کد خبر: 47890
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 آبان 1402 - 10:49

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

بیانیه انجمن کتابداران و آرشیویستهای «با فلسطین»‎

منبع : لیرنا
بیانیه « انجمن کتابداران و آرشیویست های با فلسطین»   Librarian with Palestine  در وبلاگ انجمن کتابداران خاورمیانه MELA منتشر شد.
بیانیه انجمن کتابداران و آرشیویستهای «با فلسطین»‎

به گزارش لیزنا، روبرتا ال. دوفرتی، کتابدار مطالعات خاورمیانه، کتابخانه دانشگاه ییل ( نیوهون، ییل، ابالات متحده) در وبلاگ انجمن کتابداران خاورمیانه MELA بیانیه « انجمن کتابداران و آرشیویست های با فلسطین»   Librarian with Palestine را منتشر کردند. این بیانیه تقدیم کتابداران و آرشیویست‌های ایران می‌گردد.

 

بیانیه 2023 در مورد غزه

ما شاهد یک نسل‌کشی در فلسطین هستیم که 75 سال پس از نکبه Nakba ، اخراج گسترده نزدیک به یک میلیون فلسطینی از خانه‌هایشان برای ایجاد کشور اسرائیل در سال 1948 رخ می‌دهد. در فلسطین، ما برای درک چگونگی تحریف تاریخ برای ایجاد پوششی برای استقرار چندین دهه استعمار اسرائیل کار کرده‌ایم. ما از بقایای روستای صفوریه در شمال بازدید کرده‌ایم، یکی از صدها روستایی که برای از بین بردن یاد و خاطره ساکنان بومی آن با خاک یکسان شده است. ما شنیده‌ایم که همکاران فلسطینی خود از تخریب آرشیوهای خود و تلاش آنها برای حفظ سوابق جامعه که فلسطینیان را به سرزمین متصل می‌کند، روایت می‌کنند. امروز، فصل دیگری را در نکبه می بینیم که نیروهای اشغالگر اسرائیل (IOF) حملات هوایی را در سراسر غزه و اکنون کرانه باختری انجام می دهند. در زمان نگارش این مقاله، 1.5 میلیون نفر ساکنان غزه، که بیشتر آنها پناهندگان تجاوزات قبلی اسرائیل هستند، از خانه های خود آواره شده اند در حالی که محاصره مانع از رساندن کمکهای بشردوستانه برای رساندن  مواد غذایی ضروری، آب، سوخت و تجهیزات پزشکی شده است. امروز ما خواستار صداقت در گذشته و حال هستیم. ما بیش از هر چیز خواستار آزادی و عدالت برای فلسطینیان هستیم.

مبارزات استوار مردم فلسطین برای آزادی توسط حافظه جمعی دیرپای فلسطینی که دهه ها تبعید و سرکوب نتوانسته است آن را ریشه کن کند، تداوم می یابد. این خاطره‌ها در دسته کلیدهای خانه نگهداری می شود که هنوز با زنجیر دور گردن بسته می شوند، در تاریخ شفاهی و آرشیو‌های خانوادگی یافت می شود، در آثار هنرمندان و نویسندگان وجود دارد و در تماس‌های پناهندگانی که اکنون در سراسر جهان طنین انداز می شود شنیده می شود. همانطور که ما در کنار همه کسانی که این تاریخ را حفظ و گرامی می‌دارند می ایستیم و همبستگی ویژه ای را با کتابداران و آرشیوداران همکار خود در فلسطین ابراز می کنیم.

در این لحظه حساس، ما باید ابزارهای خود را به عنوان کارکنان حوزه اطلاعات  به کار بگیریم. حمایت از اقدامات کنونی اسرائیل مبتنی بر تولیدو ارسال موج فزاینده ای از اطلاعات نادرست است که اوج اقدامات در یک کارزار طولانی مدت برای عادی سازی استعمار و خشونت اسرائیل است. کسانی از ما که در کشورهایی زندگی می کنند که از اسرائیل حمایت می‌کنند، وظیفه ویژه‌ای داریم که سواد رسانه‌ای خود را تقویت کنیم و اطلاعات نادرست را از بین ببریم.

از همه مردم می خواهیم اقدامات زیر را انجام دهند:

  • خود را در زمینه پیشینه تاریخی و علل ریشه ای رویدادهای کنونی آموزش دهید تا اعمال و گفتار شما را به خوبی درک کنند.
  • مراقب "سوگیری های طرفدارانه" باشید. بسیاری از منابع خبری تلاش می‌کنند تا ادعاهای هر یک از طرفین را بدون بررسی مستقل یا زمینه‌سازی ارائه کنند، و اجازه انتشار اطلاعات نادرست و پنهان کردن ماهیت رویدادها را می‌دهند.
  • در برابر سانسور بایستید و در کنار دانشگاهیان، فعالان و روزنامه نگارانی که در مورد وضعیت فلسطین صادقانه صحبت کرده‌اند، ایستادگی و با دروغ‌پردازی شبکه های حرفه‌ای و سایر تلاش ها برای خاموش کردن صدای آنها مقابله کنید.
  • گفتگوهای دشوار را با جامعه اطراف خود داشته باشید و رفتار اسرائیل با فلسطینیان را فریاد بزنید.

ما وبگاه  Decolonize Palestine را به عنوان یک نقطة شروعِ در دسترس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فلسطین توصیه می‌کنیم. در آنجا کتابداران و آرشیویست‌های "با فلسطین" فهرست منابعی را برای منابع خبری و ادامه مطالعه تهیه کرده‌اند.

در نهایت، ما تأیید می کنیم که آزادی در فلسطین با مبارزه جهانی علیه نژادپرستی و امپریالیسم در هم آمیخته است. این نیروها بین ما و جهانی قرار دارند که در آن همه مردم می توانند اطلاعات و ایده ها را تبادل کنند. به عنوان کارکنان اطلاعاتی که برای تقویت گفتگو و یادگیری تلاش می‌کنند، از بین بردن این موانع بالاترین خواسته ماست. از این موضع، ما محکم ایستاده‌ایم و بر حق همه مردم در مقاومت در برابر ظلم پای می‌فشاریم.

ما، "با فلسطین"، در حمایت از همکارانمان در فلسطین، در حمایت از مردم فلسطین، و در حمایت از عدالت برای همه مردم، این بیانیه را صادر می کنیم.