کد خبر: 1723
تاریخ انتشار: جمعه, 31 ارديبهشت 1389 - 23:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

تعداد داستان­ هایی که به شکل­ گیری مهارت­های تفکر انتقادی کمک کنند چندان زیاد نیستند

داستان چنانچه به یک سلسله اصول و قواعد داستانی پایبند باشد، به طور طبیعی و بدون تحمیل هیچ عنصر سفارشی از پیش تعیین شده ­ای می­ تواند به انتقال و شکل­ گیری برخی مهارت­ های تفکر انتقادی کمک کند.

اولین رساله مقطع دکتری با گرایش ادبیات کودکان  با عنوان "بررسی تناسب محتوای داستان­های تألیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان گروه سنی "ج" با مهارت­ها و مؤلفه­ های تفکر انتقادی" اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه شهید چمران اهواز دفاع شد.

لیلا (رویا) مکتبی فرد  پژو هشگر این رساله، در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، در مورد دلیل انتخاب چنین موضوعی برای پژوهش خود گفت: در سال­ های اخیر و با ورود فناوری­ های نوین اطلاعاتی به کتابخانه­ ها، بسیاری از کتابداران و دانشجویان کتابداری، به­ ویژه در نسل جدید، مقهور این نوآوری­ ها شده و به نوعی تکنوکراسی مبتلا گشتند. شاید بتوان این حرکت را ادامه سیطره سازماندهی و خدمات فنی در کتابداری دانست که در سال­ های آغازین شکل­ گیری کتابداری در ایران، سایه ­اش بر رشته کتابداری سنگینی می­ کرد.

وی ادامه داد: من اما احتمالاً به تبع یک سلسله خصوصیات درونی و البته تأثیر شاگردی استادانی همچون خانم نوش آفرین انصاری، خانم ثریا قزل ایاغ، و دکتر عباس حری، از ابتدا به وجه اجتماعی رشته کتابداری علاقه مند شدم و خدمات عمومی را هم­ سنگ خدمات فنی و چه بسا مهم­ تر از آن    می­ پنداشتم. به همین دلیل بود که در مقطع کارشناسی ارشد و آن هنگام که کم کم بحث اینترنت و وب داغ می ­شد، ترجیح دادم که بر روی موضوعی در خصوص کتابخانه­ های عمومی و نقش آنها در توسعه فرهنگی کار کنم.

مکتبی فرد افزود: در مقطع دکتری نیز به واسطه علاقه­ ای که از سال­ها قبل به مبحث ادبیات کودکان و کتابخانه ­های کودک داشتم، تلاش کردم که پژوهش ­هایم را روی این موضوع متمرکز کنم و البته ناگفته نماند که حمایت اساتید گروه نیز در این زمینه بی­ تأثیر نبود. در شرایطی که برخی افراد به نحوی افراطی حتی درس مواد و خدمات کتابخانه برای کودکان و نوجوانان را درسی زائد و بی اهمیت جلوه می­ دادند، گروه بر این باور بود که موضوع جای کار دارد. بنابراین من تصمیم گرفتم روی موضوعی که هم در ارتباط مستقیم با مبانی کتابداری باشد و هم در حوزه ادبیات کودکان باشد، کار کنم و در نهایت به موضوع تفکر انتقادی در داستان­های کودکان رسیدم.

وی همچنین در مورد ضرورت انتخاب موضوع تصریح کرد: ما بر این باوریم که تفکر انتقادی به عنوان زیرساخت سواد اطلاعاتی، که از ملزومات زندگی در جامعه شبکه­ ای محسوب می­ شود، از اهمیت و جایگاه ویژه­ای در زندگی بشر قرن بیست و یکم برخوردار است؛ مهارتی که باید از سنین آغازین زندگی یعنی کودکی و نوجوانی در آدمی شکل گیرد. از آن سو داستان یکی از پدیده­ هایی است که کودک به صورت تنگاتنگی با آن سر و کار دارد. بنابراین داستان می­ تواند محمل مناسبی برای انتقال برخی از این مهارت­ها باشد. اینکه چطور داستانی و با چه کیفیتی می­ تواند این خاصیت را داشته باشد، چیزی بود که سعی کردم در رساله­ ام به آن بپردازم.

دکتر مکتبی فرد  در پاسخ به اینکه نتایج حاصل از پژوهش خود را چگونه ارزیابی می کنید گفت: نتایج پژوهش نشان داد که داستان چنانچه به یک سلسله اصول و قواعد داستانی پای بند باشد، به طور طبیعی و بدون تحمیل هیچ عنصر سفارشی از پیش تعیین شده­ ای می­ تواند به انتقال و شکل­ گیری برخی مهارت­های تفکر انتقادی کمک کند.

وی افزود: بررسی 125 داستان کودک مربوط به گروه سنی "ج" که در فاصله سال­های 1342 تا 1385 منتشر شده بودند و در فهرست کتاب­های مناسب شورای کتاب کودک نیز به ثبت رسیده بودند، نشان داد که تعداد داستان­هایی که به شکل­ گیری مهارت­ های تفکر انتقادی کمک کنند چندان زیاد نیستند، که این البته می­ تواند ریشه در فقدان این مهارت­ ها و این شکل از تفکر در پدیدآورندگان این داستان­ ها داشته باشد؛ گو اینکه در سال­های اخیر و با خلق داستان­ هایی منطبق با اصول داستانی و حاوی  ارزش­های ناب ادبی، این ضعف­ ها کمتر دیده می­ شود.

دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه  شهید چمران اهواز در پایان اظهار امیدواری کرد که نسل جدید داستان نویسان کودک با خلق داستان­هایی با درون­مایه­ های واگرایانه که عاملیت کودک در آنها به رسمیت شناخته می­ شود و از فرم ­ها، سبک­ ها، و شگردهای داستانی به خوبی بهره می گیرند، هر چه بیشتر به سمت تقویت مهارت­ های تفکر انتقادی در کودکان حرکت کنند.

برچسب ها :
محمود
|
Iran
|
1393/09/08 - 23:52
1
0
سلام کتاب بهتر است یا گفتگو ?
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: