کد خبر: 47923
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 آبان 1402 - 14:53

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

«پنل برابری و تنوع UKRI» تعلیق شد

منبع : لیزنا
آژانس مالی بریتانیا به دنبال فشار وزیر علوم، «پنل برابری و تنوع UKRI » را به حالت تعلیق درآورد.
«پنل برابری و تنوع UKRI» تعلیق شد

به گزارش لیزنا، کاتلین اوگریدی در مجله ساینس Science  از تقابل دانشگاهها با تصمیم وزارت علوم بریتانیا در مورد تعلیق پنل مشاوره برابری و تنوع آژانس پژوهش و نوآوری بریتانیا در مورد وقایع اخیر خاورمیانه و مناقشات غزه می‌نویسد:

بعد از اینکه میشل دونلان، وزیر علوم، پستهای  اعضای  «پنل مشاوره برابری و تنوع (EDAP)» که وظیفه‌اش بررسی و  توسعه طیف کامل اقدامات برای ترویج برابری و تنوع در REF [1] است، را که به طور علنی نظرات خود را در مورد مناقشه اسرائیل و حماس در  X (توئیتر سابق) نوشته بودند مشاهده کرده بود، ابراز «انزجار و خشم» کرد.  و با بکار بردن لفظ افراطی در مورد ایشان، از« UKRI آژانس تحقیق و نوآوری بریتانیا» خواست که این پنل را تعلیق کند.  

اقدام امروز پس از آن صورت گرفت که دونلان نامه ای را در 28 اکتبر به صورت عمومی در X (توئیتر سابق) به اوتولین لیزر، رئیس تحقیقات و نوآوری بریتانیا (UKRI) منتشر کرد. در این نامه، دونلان نوشت که پس از دیدن پست‌های رسانه‌های اجتماعی از دو عضو این پنل، «ترجیح قوی او این است که [UKRI] فورا این گروه را ببندد.

بسیاری از دانشمندان بریتانیایی با هشدار به پست دونلان پاسخ دادند. بیش از 2500 محقق با امضای نامه ای سرگشاده از UKRI خواستند تا درخواست دونلان را رد کند. در این نامه آمده است که این «مداخله سیاسی غیرقابل قبول» است و تسلیم شدن «پیامی ویرانگر برای همه دانشگاهیان، محققان و دانشجویان خواهد بود.»

اما در بیانیه‌ای که امروز منتشر شد، لیزر گفت که «عمیقاً نگران» مسائلی است که دونلان مطرح کرده است و «اقدامی سریع و قوی» انجام خواهد داد. این اقدامات شامل تعلیق پنل مشاوره برابری و تنوع و آغاز تحقیقاتی است که "«نتیجه گیری در مورد آینده نهایی» پانل را که برای مشاوره در Research England - یکی از نهادهای تابعه UKRI - در اجرای طرح های برابری و تنوع ایجاد شده بود، ارائه می دهد. UKR تنها هفته گذشته عضویت در پانل 11 نفره جدید را اعلام کرده بود.

اتحادیه دانشگاهها و مدارس عالی بریتانیا (UCU)، که  اتحادیه کارکنان آموزش عالی در بریتانیا را نمایندگی می‌کند، در نامه‌ای نوشت: «ما از پاسخ UKRI به فشارهای بی دلیلی که توسط یک دولت  بر آن وارد شده است بسیار ناامید هستیم. اتحادیه دانشگاهها و مدارس عالی بریتانیا  در بیانیه ای که در X منتشر شده است نوشت.  این تصمیم «وحشتناک» است و «سابقه بسیار خطرناکی برای آزادی آکادمیک ایجاد می کند و یک تصور عمیقاً مخرب ایجاد می‌نماید».

پست هایی که در ابتدا خشم دونلان را برانگیخت، دیگر در دسترس عموم نیستند زیرا هر دو محقق متعاقباً حساب های X خود را به صورت خصوصی تنظیم کردند. اما طبق نامه دونلان، کامنا پاتل، دانشمند علوم اجتماعی از دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن UCL ، در پستی خشونت هر دو طرف درگیری را محکوم می‌کرد، اما «به «نسل‌کشی و آپارتاید» اسرائیل اشاره کرده است.

