کد خبر: 46120
تاریخ انتشار: شنبه, 08 مرداد 1401 - 11:30

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

مرمت بیش از 22 هزار و 500 مورد اقلام فرهنگي نفيس در آستان قدس

منبع : لیزنا
رئيس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگي سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي گفت: طی 4 ماه گذشته از آغاز سال تا کنون بیش از 22 هزار و 500 مورد انواع اقلام فرهنگي قديمي نفيس در اين اداره توسط مرمتكاران و صحافان پاكسازي و مرمت شده است.
مرمت بیش از 22 هزار و 500 مورد اقلام فرهنگي نفيس در آستان قدس

به گزارش لیزنا، سید علی طباطبایی، حفاظت از میراث فرهنگی را یکی از دغدغه‌های آستان قدس رضوی برشمرد که در راستای تحقق این مهم با مرمت، آسیب‌زدایی و سایر اقدامات حفاظتی نسبت به احياء هويت مكتوب ايران اقدام كرده است.

وی تصریح کرد: زائران و شيفتگان حضرت امام رضا(ع) طی سال‌های متمادی، ارادت خود را در قالب‌های مختلف از جمله نذر و اهدای آثار فرهنگی و تاریخی ارزشمند ابراز کرده‌اند که اقدامات حفاظت، مرمت، بررسی و تثبيت، به طور مستمر بر روي این آثار انجام می‌گیرد.

طباطبایی به یکی از اقدامات مرمتی طی این مدت اشاره کرد و گفت: بیش از 7852 برگ سند، نسخه و جلد نسخ خطی مرمت و بازسازی شده است.

وی، با بیان اینکه اقدامات حفاظتی و مرمتی شامل صحافی و جلدسازی، مرمت، آفت‌زدایی، گردگیری و پاک‌سازی، استحکام‌بخشی، بررسي و تثبیت و مانند آن است، افزود: از مهم‌ترین موارد مرمتی طی این مدت، مرمت 230سند طوماری، آفت‌زدایی 3331 سند و کتاب و اسیدزدایی 912سند بوده که از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

طباطبایی، آثار خطی مرمت شده و در حال مرمت را مربوط به قرن‌های 6-7-8- 5 ه.ق عنوان کرد و گفت: این آثار دارای آسیب‌های متعدد و کمبودهای فراوان است که نیاز به دقت و ظرافت زیاد دارد و مرمت‌کاران تلاش داشته‌اند به بهترین شکل ممکن بتوانند این آثار ارزشمند را مرمت و حفاظت کنند.

وی به صحافی و طلاکوبی منابع چاپی از جمله کتاب، مجله،روزنامه، مرمت قالی نفیس دوره صفویه، مرمت کتیبه فولادی مطلا مربوط به ضریح مرصع و پایش محیطی موزه و مخازن نسخ خطی به عنوان برخی از اقدامات این مرکز طی مدت 4 ماه گذشته اشاره کرد و مرمت و آماده سازی نسخ خطی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و همکاری برای آماده‌سازی ویترین‌ها و قاب عکس‌ها برای ایجاد تالار جدید موزه نهج البلاغه را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد.

اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگي آستان قدس رضوي، تخصصي‌ترين اداره مرمت در شرق کشور است که در حال حاضر حفاظت و مرمت اشيای تاريخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و... به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص اين اداره انجام می‌گيرد.