کد خبر: 44559
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 06 آبان 1400 - 14:24

داخلی

»

گزارش

برای داشتن حال خوب، کار داوطلبانه انجام بدهید

منبع : گنجینۀ رضوی
رئیس شبکه مروجان کتاب‌خوانی کشور در گفتگوی زنده در فضای مجازی، با بیان اینکه کارهای بدون چشم‌داشت و بی‌نام و نشان تأثیرات ویژه‌ای بر روح و شخصیت افراد می‌گذارد، همگان را دعوت به انجام کار داوطلبانه کرد.
برای داشتن حال خوب، کار داوطلبانه انجام بدهید

به گزارش لیزنا، دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی مهمان گفتگوی هفتۀ «اولین همایش بین‌المللی فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» بود. وی در این نشست که به صورت زنده و در فضای مجازی انجام شد، به بررسی ضرورت کارهای داوطلبانه و تدام انگیزه‌های داوطلبان پرداخت.

دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی در این برنامه، کار اجباری را انگیزه‌کُش خواند و گفت: کار داوطلبانه در انسان حال خوب را پدید می‌آورد و در مرحلۀ بعد، زمانی که حال، خوب باشد خلاقیت گل می‌کند و فرد حاضر است هرکاری را برای بهتر شدن شرایط انجام دهد.

وی اعلام کرد: به هرفردی پیشنهاد می‌کنیم برای دل خودش کار داوطلبانۀ بدون نام و نشان انجام دهد و ببیند با این رویکرد شخصیتش چه تحولی پیدا خواهد کرد.

عضو هیأت‌علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در مقایسۀ کارهای نظام‌مند اداری و اجباری با فعالیت‌های داوطلبانه خاطرنشان کرد: وقتی یک فعالیتی از سر وظیفه و با اجبار انجام شود پس از مدتی دچار رخوت خواهد شد اما دربارۀ فعالیت‌های داوطلبانه چون اجباری درکار نیست و فرد با عشق به سراغ آن می‌رود، شور و شوق و انگیزه‌ها بسیار فراتر از شرایط عادی است.

وی به دسته‌بندی انگیزه‌های مختلف افراد برای کارهای داوطلبانه پرداخت و تصریح کرد: برخی افراد به دلایل فردی مانند سرگرمی یا علایق مذهبی دست به کارهای داوطلبانه می‌زنند و این درحالی است که انگیزه‌هایی مانند کسب جایگاه اجتماعی، موقعیت شغلی و حرفه‌ای نیز از دیگر انگیزه‌های افراد به شمار می‌رود. او تأکید کرد: شناخت این انگیزه‌ها مهم است و درصورت نشناختن انگیزه‌ها و جهت‌دار نکردن آن، این انگیزه‌ها به مرور کاهش خواهد یافت.

دبیر جشنواره و رئیس شبکه مروجان کتاب‌خوانی کشور تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها آموزش است. به عنوان مثال در یک کتابخانه، از میان کارکنان، افرادی باید وظیفۀ آموزش داوطلبان را به عهده بگیرند تا نیروی داوطلب در جریان فعالیت‌های خودجوشِ خود، از آموزش‌های جدید حرفه‌‌ای برخوردار شود تا در زندگی اجتماعی و حرفه‌ای خود به کار بگیرد و این یکی از راهکارهای حفظ و تداوم انگیزۀ کارهای داوطلبانه است. وی همچنین پرهیز از سپردن کارهای بر زمین مانده و به نوعی بهره‌کشی از نیروهای داوطلب را از دیگر عوامل حفظ انگیزه‌های داوطلبان خواند.

حاجی زین‌العابدینی با بیان اینکه، فعالیت‌های داوطبانه از قدیم بوده است، جهت‌دار کردن آن را ارزشمند دانست و گفت: ما در حمایت از داوطلبان و فعالان خودجوش هم از منظر قانون‌گذاری، هم اجرا و هم همکاری‌های فردی در سطح خُرد، مشکلات فراوانی را داریم.

وی ضمن تأکید بر اینکه، افزایش فعالیت‌های کتاب‌خوانی، صرفه‌جویی‌های اقتصادی و کاهش بزهکاری را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: کتاب ما را به مدارا، صلح و گفتمان دعوت می‌کند و فعالیت‌های داوطلبانه باید بدون تعصبات دینی و قومیتی باشد.

این استاد دانشگاه همچنین فعالیت‌های داوطلبانه را امری رایج در ایران و سایر کشورها خواند. وی از این امر به عنوان یک راهکار درمان افسردگی و ناراحتی‌های روحی نام برد و گفت: در مواردی فردی که دچار افسردگی شده است را پزشک توصیه به انجام فعالیت داطلبانه می‌کند. پزشک به او می‌گوید که تو دچار منیت و غرور شدی و کار بدون چشم‌داشت حال تو را خوب خواهد کرد.

گفتنی است، نخستین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» در اردیبهشت سال 1401 به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات بیشتر و ارسال مقالات خود می‌توانند به تارنمای همایش به آدرس www.volunteer.razavi.ir  مراجعه کنند. همچنین دبیرخانه همایش با شماره‌های تماس 05132281480 و شماره فکس 05132281480- 05132220845 پاسخگوی سوالات است.