کد خبر: 44056
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 تیر 1400 - 07:46

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

حضور کم نظیر اعضای انجمن ارتقاء کتابخانه های عمومی در انتخابات هیئت مدیره

منبع : لیزنا
رئیس انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی ایران به مناسبت برگزاری موفقیت آمیز انتخابات هیات مدیره دوره دوم انجمن بیانه‌ای منتشر کرد.
حضور کم نظیر اعضای انجمن ارتقاء کتابخانه های عمومی در انتخابات هیئت مدیره

به گزارش لیزنا، دکتر محمد حسن زاده، رئیس انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی ایران به مناسبت برگزاری موفقیت آمیز انتخابات هیات مدیره دوره دوم انجمن بیانه‌ای منتشرکرد. متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کتابداران عزیز و ارجمند کتابخانه های عمومی و جامعه محترم علم اطلاعات و دانش شناسی همان گونه که مستحضرید، 27 تیرماه 1397 اتفاق مبارکی در حوزه فراموش شده کتابخانه های عمومی رقم خورد. با تلاش اعضای محترم هیات موسس (که سرمایه همیشگی انجمن هستند) و جمعی از حرفه مندان و علاقه مندان کتابخانه های عمومی (که صاحبان اصلی انجمن هستند)، انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی ایران با برگزاری انتخاباتی باشکوه هیات مدیره خود را مشخص کرد. امروز، خداوند را شاکریم و پیشانی اخلاص در پیش باریتعالی بر خاک می ساییم که توفیق خدمتگزاری در اولین دوره فعالیت انجمن را به ما عطا کرد. اعضای هیات مدیره انجمن از همان اولین روزهای آغاز فعالیت خود، بیشترین تلاش خود را به کار بستند تا فرایند راه اندازی، تثبیت و فعالسازی انجمن را تکمیل کنند و علاوه بر آن اقدامات ارزنده ای با همکاری بدنه کارشناسان، کتابداران و دانشگاهیان در عرصه خدمت به جامعه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران شریف به انجام رسانده اند. اهم فعالیت های این فرایند عبارت بود از:

  • تکمیل امور اداری ثبت و راه اندازی و روزآمدسازی وب سایت انجمن به عنوان ارگان رسمی
  • عضو گیری و ارتباط مداوم با اعضاء در راستای تعامل دو سویه و تنفیذ مسائل کتابخانه های عمومی در گفتمان های ملی
  • ترویج و معرفی انجمن به مراکز علمی و اجرایی کشور و حضور هیات مدیره در استان های مختلف
  • اجرای دوره های آموزشی تخصصی با حضور چشمگیر کتابداران و مدرسان کارآزموده و مجرب
  • راه اندازی رخدادهای علمی متعدد به صورت حضوری و مجازی و با همکاری دانشگاه ها و کتابخانه ها
  • برگزاری همایش ملی با حضور اندیشمندان ملی و بین المللی از کشورهای پیشرفته با حضور رئیس ایفلا
  • انتشار کتب و مشارکت رسمی در انتشار یک عنوان مجله علمی - پژوهشی
  • توسعه ارتباطات و عقد تفاهم نامه با نهادها، موسسات و دانشگاه ها و کتابخانه ها
  • تشکیل پایگاه اطلاعاتی کرونا و اقدام در کمک به توسعه آگاهی عمومی در این زمینه
  • توسعه مفهوم کتابخانه مرج سلامت و رایزنی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نهادهای ذیربط
  • تقدیر از بزرگان رشته و توسعه گفتمان سپاسگزاری در عرصه فعالیت های علمی و اجرایی
  • برگزاری مداوم جلسات هیات مدیره و صیانت از ماهیت علمی و استقلال انجمن دربرابر زیاده خواهی ها
  • دفاع عالمانه و بی وقفه از حقوق حقه کتابداران کتابخانه های عمومی در مراجع تقنینی و اجرایی کشور

