کد خبر: 44784
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 آذر 1400 - 04:39

داخلی

»

گزارش

از «اسناد و آثار مرتبط با شهید آیت الله مدرس» رونمایی شد

منبع : گنجینه رضوی
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی طی برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی از «اسناد و آثار مرتبط با شهید آیت‌الله مدرس» در جوار مرقد این شهید بزرگوار رونمایی کرد.
از «اسناد و آثار مرتبط با شهید آیت الله مدرس» رونمایی شد

به گزارش لیزنا، طی این مراسم که در زیارتگاه آیت‌الله شهید مدرس (ره) واقع در شهرستان کاشمر برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عطاران، مدیر عامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه، طی سخنانی به بررسی ابعاد مختلف شخصیت شهید آیت الله سید حسن مدرس پرداخت.

شهید مدرس؛ الگویی برای مسئولین کشور

وی، این روحانی مبارز را الگویی برای تمامی مسئولین مملکتی در رده‌های مختلف برشمرد و تاکید کرد: کسی که برای خدا و در راه تحقق فرامین الهی حرکت کند، خداوند او را بزرگ خواهد کرد.

عطاران، بندگی خداوند را راه خروج از بحران‌های زندگی دانست و تصریح کرد: مدرس که زندگیش در راه بندگی خداوند خلاصه می‌شد، با رفتار خود هیمنه حاکمان وقت را شکست.

وی افزود: این شهید بزرگوار با القاب و عناوین زندگی نکرد و در شرایط زندگی ساده جایگاه رفیعی را برای خود رقم زد.

تبلور مفهوم «سیاست ما عین دیانت ماست» در زندگی شهید مدرس

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری، امام جمعه کاشمر نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم، رفتار و زندگی شهید آیت ‌الله مدرس را تبلور مفهوم «سیاست ما عین دیانت ماست» عنوان کرد.

وی تصریح کرد: این عالم مجاهد به جای نگارش رساله عملی، در مقابل رضاخان ایستاد و علم را به مرحله عمل در آورد.

طاهری با اشاره به شخصیت زاهدانه این عالم وارسته افزود: مسئولی که وابسته به امور دنیوی باشد نمی‌تواند شجاعانه سخن بگوید و اقدام عملی داشته باشد و منافع وی مانع از صراحت کلام و رفتار او خواهد بود.

وی، همچنین زیارتگاه شهید مدرس را پایگاهی برای پرداختن به آموزه‌های زندگی این مجاهد شهید برشمرد.

 آنچه اسناد بازگو می‌کنند

دکتر الهه محبوب، رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه این مراسم که با رونمایی از اسناد همراه بود، ضمن توضیحاتی به معرفی محتوای اسناد رونمایی شده پرداخت.

وی اسناد مرتبط با شهید مدرس موجود در مرکز اسناد را در دو دسته اسناد مکتوب و اسناد غیر مکتوب قابل تفکیک خواند.

محبوب، اسناد مکتوب را شامل فعالیت‌های مدرس در مجلس عنوان کرد و اختلاف وی با شاهزاده سلیمان میرزا را محتوای یکی از این اسناد بیان داشت و در توضیح آن گفت: سلیمان میرزا کسی بود که موجبات به سلطنت رسیدن رضا شاه را فراهم کرد.

وی همچنین دستخط مدرس در تأييد رضاقلي‌خان نيرالملک براي احراز کرسي نمايندگي مردم تهران در مجلس شوراي ملي توسط شهید مدرس و تلگراف علماي کاشان پيرامون برخورد شديد با متجاوزين و اهانت کنندگان به ایشان را از دیگر اسناد این مجموعه معرفی کرد.

محبوب به موضوع وضعیت مقبره شهید به عنوان بخش دیگری از اسناد اشاره داشت که در قدیمی‌ترین سند مربوط به تعمیر مقبره مدرس بعد از جنگ جهانی دوم در سال1331 به توسعه آرامگاه ایشان با نظر فرزند شهید اشاره دارد که توسط فرماندار کاشمر مطرح شده است.

اسناد اداره آرامگاه شهید توسط آستان قدس رضوی

رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین موضوع اداره آرامگاه شهید توسط آستان قدس رضوی را بخش دیگری از این اسناد برشمرد.

نامه‌اي به سيد جلال‌الدين تهراني در خصوص هزينه‌هاي مقبره سيد حسن مدرس در کاشمر و تقاضاي استخدام اسماعيل مدرس در آستان قدس، نامه تولیت فقید به رهبر انقلاب در خصوص درخواست مسئولیت و اداره آرامگاه شهید مدرس و موافقت رهبری با این امر و نامه قائم مقام توليت عظمي آستان قدس به مهندس ديشيدي در راستای تهيه طرحي براي تاسيس کتابخانه در مجاورت مجموعه شهيد مدرس کاشمر با عنايت به دستور مقام توليت عظمي در اين خصوص در سال ‎۱۳۷۳ش از جمله این اسناد بود که وی بدان اشاره کرد.

محبوب همچنین تصاویر شهید آیت ‌الله سید حسن مدرس و 150 تصویر مربوط به مقبره ایشان از زمان ساخت و ساز و تصاویر افتتاح کتابخانه آرامگاه شهید را از جمله اسناد مصور و غیر مکتوب پیرامون این شهید بزرگوار برشمرد.

گفتنی است علاقه‌مندان به صورت همزمان این مراسم را به صورت زنده از طریق لینک https://webinar.aqr.ir/farhangi  و صفحه @digital.aqr.ir و @sco_razavi_ir در فضای مجازی دنبال کردند.