کد خبر: 46111
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 مرداد 1401 - 13:40

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

ویژگی‌های یک کتاب خوب برای جذب مخاطب بررسی شد

منبع : لیزنا
ویژگی‌های یک کتاب خوب برای جذب مخاطب در سی و هفتمین پیش نشست اولین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» مورد بررسی قرار گرفت.
ویژگی‌های یک کتاب خوب برای جذب مخاطب بررسی شد

به گزارش لیزنا، در این پیش نشست کلر ژوبرت نویسنده فرانسوی، مترجم و تصویرگر ادبیات دینی کودک که به دین مبین اسلام مشرف شده است، مخاطب محور بودن را یکی از ویژگی‌های کتاب خوب عنوان کرد و انتخاب موضوع، نگاه کودکانه و خلاقانه به آن، انتخاب مضمون، زاویه دید مناسب، زبان و... را از جمله خصوصیات کتاب کودک امروز عنوان کرد که باید به آن توجه شود.

وی به تناسب متن و تصاویر به عنوان یکی از نکات مهم قوت کتاب کودک اشاره کرد و کودکانه و شاد بودن، شلوغ نبودن(تعادل بین شلوغی و خلوتی)، عینی و واضح بودن، داشتن جای کافی برای متن را از جمله این نکات دانست.

ژوبرت، همچنین هماهنگی با فرهنگ ایرانی اسلامی در متن و تصویر، رعایت مسائل اخلاقی، عدم القاي مطالب نادرست را از جمله خصوصیات ترجمه مناسب از یک کتاب برشمرد.

احمد یوسف‌زاده نویسنده و منتقد ادبیات دفاع مقدس نیز دیگر سخنران این نشست وبیناری، به سابقه کوتاه ادبیات داستانی مبتنی برروایت و سبک خاطره‌نگاری اشاره کرد و گفت: افرادی که دست به خاطره‌گویی می‌زنند روایت‌هایشان دارای چنان کنش‌ها و جذابیت‌هایی است که ستون اصلی شناسنامه و هویت اثر ادبی را شکل می‌دهد.

وی، ساده نویسی، پرهیز از اغراق، تکیه بر واقعیت‌ها، روایی بودن، سادگی بیان و اجتناب از پیچیدگی را از جمله ویژگی‌های این رده از داستان‌نویسی عنوان کرد و این شاخصه‌ها را سبب دلنشین شدن اثر برای مخاطب خود دانست.

گفتنی است کلیه مقالات ارسالی به دبیرخانه نخستین همایش فعالیت های داوطلبانه، در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شرکت کنندگان می‌توانند مقالات خود را در این همایش ارائه کرده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس بهره‌مند شوند.