کد خبر: 46832
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 14 دی 1401 - 13:12

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

مدیریت داده‌های پژوهشی در کتابخانه‌های ملی در حال تبدیل‌شدن به یک مسئله اساسی است

منبع : لیزنا
مروری بر فعالیت‌های کتابخانه ملی در جهان از جمله کتابخانه ملی بریتانیا و کتابخانه کنگره و کتابخانه‌های ملی تخصصی مانند کتابخانه‌های ملی پزشکی و کتابخانه ملی علوم و فناوری آلمان نشان‌‌ می‌دهد که فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه مدیریت داده‌های پژوهشی در جریان است.
مدیریت داده‌های پژوهشی در کتابخانه‌های ملی در حال تبدیل‌شدن به یک مسئله اساسی است

به گزارش لیزنا، سعیده اکبری داریان دبیر علمی سیزدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم اختتامیه درباره دستاوردهای جشنواره اعلام کرد: ما در این جشنواره بر اساس نظر داوران و اعضای کمیته علمی آثار با کیفیتی را علاوه بر آثار برگزیده شناسایی کردیم که به نظر‌‌ می‌رسد برای معرفی و کاربست آنها در سازمان یا از منظر تاثیرشان در رشته یا موضوع بهتر است در سلسله‌نشست‌هایی آنها را معرفی و درباره نحوه اثربخشی آنها بحث و گفتگو شود.

اکبری داریان در ادامه درباره بین‌المللی شدن جشنواره پیشنهاد کرد: در جشنواره امسال شاهد ارسال آثاری به زبان انگلیسی هم بودیم و این موضوع نشان‌‌ می‌دهد که پتانسیل لازم برای بین‌المللی‌شدن جشنواره وجود دارد. به‌ویژه آنکه در ماموریت‌های ذکرشده در اساسنامه مصوب سازمان گردآوری، حفاظت و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار در زمینه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی از سراسر جهان و گردآوری، حفاطت و اشاعه اطلاعات متعلق به ایرانیان خارج از کشور به چشم‌‌ می‌‌خورد. بنابراین در دوره‌های آتی‌‌ می‌‌ توان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که آثار معتبر ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی در مقیاس جهانی نیز به دست ما برسد. همچنین ظرفیتی ایجاد شود تا ایرانیانی که در خارج از ایران در رشته‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی،‌ آرشیو، نسخه‌شناسی و سندپژوهی و سایر محورهای جشنواره پژوهش‌های ارزنده‌ای انجام داده‌‌اند، بتوانند آثارشان را به جشنواره ارسال کنند. این کار به شناسایی آثار منتشرشده در خارج از کشور توسط ایرانیان کمک خواهد کرد.

دبیر علمی جشنواره سیزدهم درباره آثار ارسال شده به محور نسخه‌شناسی و نسخه‌پژوهی گفت: با یک جستجوی ساده در اپک سازمان‌‌ می‌بینیم در سالهای 1400 و ۱۴۰۱ تعداد قابل توجهی کتاب در زمینه تصحیح نسخه‌های خطی منتشر شده است. این نسبت در مقایسه با تعداد آثاری که در این زمینه به جشنواره ارسال شده است، قابل ملاحظه است و نشان‌‌ می‌‌ دهد که صدای جشنواره ما هنوز آن طور که باید به اصحاب نسخه‌شناس و نسخه‌پژوه نرسیده است و باید برای جلب نظر آنها در ارسال آثارشان به جشنواره تلاش کنیم.

وی در خصوص انتخاب موضوع جشنواره افزود: امروزه مدیریت داده‌های پژوهشی در کتابخانه‌های ملی در حال تبدیل‌شدن به یک مسئله اساسی و ملی است و مروری بر فعالیت‌های کتابخانه ملی در جهان از جمله کتابخانه ملی بریتانیا و کتابخانه کنگره و کتابخانه‌های ملی تخصصی مانند کتابخانه‌های ملی پزشکی و کتابخانه ملی علوم و فناوری آلمان نشان‌‌ می‌دهد که فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه در جریان است. این موضوع به‌دلایلی مثل مسئله مالکیت داده‌ها برای کتابخانه‌های ملی نسبت به سایر بدنه حاکمیت مقرون به صرفه‌تر است. همچنین پتانسیل‌هایی که در کتابخانه‌های ملی وجود دارد به تحقق این کار در سطح ملی کمک‌‌ می‌کند. زیرا زیرساخت‌هایی مثل استانداردها و دستورالعمل‌های مربوط به فراداده‌ها و ابزارهایی مثل اصطلاحنامه‌ها در کتابخانه‌های ملی فراهم است و باعث‌‌ می‌‌شود که پتانسیل قابل توجهی برای چرخه مدیریت داده‌های پژوهشی در واسپارگاه‌های سازمانی در این نهادهای ملی وجود داشته باشد.

 اکبری داریان افزود: تجربه امسال در بررسی ایده‌ها نشان داد که سازمان‌‌ می‌‌تواند برای تقویت افراد مستعد کارگاه‌های ایده‌پردازی، خلاقیت و نوآوری برگزار کند تا ‌‌اندیشه‌های نوآورانه با قابلیت‌های بهتر ارائه شوند. همچنین طرح‌های پژوهشی  در کشور نیاز به تحول اساسی دارند. در حال حاضر گزارش‌ طرح‌های پژوهشی قالب دانشگاهی و پایان‌نامه‌ای دارند.

 وی پیشنهاد‌‌ کرد شورای پژوهش سازمان  با بازطراحی کاربرگ طرح‌نامه این تحول  را برای سازوکار اجرایی‌شدن طرح‌های پژوهشی آغاز کند.

وی دستاوردهای جشنواره را ماحصل  تلاش همکاران سازمان و اعضای محترم کمیته علمی، هیأت داوران و کمیته اجرایی دانست و اظهار امیدواری کرد: این تلاش به توسعه دانش و پژوهش موثر وارتقای انگیزه پژوهشگران در سطح ملی منجر شود.