداوم یک نظام سیاسی کلیدی است.

وی اظهار داشت: رونمایی از سامانه اسناد «نقش دولت در دفاع مقدس» در ایام دهه مبارک فجر و هم‌زمانی با میلاد با سعادت حضرت فاطمه (س) را به فال نیک می‌گیرم.

وی ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به خود می‌بالد که میزبان خانواده شهدای دولت است. شهدایی که عزیزترین دارایی خود را تقدیم ملت کردند تا اعتبار و اعتلای وطن را رقم بزنند. البته ما هم امیدواریم در جایگاه شاهدان قرار بگیریم. هرچند شاهد بودن حریت و آزادگی می‌طلبد. امید است خداوند ما را در همین مسیر قرار دهد و هرگز شرمنده این عزیزان نباشیم.

وی تصریح کرد: امروز با افتخار از 2 میلیون و پانصد هزار برگ سند که نشانگر نقش لجستیک و استراتژیک دولت در جنگ 8 ساله است رونمایی کردیم. همچنین سامانه «سند به مثابه توسعه» اتفاق بزرگ و ارزشمندی است که دسترس‌پذیر شدن بالغ بر سیصد میلیون برگ سند را ممکن کرده است. 

خسرو طالبزاده: هیچ پرونده اسنادی وجود ندارد که تعیین تکلیف نشده باشد

در ادامه این نشست خسرو طالب‌زاده، معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: دسترسی و آزاد‌سازی بیش از چهار میلیون پرونده اسنادی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که شامل بیش از 235 میلیون برگ سند می‌شود، فراهم شده است.

وی ادامه داد: در مدت 50 سال گذشته یک میلیون و 200 هزار، پرونده توصیف و پردازش شده بود که 920 هزار پرونده اسنادی مربوط به تهران و 280 هزار پرونده اسنادی مربوط استان‌ها بوده است. این آمار یک در حدود 30 درصد مجموع پرونده‌های اسنادی مخازن این سازمان بوده که 821 هزار پ‍رونده قابل دسترسی آزاد بود و 379 هزار پ‍رونده اسنادی قابل دسترس نبود.

معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: در ایام کرونا، 279 هزار و 300 پرونده اسنادی قابل دسترسی شد و 119 هزار و 300 پرونده قابلیت دسترسی محدود گرفت و 81 هزار و 700 پ‍رونده تعیین سطح دسترسی آنها انجام شد. ذخیره‌سازی اطلاعات در سطح مجموعه/ردیف نیز شامل سه میلیون و 168 هزار پرونده اسنادی بوده که شامل 1400 رکورد در سطح مجموعه و 27 هزار ردیف موضوعی است.

طالب‌زداه تصریح کرد: مجموعه دسترس‌پذیری و آزادسازی اسناد در دوره جدید این سازمان شامل سه میلیون و 359 هزار و 600 پرونده اسنادی است که دربرگیرنده 235 میلیون و 172هزار برگ سند است که در اختیار محققین است.

معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: بنابراین هم اکنون هیچ پرونده اسنادی در این سازمان وجود ندارد که تعیین تکلیف نشده باشد و دسترسی این اسناد در سطوح اطلاعات، منشاء و ردیف موضوعی برای پژوهشگران وجود دارد و فقط اسنادی قابل دسترس نیست که قانون 40 سال عدم دسترسی باید برای آنها لحاظ شود.

در پایان این مراسم لوح سپاس به خانواده شهدای دولت محمدعلی فیاض بخش،‌ مصطفی چمران، سید موسی نامجو، موسی کلانتری، حسن عباسپور تهرانی فرد، محمد جواد تندگویان و محمود قندی با حضور محمود واعظی، رییس دفتر رییس ‌جمهور، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شد.