طبق اساسنامه و همچنین مقررات بالادستی، در آخرین روزهای اتمام دوره سه ساله با برنامه ریزی ها و تلاش های شبانه روزی دبیرخانه انجمن و تیم همکار، انتخاباتی باشکوه تر در تاریخ 20 تیرماه 1400 با حضور کم نظیر اعضای انجمن برگزار و اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره و بازرس مشخص شدند. در این انتخابات 542 نفر عضو پیوسته انجمن حائز  شرایط رای دهی بودند. جلسه مجمع عمومی انجمن  با حضور  426 نفر و نماینده محترم کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ساعت 9 الی 11 روز یکشنبه 20 تیرماه 1400 برگزار شد. با وجود دشواری های فراوان، از 542 عضو پیوسته انجمن،302 نفر در انتخابات شرکت کردند. بعد از جمع بندی آرای واصله، اعضای منتخب هیات مدیر و انجمن به شرح ذیل مشخص شد:

اعضای اصلی:

  1. دکتر منصور کوهی رستمی (209 رای)
  2. دکتر روح الله منوچهری (141 رای)
  3. دکتر فاطمه شیح شعاعی (131 رای)
  4. دکتر داود حاصلی (125 رای)
  5. دکتر فاطمه محمدبیگی (108 رای)
  6. دکتر لیلی سیفی (99 رای)
  7. سید مجید میرمحمدی (94 رای)

اعضای علی البدل:

  1. دکتر عاطفه زارعی (75 رای)
  2. دکتر رضا اکبرنژاد (50 رای)

بازرس اصلی:

خانم فرزانه پارسا (202 رای)

بازرس علی البدل:

آقای احمدرضا احمدی میرقائد ( 63 رای)

اکنون که اعضای هیات مدیره جدید شناسایی شده و 3 نفر از عزیزان هیات مدیره قبلی در هیات مدیره دوم و در کنار اعضای جدید حضور دارند، ترکیب مناسبی شکل گرفته و فضای کار نوآورانه تر فراهم شده است. تغییر حدودا 63 درصدی و ابقای حدودا 33 درصدی از یک سو، امکان انتقال تجربیات قبلی به تیم جدید را فراهم کرده است. از سوی دیگر، بنیانگذاری شیوه جدید و پایه گذاری طرحی نو را امکان پذیر ساخته است. بنا بر اعتقاد شخصی، همه اعضای منتخب از شایستگی، تجربه و توان لازم برای راهبری امور انجمن در سطح بالا برخوردار هستند. از امروز بر همه ما ضروری است که از تیم جدید حمایت و پشتیبانی لازم را به عمل بیاوریم و خودمان را به عنوان بخشی از منظومه علمی و فرهنگی کشور موظف به همکاری و تشریک مساعی بدانیم.

ضمن عرض تبریک به فرد فرد عزیزان منتخب، جا دارد، از همه عزیزانی که با شهامت و علاقه به خدمتگزاری پا به عرصه کاندیداتوری گذاشتند، نهایت سپاس و قدردانی را داشته باشم و از خداوند منان برای همه به ویژه برای همه عزیزان عضو پیوسته انجمن یعنی 302 نفری که در انتخابات شرکت کردند و همه اعضای بیش از 1000 نفری انجمن (جمع اعضای پیوسته، ناپیوسته و دانشجویی) که همیشه یار و یاور ما بودند، سلامتی و موفقیت روزافزون مسألت نمایم. در این آخرین بیانیه در مقام رئیس انجمن ارتقاء کتابخانه های عمومی ایران، از تمامی اعضای جامعه حرفه ای و کسانی که صادقانه و مسولانه با ما همکاری کردند سپاسگذاری می کنم و چنانچه خطایی از اینجانب سر زده باشد حلالیت طلبیده و همگان را به خداوند منان می سپارم.

به قول شاعر:

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست،
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود،
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

با آرزوی توفیق الهی

دکتر محمد حسن زاده

استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی ایران