کد خبر: 46760
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 آذر 1401 - 07:45

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

ارزیابی ایده‌ها و کارنامه پژوهشی پژوهشگران غیر هیات علمی کتابخانه ملی

منبع : لیزنا
دبیر علمی سیزدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از ارزیابی ایده های ارسالی و بررسی کارنامه پژوهشی پژوهشگران غیر هیات علمی این سازمان خبر داد.
ارزیابی ایده‌ها و کارنامه پژوهشی پژوهشگران غیر هیات علمی کتابخانه ملی

به گزارش لیزنا،  سعیده اکبری داریان دبیر علمی سیزدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری در توضیح جزئیات بررسی ایده های ارسالی به این دوره از جشنواره گفت: از سال 1398 انتخاب ایده برگزیده به عنوان یکی از بخش های اصلی جشنواره در دستور کار قرار گرفت و در این دوره، علاوه بر ایده منتج به تولید دانش بنیان، ایده منجر به خلق ارزش و نوآوری اجتماعی هم به فراخوان اضافه شد.

وی ادامه داد: منظور از خلق ارزش و نوآوری اجتماعی، ایجاد تغییر و اثرگذاری مثبت در جامعه با پشتوانه سرمایه اجتماعی، مشارکت‌های داوطلبانه و مردمی و ابتکار عمل برای همراه‌ کردن نهادهای خصوصی و دولتی با رویکردی نوآورانه در راستای محورهای جشنواره است.

اکبری داریان درباره ایده های ارسالی به سیزدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری گفت: در این دوره از جشنواره تعداد 9 ایده به دبیرخانه ارسال شد و کمیته علمی در همان ابتدا دو ایده را به دلیل مطابقت نداشتن با فراخوان، از گردونه رقابت خارج کرد و به این ترتیب 5 ایده مربوط به بخش خلق ارزش و نوآوری اجتماعی و 2 ایده مربوط به بخش تولید دانش بنیان در کارگروه انتخاب ایده مورد بررسی قرار گرفت. همچنین صاحبان ایده در یک جلسه درباره ایده های خود صحبت کردند و به سئوالات اعضای کارگروه پاسخ دادند.

وی درباره اعضای این کارگروه یادآور شد: عصمت مؤمنی معاون کتابخانه ملی، سعید اسدی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد، علیرضا بدرلو رئیس گروه اسناد الکترونیک، مهدی خادمیان رئیس گروه مستندسازی، محمدرضا مرادی طادی مدیر خانه خلاق و نوآوری گام نو و نرگس نشاط عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعضای کارگروه انتخاب ایده هستند و ایده های برگزیده پس از بررسی نهایی کمیته علمی، در روز برگزاری جشنواره معرفی خواهند شد.

سعیده اکبری داریان دبیر علمی سیزدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری با اشاره به بررسی کارنامه پژوهشی پژوهشگران غیر هیات علمی در این دوره از جشنواره گفت: همانند دوره‌های گذشته در سیزدهمین دوره جشنواره ملی پژوهش و فناوری، انتخاب پژوهشگر برگزیده در دو دسته عضو هیات علمی و غیر هیات علمی، یکی از برنامه های اصلی این جشنواره است.  

وی در پایان گفت: تعداد 25 پژوهشگر غیر هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، آثار پژوهشی خود را در بازه زمانی مهر 1400 تا مهر 1401 به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و کارنامه های ارسال شده بر اساس شاخص ‌های آئین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در «کارگروه انتخاب پژوهشگر برگزیده غیر هیات علمی» ارزیابی می شود.

لازم به توضیح است سعیده اکبری داریان دبیر علمی جشنواره، فرحناز افضلی عضو هیات علمی و سرپرست پژوهشکده اسناد، سیامک محبوب عضو هیات علمی سازمان، محمد حدادی نماینده معاونت اسناد، الهه حسن زاده نماینده معاونت کتابخانه ملی، علی محمد طرفداری مدیر گروه پژوهش های اسلام شناسی و ایران‌شناسی و قربانعلی کنارودی مدیر گروه تحقیقات تاریخ معاصر ایران از اعضای این کارگروه هستند.