در پست دوم که توسط Science دیده شده است، کیت سانگ، استاد مطالعات جنسیتی دانشگاه هریوت وات، پیوندی (LINK)  به یک خبر در روزنامه گاردین با عنوان «سولا براورمن از پلیس می‌خواهد تا حمایت حماس در بریتانیا را سرکوب کند» منتشر کرد. میشل دونلان وزیر علوم و آموزش عالی بریتانیا  می نویسد: «حماس یک سازمان تروریستی ممنوعه است. ابراز همدردی یا حمایت کسی از آنها کاملا غیرقابل قبول است.» سانگ و پاتل به درخواست های دیگران برای پاسخ و اظهار نظر جوابی ندادند.

جسیکا گانیون، جامعه شناس دانشگاه منچستر که در زمینه تنوع در علم، فناوری، مهندسی و ریاضی تحقیق می کند، گفت اینکه توئیت سانگ حاکی از حمایت از حماس است، «یک اتهام وحشیانه و یک اتهام خطرناک است.» او می‌گوید اتهام دونلان هم سانگ و هم پاتل را با تهدید و ارعاب روبرو کرده است و این تصور را ایجاد می‌کند که محققان برای انتقاد از دولت یا کار بر روی تنوع در آموزش عالی با خطر روبرو هستند.

جو گریدی، دبیر کل اتحادیه دانشگاهها و مدارس عالی بریتانیا  UCU در نامه ای به دونلان که روز دوشنبه منتشر شد، نوشت: «به هم ارتباط دادن ساختگی و کنار هم قراردادن این دیدگاه ها با حمایت از یک سازمان ممنوعه، عمیقاً آسیب زا است و تهدیدی قابل توجه برای آزادی بیان قانونی است». گریدی هدف قرار دادن این دو محقق توسط وزیر را «غیر مسئولانه» می‌داند و می‌گوید که این اقدام فاقد توجه به روندهای قانونی است. او نوشت، پیشنهاد اینکه هر دانشگاهی با نقشی در UKRI باید از هرگونه بیان سیاسی خودداری کند، غیرعملی است و "خطر ایجاد تاثیر وحشتناکی بر آزادی بیان و آزادی دانشگاهی دارد.

نامه دونلان همچنین از UKRI خواست تا در استراتژی تنوع خود تجدید نظر کند و گفت«   UKRI فراتر از الزامات قانونی برابری و تنوع  به روش هایی است که بار و بوروکراسی را به نیازمندی های بودجه اضافه می کند، با شواهد کمی که این امر به طور مادی باعث افزایش برابری فرصت ها یا حذف تبعیض می شود.»

گریدی نوشت که این درخواست نشان‌دهنده «دخالت واضح و چشمگیر به مسائل عملیاتی پژوهش است که باعث می‌شود بسیاری در این بخش استقلال نهاد تأمین مالی را زیر سؤال ببرند، و گرفتن کمکهای مالی خود را در گرو فرامین سیاسی بدانند».

لیزر در پاسخ امروز به دونلان می‌نویسد که وظایف قانونی سرمایه‌گذاران دولتی برای از بین بردن تبعیض را جدی می‌گیرد، اما از «تمرکز خانم وزیر بر حذف بوروکراسی غیر ضروری» استقبال می‌کند.

UCU  در بیانیه عمومی خود گفت: «ما به UKRI نامه می نویسیم تا احساس عمیق خود را در مورد این تصمیم وحشتناک ابراز کنیم.»

________________________________________

doi: 10.1126/science.adm6794

 

[1] . REF (Research Excellence Framework) موسسه ای است زیر نظر وزارت علوم بریتانیا که کارش ارزیابی و محاسبات امتیازهای هر دانشگاه و پیشنهاد تخصیص بودجه پژوهشی دانضگاههای بریتانیا است.

برچسب ها :