کد خبر: 1988
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 خرداد 1389 - 21:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

جلسه کمیته ارزیابی اولین جشنواره جایزه علمی سیمرغ

جلسه کمیته علمی ارزیابی اولین جشنواره  جایزه علمی سیمرغ، روز سه شنبه مورخ 25 خرداد   1389 برگزار شد و طی آن 5 پژوهش برتر این جشنواره معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، روز سه شنبه مورخ 25 خرداد  1389، جلسه  ارزیابی مقالات اولین جشنواره  جایزه علمی سیمرغ، توسط کمیته علمی ارزیابی مقالات  برگزار شد.

در  این جلسه دکتر زهرا شادمان، عضو هیأت علمي كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران،  دکتر  رحمت الله فتاحی، عضو هیأت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر حمید رضا جمالی مهمویی، عضو هیأت علمی گروه مطالعات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت معلم تهران،  دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، دکتر سید امید فاطمی، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران، دکتر جعفر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری  شیراز و سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام، سید ابراهیم عمرانی،  رئیس کتابخانه دانشکده علوم دانشگاه تهران، و مهندس محمد هرندی پور،  دبیر اجرایی اولین جشنواره جایزه علمی سیمرغ ، حضور داشتند.

در این نشست بر اساس نتایج داوری آثار پژوهشی دریافت شده، داوران پنج  پژوهش برتر را به ترتیب زیر برگزیدند:

  1. علیزاده زوج، حمید/ بررسي کارآمدی روش هاي موجود در بازيابي اطلاعات بين زباني (فارسي-انگليسي) با استفاده از واژه نامه دو زبانه ماشین خوان
  2. علیپورحافظی، مهدی/ بررسي نحوه مبادله اطلاعات بين سيستم هاي اطلاعاتي كتابخانه هاي ديجيتال در ايران و ارائه الگوي پيشنهادي
  3. رحمتی تاش، مریم/ ارزیابی پایگاه­های اطلاعات پیوسته مقالات در ایران از نظر سازماندهی و ابزار جستجو
  4. شریف، عاطفه/ مهندسی خودکار هستی شناسی: امکان سنجی استخراج روابط معنایی از متون فارسی و تعیین میزان پیدایی آن ها
  5. طبرسا، فرشته/ بررسی و تحلیل میزان و عوامل مؤثر بر فهم کتابداران از واژگان محیط رابط نرم افزار کتابخانه ای سیمرغ

  همچنین داوران پایان نامه محسن نوکاریزی با عنوان تحليل واژگان محيط رابط در نرم‌افزارهاي جامع كتابخانه‌اي فارسي و قابليت فهم كاربران از آن‌ها به منظور ارائه يك الگوي مفهومي مناسب را شایسته تقدیر دانستند.

دکتر رحمت الله فتاحی، دبیر علمی همایش، در گفتگو با خبرنگار لیزنا، درباره ضرورت راه اندازی این جشنواره علمی گفت: "در یک دهه اخیر همکاری بین کتابداران و شرکت های طراح نرم افزارهای کتابخانه افزایش یافته و همایش های مشترک خوبی در سطح ملی و سازمانی برگزار شده و نتایج حاصل از این همایش ها و تعاملات باعث شده که شرکت های طراح نرم افزار دریابند که کتابداران از لحاط آموزشی، پژوهشی و کاربردی به این حوزه علاقه مندند و اگر دانش کتابداران به این شرکت های نرم افزاری منتقل شوند، آنها می توانند از آن استفاده کنند. بنابراین پژوهش های انجام شده  در قالب طرح پژوهش، مقاله و پایان نامه و حضور افرادی که تحصیلات دکتری از خارج از کشور داشته اند و به ایران بازگشته اند و افزایش فعالیت های پژوهشی در حوزه نرم افزارهای کتابخانه ای و ذخیره و بازیابی اطلاعات در تولید پژوهش ها به خصوص در قالب پایان نامه افزایش یافته است."

با توجه به دلایل مذکور، شرکت نوسا از دکتر فتاحی دعوت کرد که به عنوان دبیر علمی جشنواره، پژوهش های این حوزه را شناسایی و نسخه ای از آن ها را گردآوری کند. در نهایت با تدوین معیارهایی برای ارزیابی و تشکیل کمیته ای علمی، پژوهش های برتر انتخاب شوند تا مورد تقدیر قرار گیرند.

سپس دبیر علمی همایش در مورد روند پذیرش مقالات بیان کرد: پس از تشکیل کمیته علمی مذکور طی فراخوانی عمومی از علاقه مندان خواسته شد که مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند. در این مرحله میزان استقبال کتابداران فراوان بود و هیچ مقاله ای از متخصصان حوزه کامپیوتر ارسال نشده بود. سپس کمیته علمی با در نظر داشتن معیارهایی، پژوهش هایی را که به مقایسه  نرم افزارهای کتابخانه ای پرداخته بودند حذف کرد چرا که این گونه مقایسه ها رقابت ناسالم را بین شرکتهای طراح نرم افزارهای کتابخانه ای ایجاد می نمایند. مقالات مروری نیز حذف شدند و تنها 35 مقاله پژوهشی باقی ماند، که 90 درصد این پژوهش ها مربوط به دانشجویان و فارغ التحصیلان ارشد و دکتری  می باشد و اساتید بیشتر هدایت این دانشجویان را به عهده داشته اند و پژوهش ها از لحاظ جنسیت زن و مرد تقریبا" برابر بوده است.

دکتر فتاحی درباره  کیفیت آثار رسیده به جشنواره اظهار کرد: کیفیت آثار در حد خیلی خوب و قابل قبول بود و امید این است که این مقالات به زبان انگلیسی در نشریات کشورهای دیگر منتشر شوند.

وی در ادامه درباره انتشار این پژوهش ها تصریح کرد: بسیاری از این مقالات از سال 80 چاپ شده اند و در دسترس علاقه مندان می باشند.

دکتر رحمت الله فتاحی، درخصوص نتایج حاصل از برگزاری این جشنواره برای جامعه کتابداری گفت: "در درجه اول این امر باعث تشویق افرادی می شود که به حوزه نرم افزارهای کتابخانه ای و ذخیره و بازیابی علاقه مندند و در می یابند که سازمان ها قدردان چنین فعالیت هایی هستند. در درجه دوم نتیجه بارز و کاربردی آن برای خود شرکت های طراح نرم افزاهای کتابخانه ای خواهد بود و در درجه سوم پژوهش های دیگری مبنی بر این ها می تواند انجام شود و پیکره دانش تخصصی در این حوزه افزایش یابد."

دبیر علمی جشنواره تأثیر برگزاری این گونه جشنواره ها را در روند توسعه رشته کتابداری این گونه تبیین کرد: علاوه بر رشد پیکره دانش، افراد بیشتری علاقه مند می شوند و نتایج این پژوهش ها در امر آموزش در مقاطع ارشد و دکتری در دروسی چون سازماندهی اطلاعات، فناوری اطلاعات، بازیابی اطلاعات و نمایه سازی به کار می رود.

دکتر فتاحی نوید این داد که به دلیل امکانات موجود و استقبال قابل قبول علاقه مندان این حوزه امید می رود که هر دو یا سه سال یکبار این گونه جشنواره ها برگزار شوند.

وی در پایان به خبرنگار لیزنا گفت: جشنواره  اهدای جوایز تواما" با یکی از جلسات انجمن کتابداری و اطلاع رسانی برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست، ‫اعضای حاضر در آن، صورت جلسه را ‫تأیید و امضا کردند.

خبرنگار: الهه حسینی

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: